Paard is fanatieke zand gaan eten ineens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard is fanatieke zand gaan eten ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:05

Het is me nu al een paar keer opgevallen dat mijn paard echt fanatiek zand is gaan eten.
Ik gooi haar los, zij gaat rollen, misschien nog wat bokken en vervolgens graaft ze een kuil en probeert happen zand te eten.

Ik geef haar elke dag knoflook en zeewier dus het lijkt me niet dat ze wat te kort komt.
Het zit me gewoon niet lekker dat er allemaal zand in haar maag zit, want volgens mij wordt dit niet verteerd..?
Wat kan ik nou het beste gebruiken om het te voorkomen en om dat zand uit haar maag te krijgen?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:08

eet ze ook echt zand? (test het even metde mest-water-emmer- truc.)
en kan het niet zijn dat ze gewoon gehoefte heeft aan mineralen? (zoutblok?)

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 00:34

Ja, ze eet echt zand... Scheve mond
En nee, het kan volgens mij niet aan mineralen liggen... vandaar het zeewier hé en een zoutblok heeft ze ook Knipoog

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:45

Bij mijn verzorgpony was dit ook het geval, die hapte gewoon uit de grond! Wij hebben dit opgelost door hem een zoutblok te geven en toen was het afgelopen. Aangezien jou paard wel een zoutblok heeft heb ik geen idee wat je er tegen kan doen. Maakt ze wel gebruik van het zoutblok?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:36

dit is echt heel erg slecht en kan koliek veroorzaken!!!! raad pleeg je dierenarts want het kan inderdaad dat ze iets tekort komt wat aangevuld moet worden. om het zand uit de maag kwijt te raken kan je "zand weg"kopen in de winkel. Maar ik zou zeker even je dierenarts vragen wat hij er van vind en daar niet te lang mee wachten. succes!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:43

Misschien is het kalk, dat washetbij een paard bijmij op stal, pony die ikverzorgde deed het ookhele happen, maa toen ze lik blok hafdwerd het minder

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 11:53

sandr0 schreef:
dit is echt heel erg slecht en kan koliek veroorzaken!!!! raad pleeg je dierenarts want het kan inderdaad dat ze iets tekort komt wat aangevuld moet worden. om het zand uit de maag kwijt te raken kan je "zand weg"kopen in de winkel. Maar ik zou zeker even je dierenarts vragen wat hij er van vind en daar niet te lang mee wachten. succes!!

Dan ga ik dat even doen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:03

De dierenarts kan vaak ook niks vinden wat dit probleem veroorzaakt. Vaak zijn er in het bloed gewoon normale waarden te vinden. Het is wel slim natuurlijk om het voor de zekerheid even te gaan vragen, maar je kunt ook zelf een aantal dingen gaan uitproberen.
Ze heeft al een liksteen, dus dat kan het probleem niet zijn. Heeft ze veel stress? Van maagproblemen kan een paard ook zand gaan eten. Of verveelt ze zich, is haar vriendje weg? Heeft ze het soms een beetje koud? Krijgt ze veel of juist weinig brok? Krijgt ze kuilvoer of hooi? Voor zandeters is hooi een betere keuze.
Deze tijd van het jaar is wel de kritieke tijd voor zand eten. Vraag me niet waarom, maar veel paarden beginnen rond deze tijd. Onze fokmerrie heeft ook nogal de neiging om kilo's zand te eten, ernstige koliek te krijgen waar dan weer een dierenarts voor moet komen met flink veel medicijnen enzovoorts.. Omdat het op een gegeven moment naar mijn idee gewoon een dwangneurose wordt (zoiets als stalondeugd, maar dan in de wei) hebben we een soort muilkorfje voor haar. Ze kan er gewoon mee buiten staan, en mee drinken, maar (zand) eten is onmogelijk. Het is van plastic gemaakt, en doet haar geen pijn ofzo. Na een aantal weken probeert ze ook geen zand meer te eten en is ze als het ware ''afgekickt" , en kan ze weer zonder muilkorfje in de wei. Vaak is het dan ook weer wat beter weer geworden, en groeit er gras, waardoor ze weer minder zand gaan eten.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:50

Bij ons op stal zijn meerdere paarden die aan het zand in de rijbak likken. De bovenste laag schrapen ze eraf en dat likken ze aan het donkere zand. De dierenarts wist niet waarom, vooral omdat meerdere paarden het deden. Ik heb extra mineralen (goldmix) bijgevoerd dit hielp ook niets.
Ook bij de paarden die het doen hangt een liksteen in de stal, het is een rare gewoonte, maar hoe op te lossen weet ik zelf ook niet.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:01

Ik zou wel heel erg uitkijken bij ons op stal zijn deze maand al 2 veulens naar de kliniek gebracht met zandkoliek! Ze hebben 5 liter zand eruit moeten halen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:07

Nou, in knoflook en zeewier zit echt lang niet alles hoor, dus dat zegt helemaal niets. Wat voer je nog meer?
Zorg voor een goede kruidenmix waarin voldoende vitaminen en mineralen zitten, in de juiste verhoudingen (Bijv. kruiden reform musli van havens is erg goed (musli zonder haver (ook van havens) is veel minder goed, en heeft niet de juiste verhoudingen)). Ook een liksteen moet je zeker aanschaffen.

