Bakbodem buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verkaatje

Bakbodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:41

Voor een vriendin ben ik op zoek naar een goede bakbodem voor in een buitenbak. Onder het gras en zand wat er nu ligt liggen stenen die al voor drainage zorgen (het precieze weet ik hier niet van).
De bodem hoeft niet heel veel te kosten.
Nou heb ik al wat gehoord over schelpen- of strandzand, of zand met houtsnippers erin verwerkt, wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke bodem raden jullie aan?

Alvast bedankt, Lachen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:12

Strandzand lijkt me bij droog weer nou niet echt ideaal eigenlijk Verward Maar heb er verder geen ervaring mee.

Weet wel dat ze vroeger bij een vriendin van mij houtsnippers hadden in de buitenbak, waar ze absoluut niet in mochten rijden als het geregend had, omdat ze de boel dan kapot reden ofzo Verward Maar goed toen was ik nog heel klein.. Is wel ideaal als het vriest enzo..

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:53

wat wil ze doen in die bak ( ja paard rijden dat weet ik) maar ik bedoel ik heb je profiel bekeken en rijd ze western of dresseur.
als ze western rijdt kan ik misschien wat advies geven, van dresseur weet ik niets af dus daar ga ik ook niet wijsneuzerig advies over geven.
als ze reining wil gaan rijden zou ik geen hout snippers in de bak doen omdat je dan de bodem stroef maakt.
wil ze pleasure rijden juist wel houtsnippers. maar ga geen houtsnippers halen bij een houtzagerij want die worden spekglad, het beste kan je gestoomde houtsnippers kopen, daar zijn speciale bedrijven voor die dat leveren en deze hout snippers worden niet glad als ze nat zijn omdat ze door het stomen geen vocht meer opnemen en daardoor stabiliteit aan je bodem geven.
als zand zou ik in beide gevalen woudzand nemen en let dan wel op dat je geen spuitzand krijgt want die maakt je bodem juist zwaar en nat en het lijkt precies op elkaar alleen iemand met oog er voor kan het verschil zien het woudzand is iets groffer. maar als je dit testje doet kom je er ook wel uit. van spuitzand kan je zand taatjes maken en woudzand valt uit elkaar als je er een vorm van maakt.
dan zou ik zeker zorgen voor een drainage in de bak want als het water niet goed weg kan is en blijft de bak nat en zwaar. en let er ook op dat men je geen leemzand leverd ze kunnen je wel wijs maken dat je daardoor een goede glijbodem krijgt, maar dat gaat alleen op voor een binnenbak, in een buitenbak zorgt de leem er juist voor dat je een spekglade waterondoorlaatbare bak gaat krijgen. het eerste jaar zal je het nog niet zo zien maar als de leembolletjes zich gaan hechten heb je het jaar daarop een waterbak ( leem is klei en klei wordt als het droog is kei en keihard maar slibt tevens de grond dicht als het weer nat wordt)
het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je door de bomen het bos nog ziet. maar als jij of iemand anders nog vragen heeft, mogen jullie me wel pb'n
ik ben wel geen expert maar heb in het verleden wel meer westernbakken aan helpen leggen, en mijn eerste bak ( buitenbak) is grandioos fout gegaan door het verkeerde zand waar men leem door had gestort

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:34

Haha! Je kunt beter goed investeren, want op den duur komt een goedkope bodem toch duurder uit, dan wanneer je het vanaf het begin af aan goed had aangepakt! Knipoog

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:56

Wij gaan dit jaar ook een bak aanleggen en daarvoor gebruiken we M3c zand, het is wel duur zand maar het is een ideale bodem.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:42

Boos! Bullshit, je wordt in de maling genomen met de term m3c zand!
Echt waar hoor ! Ga naar je plaatselijke zand leverancier en vraag om m3c zand, dat zand heeft dezelfde structuur dan het zand met niet zo'n deftige naam en is stukken goedkoper. Bodemleveranciers geven een eigen naam aan het zand en doen er zo een schepje bovenop qua prijs!
Geloof me, het geld zit 'em niet in het zand, maar in de aanleg en het materiaal wat vermengt wordt met het zand... OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:45

Niets tegen jou hoor, morris, maar let goed op waar je je geld aan uit geeft! Het is allemaal al duur genoeg..!!

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:55

Mijn vriendin rijdt gewoon dressuur, niet speciaal op een heel hoog niveau.
Bedankt Kaja, Piggeljay en Marieke78 Lachen