Onderhoud lerenrijlaarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Onderhoud lerenrijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:37

Hoi allemaal,
hier zijn vast meer topics over maar ik kan ze niet vinden!
Ik heb dus een potje rapide ledercreme van de schoenmaker gekregen met de mededeling dat ik dit makkelijk op mijn lerenrijlaarzen kan smeren.
Maar nu twijvel ik dus, kan dit wel en is dit wel goed Verward
Ik smeer er wel mijn hoofdstel mee in. Heb al wat op internet rond zitten kijken op rijlaarzen.nl,
maar daar kon ik het antwoord op mijn vraag ook niet echt vinden.
Dus wie kan mij helpen??

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:56

ik vet ze gewoon in met shampoo en vet ineen,ook voor je zadels en hoofdstellen enzo. daar zijn ze heel er mooi van.

weet niet ofdat van de schoenmaker goed is maar als hij het zegt zal het wss wel en als je er je hoofdstellen mee kan invetten zal het voor je laarzen ook wel goed zijn.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:09

tenemieken schreef:
ik vet ze gewoon in met shampoo en vet ineen,ook voor je zadels en hoofdstellen enzo. daar zijn ze heel er mooi van.

weet niet ofdat van de schoenmaker goed is maar als hij het zegt zal het wss wel en als je er je hoofdstellen mee kan invetten zal het voor je laarzen ook wel goed zijn.

shampoo?? waarom wassen mensen hun haar met shampoo??
juist,,,, om het haar te ontvetten, en het schoon te maken.

je moet dat toch niet juist door je vet doen? en trouwens lukt dat ook nog zonder emulgator? lijkt me juist al het vet uit je laarzen weg te trekken??!!

ik doe mijn laarzen altijd met kiwi of met cavalura, dit werkt prima! dit ook omdat het leer van de binnenkant is vasgeplakt aan het leer van de buitenkant, en door er veel vet/olie op te gooien kunnen die 2 lagen leer los gaan laten

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:10

owww of lees ik het nou vrekeerd en moet ik zadelzeep lezen??
zadelzeep is dacht ik ook niet geweldig goed voor je laarzen...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:10

Ik doe mijn laarzen altijd gewoon met zadelzeep, laarzen zien er super uit hoor Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:13

ik smeer ze in met lederolie van rapide, verder eigenlijk niet..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:22

ik heb speciaal spul voor laarzen. in leren laarzen zit stijfsel, als je daar gewoon zadelvet etc op smeert gaat dat er helemaal uit. WAt dus funest voor je laarzen is.

ik heb dus gewoon speciaal schoonmaakspray en onderhoudsspray

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:25

Ik heb alles van petrie. En ze zien er nog top uit. Heb ze ook niet zo vaak aan.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:03

Maar kan ik dat spul gebruiken of niet?
Wil ze nml heel graag schoonmaken en invetten Tong uitsteken
Ben erg fanatiek vandaag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:36

Ik doe m'n laarze gewoon met schoenpoets, zwarte van Kiwi. Er opsmeren, even laten staan en uitpoetsen me een panty, gaan ze prachtig van glimmen.
En als er erg veel modder op zit haal ik dat er eerst af met een zachte borstel en daarna met een vochtige doek en even afdrogen met een oude handdoek.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:21

bedoelde dus zadelzeep
mijn laarzen blinken er erg goed mee en zijn nog steeds als nieuw na 2 jaar al met zadelzeep te poetsen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:19

Yuri schreef:
ik heb speciaal spul voor laarzen. in leren laarzen zit stijfsel, als je daar gewoon zadelvet etc op smeert gaat dat er helemaal uit. WAt dus funest voor je laarzen is.

ik heb dus gewoon speciaal schoonmaakspray en onderhoudsspray

Doet er niet zoveel toe hoor, mijn ex-stagebieder deed het ook altijd gewoon met zadelzeep, laarzen worden wel wat slapper maar van die hele stijve dingen aan je benen is ook niet zo fijn rijden, laarzen blijven er super bij hoor..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:57

de mijne dus niet Knipoog

heb nu nieuwe, en daar gaat dus echt alleen maar origineel spul op. Als ik zo'n bedrag kan missen kan ik ook wel geld missen voor de schoonmaakproducten Knipoog maar gelukkig dat ze bij je stagebegeleider wel mooi bleven! misshcien gebruikte die dan een andere als ik ofzo

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:38

Het insmeren met zadelzeep en het gebruiken van vetten en olie, is niet goed voor je laarzen. Leer voor laarzen is anders dan dat van hoofdstellen en zadels. Wat Tinaaz zegt klopt: de verlijming van buitenleer en binnenvoering kan niet goed tegen deze middeltjes. Natuurlijk lees je hier veel ervaringsdeskundigen die al jaaaaaaaaren hun laarzen gewoon met leerolie e.d. behandelen en aangeven dat hun laarzen soepel en glanzend zijn. Da's hartstikke mooi natuurlijk. Je hebt alleen een probleem wanneer er klachten ontstaan over je laarzen. Omdat je niet het onderhoudsvoorschrift van de fabrikant hebt gevolgd vervalt de garantie op dit punt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:21

Yuri schreef:
de mijne dus niet Knipoog

heb nu nieuwe, en daar gaat dus echt alleen maar origineel spul op. Als ik zo'n bedrag kan missen kan ik ook wel geld missen voor de schoonmaakproducten Knipoog maar gelukkig dat ze bij je stagebegeleider wel mooi bleven! misshcien gebruikte die dan een andere als ik ofzo

Gewoon Stübben zadelzeep, en ik doe het zelf eigenlijk ook al jaren en een vriendin van me ook.. Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:18

Mariek87 schreef:
Gewoon Stübben zadelzeep, en ik doe het zelf eigenlijk ook al jaren en een vriendin van me ook.. Haha!

gelukkig dan maar. Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd gister, en het is vorral ook het zadelvet en olie die de boosdoener kan zijn.

ik gebruikt daarom die sprays van petrie zelf. zijn makkelijk in het gebruik ook Tong uitsteken

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:19

Ik gebruik elke keer na het rijden zadelzeep en 1 x in de 2 weken van die petriepoets.. advies van de verkoper Haha! En mijn laarzen zien er nog prima uit

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:20

Ik gebruik de cleaner en de wax van petrie, dat werd me aanbevolen en ze waren duur genoeg, dus dat doe ik dan maar. Ook mij werd verteld dat dingen die voor gewoon leer zijn, niet goed zijn voor je laarzen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:28

Ik heb ook dat spul van Petrie, maar vind dat ze daar niet zo van gaan glimmen. Van kiwi schoenpoets wel. Schoenpoets is iig wel beter voor laarzen dan ledervet enzo.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:36

ik maak ze eerst altijd even schoon met water, droogmaken

en dan schoenpoets(hbe ik uite de paardenwinkel..dus zal wel goed zijn)
mare hoevaak doen jullie dit met schoenpoets?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:38

Ik doe het alleen als ik er zin in heb en da's eigelijk niet niet vaak Bloos Of als ik wedstrijd heb en ze er echt niet uitzien.