Gaat het dan niet heel snel over, raadpleeg dan zeker een DA. Paarden gaan zand eten uit verveling of door vit. / min. tekort. Als een paard gaat zandeten direct als het de wei in gaat, dan zal het geen verveling zijn, en dus een tekort.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:31

Mijn paard kreeg vitaminen en mineralen bijgevoerd, tevens had hij altijd al mueslie. Het probleem in nog steeds niet verholpen, dus aan het voer ligt het zeker niet. Ook de dierenarts weet het niet!!!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:53

Mijn pony is er bijna dood aangegaan Huilen

Ze at ook zand.
Ik dacht dat het wel zou loslopen, niet dus.
Ze is erg ziek geweest en heeft dagen voor dood gelegen. Vreselijk.
Uiteindelijk kwam de direnarts erachter dat ze haar buik vol zand had.
Een kuur van Sandgard ( paardendrogist ) heeft haar gered.

Nu geven we haar regelmatig een kuur van Sandgard. Ze eet/slikt bijna geen zand meer. Maar voor de zekerheid geven we wel zo'n kuur.

Ze is helemaal onderzocht waarom ze zand eet. Niets te vinden.
Waarschijnlijk een gewoonte van haar.

Sterkte met je paard!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:56

Mineralen-tekort.
Een liksteen doet wonderen. Onze ponnie's deden het vroeger ook heel erg, maar nu ze een liksteen hebben is het steeds minder. Als de liksteen op is gaan ze weer verder met zand eten.

Meestal eten ze niet puur zand, maar ze graven eerst een kuil en eten dat de klei en de worteltjes van plantjes die eronder zitten. Daar zitten veel voedingsstoffen in.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:20

Als je het paard iedere dag een kopje geplet lijnzaad bij het voer geeft, dan wordt het zand ook weggevoerd. Gewoon lijnzaad koken en daarna geven mag ook!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:17

mijn fjorden hebben er geen last van, maar om er zeker van te zijn krijgen ze altijd een keer in de maand een kuur Sandex. Dit is bij je dierenarts te verkrijgen en moet je een hele week voeren. Dit verwijdert het zand! Sterkte ermee!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 17:35

Inmiddels is de veearts gebeld, ik kreeg te horen dat het vaak onduidelijk blijft waarom paarden zand eten.
Het kan komen door een tekort aan vitamine en mineralen, toen ik vertelde dat ik haar elke dag knoflook, zeeweer en pasturmix (weet nou eerlijk gezegt niet of ik het goed schrijf Bloos ) bijvoer leek haar dat ook voldoende...

Wel is me aangeraden om inderdaad kuur te nemen.
Dat wordt dan dus Sandgard Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:39

De shetjes bij ons doen het ook, wij hebben ook een kuurtje gekregen, omdat de grootste er al enkele keren zandkoliek van had gekregen. Wij hebben zo'n emmertje van sandclear, van die bruine korreltjes Lachen

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:58

sas00 schreef:
Het is me nu al een paar keer opgevallen dat mijn paard echt fanatiek zand is gaan eten.
Ik gooi haar los, zij gaat rollen, misschien nog wat bokken en vervolgens graaft ze een kuil en probeert happen zand te eten.

Ik geef haar elke dag knoflook en zeewier dus het lijkt me niet dat ze wat te kort komt.
Het zit me gewoon niet lekker dat er allemaal zand in haar maag zit, want volgens mij wordt dit niet verteerd..?
Wat kan ik nou het beste gebruiken om het te voorkomen en om dat zand uit haar maag te krijgen?

hey hey
Mijn pony doet precies het zelfde ook een kuil graven (heb er nog wel foto's van haha) en dan na het graven zand gaan eten uit die kuil Verward ik hoorde ook zoiets van mineralen te kort maar mijne heeft ook een zoutblok e.t.c en hij gebruik hem ook echt goed. Ik ga ook even de arts om advies vragen. Koliek heeft hij gelukkig nog nooit ervan gekregen

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:04

waar kan je die kuren halen hij krijgt er geen koliek van maar kan ik er dan ook wat tegen geven? voor het geval hij er koliek van zou krijgen

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:06

Sjonniej schreef:
Mineralen-tekort.
Een liksteen doet wonderen. Onze ponnie's deden het vroeger ook heel erg, maar nu ze een liksteen hebben is het steeds minder. Als de liksteen op is gaan ze weer verder met zand eten.

Meestal eten ze niet puur zand, maar ze graven eerst een kuil en eten dat de klei en de worteltjes van plantjes die eronder zitten. Daar zitten veel voedingsstoffen in.

ja dat doet mijne ook ja kuil grave en die klei ete

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:53

Kitty1 schreef:
Gewoon lijnzaad koken en daarna geven mag ook!

Dat heb ik wel sneller in huis dan een kuur...
denk dat ik dat morgen even ga halen
Positiefo
Z'n kuur kan je bestellen bij de paardendrogist.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:15

Bloos! Als je nog niet genoeg bent gewaarschuwd....
Bloos Pas maar op, wij hebben hele drama's gehad met het paard van mijn vriendin... ook door teveel zand!! OK dan!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:26

Kaja schreef:
:oo Als je nog niet genoeg bent gewaarschuwd....
Bloos Pas maar op, wij hebben hele drama's gehad met het paard van mijn vriendin... ook door teveel zand!! OK dan!

Ik weet niet wat je suggereed maar ik heb nadat ik het 2 keer heb gezien meteen maatregelen genomen Knipoog
De veearts is gebeld maar kon weinig doen behalve advies geven, wat ik ga opvolgen>
zoals eerder is te lezen in dit topic Knipoog

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:34

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, maar sinds ze niet meer in een padock staat maar gewoon op de wei is het afgelopen (ookla staat ze wel even op de padock)
miss helpt het als je je paard wat hooi geeft
ik zou goed op je paard letten want als hij teveel zand eet kan hij verstopt raken en moet zijn maag leeg gepompt worden
succes ermee
groetjes kayleigh