wintervacht/deken probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

wintervacht/deken probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:05

hoi hoi,
mijn al wat oudere pony (30) kreeg dit jaar voor het eerst een winterdeken op.

ze kreeg in de 6 jaar dat ik haar ken een redelijk dikke wintervacht voor een warmbloedje.

nu viel het me laatst op dat de vacht waar de deken ligt niet veel dunner is dan de vacht van haar nek(waar dus geen deken opligt).
hoe kan dit?
(haar vacht is overal wel WAT dikker maar nou nog niet zo erg als afgelopen 6 jaar)
heeft ze het onder de deken nog te koud?
of heeft ze het zonder deken ook gewoon goed, vandaar dat de wintervacht op haar nek zich ook nog niet ontwikkeld?

toen ze nog geen deken opkreeg dit jaar en het regende dan plukte ik haar af en toe rillend en trillend van het land af..vandaar de beslissing om op deken over te gaan..

*ik zit met een raadsel*

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:11

ik geloof niet dat een paard dikkere vacht moet krijgen op hals,benen hoor?
mijne heeft dat namelijk ook niet Lachen (ja mischien wat op de beentjes,of heel licht)
en die heeft echt dikke dekens op.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:15

het kan inderdaad zijn dat paarden die wat ouder worden meer moeite hebben om zichzelf warm te houden. Normaal ben ik absoluut geen voorstander van een deken, maar ik kan begrijpen dat je die keuze hebt gemaakt.
Omdat de deken het lijf warm houdt, heeft ze het waarschijnlijk niet nodig om op haar nek wel een dikke vacht aan te maken. Dat is ook niet de plek waar ze het snel koud krijgen of waar ze kou vatten. Als het waait of regent gaan paarden er altijd met hun kont naartoe staan en blijft de nek redelijk droog en uit de wind.
Het lichaam regelt alles helemaal zelf, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken Lachen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:18

madame heeft nou niet het instinct om met haar kont in de wind of regen te gaan staan, dit was voorheen ook al een probleem. de nek word degelijk nat maar ze heeft er gelukkig nooit ernstige verkoudheden oid aan overgehouden.
ik vond het gewoon raar omdat ik altijd paarden zie met een duidelijk verschil bij de rand van de deken. heel dun op de plek van de deken en soms echt extreem dik bij de nek en benen..
maar blijkbaar heeft mijn pony het gewoon fijntjes zo, en ben ik er alleenmaar blij om

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:40

je kan het zo zien hoor of je pony het koud heeft ze zetten de haartjes dan overeind. voel gewoon eens met je hand tussen de deken of het daar aangenaam is. en dat ze geen dikke vacht op de hals heeft prima toch... als het lijf maar lekker warm is . ik zou me er niet druk om maken hoor ik denk dat ze gewoon lekker in d'r velletje zit