Waarom wil iedereen onder de chip uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom wil iedereen onder de chip uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:07

Ik lees hier zoveel berichten over mensen die vrijstelling willen voor het chippen van hun paard, die willen dat het afgeschaft word enz..

Waarom vraag ik me af... ik zie het probleem niet zo dieren zijn allemaal gechipt en vind het een prima 'ding'..

Wil graag eens weten waarom er mensen zo op tegen zijn,,. Zijn het de kosten? wil je niets in je paard stoppen wat er niet thuis hoort? of......?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:12

Ik heb ze gewoon laten chippen..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:15

Ik heb mijn paard wel laten chippen, maar ik ben er niet helemaal voor. Ik ben van mening dat de chip ook bij sommige paarden niet goed inkapselt en dan kan de schade niet te overzien zijn. Ik vond het echter niet de moeite om ontheffing aan te vragen, ik vind het wel best zo.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:41

Ik snap eigenlijk ook niet waar al die ophef vandaan komt........... Mijn paard heeft al 4 jaar een chip. (mijn hond trouwens ook!) Uiteraard komt het weleens voor dat een paard er verkeerd op reageert maar ik heb het idee dat veel mensen hier op bokt denken dat hun paard degene is die net verkeerd reageert op de chip. Onzin eigenlijk, waarom laat iemand wel gaatjes in zijn eigen oren prikken maar is een chip ineens onaanvaardbaar........ Verward

Trouwens ik denk dat de chip uiteindelijk minder schade in zijn totaal opbrengt dan bijvoorbeeld de schade bij paarden veroorzaakt door verkeerd harnachement of verkeerde voeding of verkeerd stalmanagement. Denk dat mensen zich daar maar eerst eens druk over moeten gaan maken!

Vind het allemaal een beetje overtrokken, en ja, als je perse wedstrijden wilt rijden dan weet je ook dat je paard gechipt hoort te zijn. Waarom wel die 10.000 paarden die wekelijks op wedstrijd gaan en die wel een chip hebben en jouw paard niet!?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:11

Wat mijn probleem een beetje was tegen het chippen is dat de schade op lange termijn nog niet bekent is. Mijn paard is gewoon gechipt en heb er tot nu toe nog niks van gemerkt, maar of dat over 10 jaar nog steeds zo is? dat weten wij nu nog niet en dat vind ik een beetje het enge ervan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:18

Mijn hond heeft ook al 6 jaar een chip en dat gaat prima, dus heb Ry en Mexx ook gewoon laten chippen t enige waar ik moeite mee had waren de kosten Tong uitsteken

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:19

Ik ben tegen chippen van mijn paard, omdat je toch een lichaamsvreemd ding in een lichaam stopt.
Verschillende stamboeken en landen hebben besloten na onderzoek niet meer te chippen....ik zet er gewoon mijn vraagtekens bij.
Het " waarom" is naar mijn mening niet duideljk uitgelegd door de instanties waar deze regeling door opgelegd wordt.
Ik heb dus gekozen voor DNA.....

Wel ben ik van mening dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten.
Wil je chippen, dan doe je dat gewoon.... wil je het niet dan doe je het niet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:24

Ik moet hier morgen een Betoog over schrijven met ned pw Knipoog
Ik heb Sting wel gewoon laten chippen. Makkelijk goedkoop en weinig papierhandel Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:34

Ik ben niet "iedereen". Heb geen enkel probleem met die chip.

Aan inenten zitten imo meer risico's en dat laten de meeste mensen gewoon klakkeloos regelmatig doen. (Ja, ik ken de discussiepunten, dus laat maar...)

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:43

Ik ben zo iemand die tegen chippen is
Dit stuk wat ik nog steeds in mijn mailbox heb (heb geen idee meer waar het vandaan kwam Bloos ) beschrijft precies hoe ik er ook over denk Lachen

Overval op paardenland.
Feiten, vragen en conclusie naar aanleiding van:
Identificatie en registratie van de Nederlandse paardenstapel

 Feit 1: De Nederlandse overheid heeft besloten, dat per 1 januari 2004 de Nederlandse paardenstapel moet zijn geregistreerd en geïdentificeerd.

 Feit 2: De opdracht tot uitvoering hiervan is middels een maatregel van bestuur (bindend) gegeven aan het productschap voor vee en vlees (PVV).
Telefoon: 079-3687100

 Feit 3: Het PVV heeft zelf weinig verstand van de paardenhouderij en heeft zich laten adviseren door de KNHS (Koninklijk Nederlandse Hippische Sportbond). De KNHS heeft registratie en identificatie van de ongeveer 80.000 wedstrijdpaarden geregeld via een paspoort (verplicht in de Europese unie sinds 1998) en een in de halsspier van het paard aangebrachte chip. Tegen het paspoort heeft niemand bezwaar. Tegen de chip is, met goede argumenten omkleed, verzet gerezen. Uiteindelijk is, omdat gerechtelijke procedures dreigden, identificatie via DNA mogelijk gemaakt via een bezwaarprocedure. De wedstrijdreglementen zijn daartoe aangepast. Deze procedure is erg prijzig gemaakt en wordt bovendien zoveel mogelijk uit de publiciteit gehouden.

 Feit 4: In navolging van de KNHS heeft ook het PVV gekozen voor de chip als identificatie, eveneens (om protesten voor te zijn) met de ontheffingsmogelijkheid via de bezwaarschriftenprocedure.

 Feit 5: Ook het PVV wil deze ontheffingsmogelijkheid kennelijk zo min mogelijk bekend hebben. In hun voorlichtingsfolder, die op grote schaal verspreid is, staat nl geen woord hierover. Heel veel paardenhouders zouden deze keuzemogelijkheid willen hebben. Dit is dus bewuste misleiding van de groep belanghebbenden. Het is achterhouden van informatie.

 Feit 6: Naar de gevolgen voor de gezondheid van het paard van de chip in de halsspier op langere termijn is in Nederland geen representatief onderzoek gedaan. In Duitsland heeft de FN (Duitse paardensportbond) wel onderzoek laten doen en heeft naar aanleiding daarvan besloten de chip niet verplicht te stellen. Het grootste stamboek ter wereld, het quarterstamboek is begonnen met chippen, is er na enige tijd weer mee gestopt en identificeert nu d.m.v. DNA onderzoek.

 Feit 7: Op de website van het PVV staat wel de mogelijkheid om ontheffing van het chippen aan te vragen via een bezwaarschrift. Dit is mogelijk op godsdienstige of ethische gronden en voor paarden die onverzekerbaar zijn. Bij nadere informatie bij het productschap bleek, dat daarmee paarden bedoelt zijn, die zo kostbaar zijn, dat ze niet verzekerd kunnen worden (zo vanaf €250.000). Voor iedereen, die normaal nadenkt, betekent dit dus dat ook het PVV er allerminst van overtuigd is, dat het chippen voor paarden ongevaarlijk is. Waarom hoeven dure paarden anders niet gechipt te worden. Je zou zeggen, aangezien het chipsysteem volgens het PVV helemaal geweldig is, dat dan juist heel dure paarden gechipt zouden moeten worden.

 Feit 8: Het laten chippen van een paard kost €35,00. Dit kan gebeuren door een dierenarts of een paspoortconsulent (=leek, die 1 middag instructie heeft gehad. Voor de gelegenheid heet dit ‘paramedische opleiding’. Normaal gesproken mag volgens de Nederlandse wet nl iemand, die geen paramedische opleiding heeft gehad geen injecties geven). Het laten bepalen van het DNA profiel bij het laboratorium van Haeringen in Wageningen kost €38,00. Als de gemiddelde Nederlandse paardenhouder de keuze heeft tussen een 100% zeker gevaarloze methode of één waarvan dit niet zeker is, die beiden ongeveer hetzelfde kosten is het niet moeilijk te bedenken waar de keus op valt.

 Feit 9: Dit scenario zou heel vervelend zijn voor de enige, die echt voordeel heeft bij de chipverplichting nl de producent van de chips. Worden daarom de ontheffingsmogelijkheden zoveel mogelijk buiten de publiciteit gehouden?

 Feit 10: Behalve door chippen of DNA bepalen is er nog een derde identificatie mogelijkheid, die evenals DNA bepaling 100% veilig is. Dit is het z.g. borgingssysteem van haarmonsters bij hetzelfde laboratorium van van Haeringen. Kosten €6,00 per paard. Deze methode is door het PVV (én de KNHS) niet eens overwogen. Waarom niet?

Conclusie: De Nederlandse paardenhouder wordt door onze eigen, met belastinggeld betaalde, overheid op hoge kosten gejaagd voor een indentificatie systeem, waarvan zelfs de overheid zelf niet overtuigd is van de veiligheid (zie feit7). Een aanzienlijk goedkopere, 100% veilige identificatie mogelijkheid (borgingssysteem) wordt helemaal geheim gehouden en een even dure mogelijkheid (DNA) wordt zo moeilijk mogelijk gemaakt.

De grote vraag is: waarom zouden wij dit laten gebeuren?
Als alle paardeneigenaren voor hun ongeveer 400- à 500.000 paarden en pony’s een ontheffing van het chippen aanvragen weten we in ieder geval zeker dat onze paardenstapel niet wordt opgezadeld met een tikkende tijdbom. Hoe de identificatie dan gaat lopen zien we nog wel. Als wij allemaal het borgingssysteem willen moet dat toch te regelen zijn! Ook de prijs voor DNA bepaling zal bij grotere aanvraag lager worden. Ontheffing van het chippen moet worden aangevraagd bij PVV . Postbus 460, 2700 AL ZOETERMEER. Meer informatie over de procedure vindt u op www. invisio.nl/antichip

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:51

Ik ben ook tegen chippen! Onze paarden zijn gechipt, maar ik zou ontheffing vragen wanneer dit niet het geval is.

Je kan uren lang discuseren over waarom niet maar.. waarom wel?
Diefstal wordt er niet door bestreden (chip kan door elke leek worden vernietigd mbv een oude magnetron Scheve mond ), en mijn paard kan geregistreerd worden mbv een dna profiel.
Maar nee... we moeten er een chippie in duwen wat voor verschillende paarden ernstige complicaties heeft veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Creamer op 13-01-05 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:51

Het is trouwens altijd "de ver van je bed show", dat er iets verkeerd gaat met de chip, maar stel nou dat het wel jouw paard is, wie is er dan verantwoordelijk?
En wat als blijkt dat een chip na 10 of 15 jaar ellende gaat veroorzaken in je paard, wie is er dan verantwoordelijk voor al die honderdduizenden paarden die daar last van krijgen Scheve mond
En eigenlijk is het ook nog eens belachelijk dat iemand dat kan verplichten, bij een paard wat IK gekocht heb en die IK onderhoudt Boos!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:55

Het leuke is dan nog dat je gedwongen wordt om iets in je paard te stoppen (muv DNA registratie) waarvan nog onvoldoende bekend is wat de gevolgen op lange termijn zijn, maar stel dat er iets misgaat, heeft men zich netjes ingedekt zodat enkel JIJ daarvoor verantwoordelijk bent (en dus met de gebakken peren zit).

Er is trouwens nog een verschil tussen het chippen van een hond/kat en een paard. Bij eerstgenoemde wordt de chip onderhuids ingeplant, bij laatstgenoemde is het de bedoeling dat de chip ingekapseld wordt in het spierweefsel.

Voor de kosten moet je het niet laten, een chip is goedkoper dan DNA registratie.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:08

leentje schreef:
Het leuke is dan nog dat je gedwongen wordt om iets in je paard te stoppen (muv DNA registratie)

Vanaf 1 februari 2005 geven ze ook geen ontheffing meer voor het chippen, dus dan mag DNA registratie ook niet meer.
Waarom zou dat nou ineens zijn>;)
Mischien omdat er massaal ontheffing van het chippen wordt aangevraagt
Knipoog

Het is ieder zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid, tenminste zo zou het moeten zijn, maar ik vind dat er altijd een alternatief moet zijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:12

Met behulp van een oude magnetron?? Wil je dit eens uitleggen?
ik heb mijn pony wel laten chippen ik heb er geen enkele moeite mee, maar hier had ik nog nooit van gehoord.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:13

I know... in België zal er waarschijnlijk niet eens meer mogelijkheid zijn tot DNA registratie ipv chippen, tenminste, daar kan ik maar geen info over vinden, in alle "officiële" teksten heeft men het enkel over chippen Boos!

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:15

SAKKIA schreef:
Met behulp van een oude magnetron?? Wil je dit eens uitleggen?
ik heb mijn pony wel laten chippen ik heb er geen enkele moeite mee, maar hier had ik nog nooit van gehoord.

Met electromachnetische straling kun je de stroomvoorziening van het chipje opblazen, zodat het niet meer werkt (en het lijkt alsof het paard niet is gechipt). Ik hoorde dit op PaardNatuurlijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:21

Citaat:
Ik snap eigenlijk ook niet waar al die ophef vandaan komt........... Mijn paard heeft al 4 jaar een chip. (mijn hond trouwens ook!) Uiteraard komt het weleens voor dat een paard er verkeerd op reageert maar ik heb het idee dat veel mensen hier op bokt denken dat hun paard degene is die net verkeerd reageert op de chip. Onzin eigenlijk, waarom laat iemand wel gaatjes in zijn eigen oren prikken maar is een chip ineens onaanvaardbaar........ Verward

Tja en wat nou als inderdaad nou net mijn paard degene is waarbij de chip gaat zwerven?
Gaatjes prik je in je oren, je brengt dan niet een lichaams vreemd voorwerp ín het lichaam maar steekt het er door heen, heb je helemaal zelf in de hand en je maakt zelf die keuze, mijn paard kan die keuze niet zelf maken. Overigens heb ik 4 gaatjes in ieder oor, mijn lichaam reageert daar dus niet goed op dus geen oorbellen meer in, kan dus ook nog. Ik kan ze er zelf indoen of uithalen, dat kan mijn paard met een chip niet.
Voor mij geen reden om wel te chippen dus.

Citaat:
Trouwens ik denk dat de chip uiteindelijk minder schade in zijn totaal opbrengt dan bijvoorbeeld de schade bij paarden veroorzaakt door verkeerd harnachement of verkeerde voeding of verkeerd stalmanagement. Denk dat mensen zich daar maar eerst eens druk over moeten gaan maken!

Ben ik met je eens maar trek het weer even op mijzelf.
Mijn paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden (voor zover het mogelijk is dus he) staan zomer en winter samen in de kudde buiten, hebben alle vrijheid van de wereld en kunnen naar binnen in een hele grote loopstal als ze dat willen, harnachement gebruik ik vrijwel niet en voeding scharrelen ze zelf bij elkaar alleen in de winter worden ze bij gevoerd, zijn stuk voor stuk erg gelukkig en kern gezond. Hier zie ik dus ook geen reden in voor een chip.

Citaat:
Vind het allemaal een beetje overtrokken, en ja, als je perse wedstrijden wilt rijden dan weet je ook dat je paard gechipt hoort te zijn. Waarom wel die 10.000 paarden die wekelijks op wedstrijd gaan en die wel een chip hebben en jouw paard niet!?

Ehm, misschien omdat mijn paarden bij die veel grotere groep horen die dus geen wedstrijden lopen?

Het hele chip gedoe komt mij over als één grote geldklopperij, wordt behoorlijk wat aan verdient.
Hebben jullie er al eens over nagedacht hoe het straks gaat met het heffen van belasting?

Ik trek bovenstaande puur op mijzelf maar dat is alleen om zo een goed beeld te geven van wat ik bedoel, er zijn massa's mensen die het zelfde standpunt hebben als ik en de paarden op de zelfde manier houden als ik.

Ik ben tegen chippen, niet op een hele heftige manier maar ben er gewoon absoluut niet blij mee dat ik iets in mijn dieren moet gaan stoppen wat er niet in hoort zodra ik ook zal moeten zal ik ze waarschijnlijk wel laten chippen, ben er nog steeds niet helemaal uit maar de tijd zal het leren. Mijn veulen moet binnenkort al dus die gaat als eerste maar de rest heeft nog even, kan ik nog even nadenken Haha!

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:27

Citaat:

Aha... in het kader van: als we iets verkeerd doen, waarom de rest dan niet?
Is het óf .. óf .., in jou situatie?

Garnalenwijsheid

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:29

Eén van de redenen waarom ik tegen chippen ben is dat de levensduur van de chip maar 15 jaar gegarandeert wordt.

Aangezien paarden gemakkelijk ouder dan 15 worden (dan zijn ze pas middelbaar) wil ik niet iets laten implanteren dat niet minimaal de (maximale)levensduur van mijn paard (het liefst nog 5 jaar extra voor de zekerheid) mee gaat.

Wie draait er voor de kosten op al de eerste chip niet meer werkt? En wie voor het lichamelijk ongemak? En waarom ook al weer?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:29

napoleon schreef:

Je mag ook gewoon wedstrijden rijden met DNA registratie hoor Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:37

Ik heb ook ontheffing aangevraagd en gekregen. Ik kreeg het spaans benauwd bij de gedachte alleen al om een chip in mijn paard te stoppen. Daar komt dan ook nog bij dat het Europawijd nieteens is ingevoerd (Nederland zo nodig weer roomser moet zijn dan de paus) en er idd nog niet zoveel gegevens bekend zijn over de langdurige werking van die chip.
En er is nog een reden waarom ik blij ben dat ik niet heb gechipt. In de toekomst kan er alleen ontheffing worden aangevraagd voor veulens uit niet gechipte moeder. Dus mocht ik er achteraf (nadat ik een paard heb laten chippen) toch anders over denken voor een veulen: NO WAY BACK!
Afgezien van het feit dat ik niet chip: een veulen moeten chippen vanaf de leeftijd van 7 maanden vind ik te vroeg.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:38

Anita_D schreef:
Je mag ook gewoon wedstrijden rijden met DNA registratie hoor Knipoog

Maar dan wordt wel op jouw kosten een DNA controle gedaan.

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:41

Beter wat extra betalen dan het risico lopen op ernstige ontstekingen toch?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:44

Creamer schreef:
Beter wat extra betalen dan het risico lopen op ernstige ontstekingen toch?

Inderdaad Haha!

Het zal best eens voor komen dat er gecontroleerd wordt, maar het zal geen routine worden lijkt mij.
Ik zie op wedstrijd ook nooit iemand chips controleren.