vraagje over dekens ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tenemieken

vraagje over dekens ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:37

heb een probleem met men dekens...

mijn paardje is geschoren en heeft dus een fleece en een dik winterdeken op. nu blijft het fleece deken niet goed liggen Scheve mond het schuift telkens naar achter en dan wordt haar vel vanvoor bijeen getrokken en nu heb ik vandaag gemerkt dat ze dan zo (precies) schilfertjes krijgt en vind het helemaal niet leuk en men paardje ook niet
hoe kan ik voorkomen dat het fleecedeken niet naar achterschuift ???
de dekens zijn perfect van maat.
alvast bedankt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:39

waarom koop je niet 1 deken die warm genoeg is zodat je niet hoeft te tobben met 2 dekens???

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:40

zo'n extra singel?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:43

@ Sandro: heb juist een nieuw deken gekocht Scheve mond (toen was ik nog altijd aan het vragen om te scheren en mocht niet) en iedereen raad me aan om er toch een fleece onder te leggen.

@ miisshorse: het is wel een fleece met 2 buiksingels. zou een extra singel dan nog kunnen helpen tegen achteruit schuiven ??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:42

Koop een (speciale) onderdeken, deze zijn ervoor gemaakt en hoeven absoluut niet duur te zijn.
Fleecedekens gaan idd schuiven en trekken flink aan het paard zijn hals/borst, waardoor op den duur de borst van de fleecedeken het begeeft!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:33

oke maar wat is de meerwaarde van eenonderdeken???? als je deken warm genoeg is en goed past waarom moet er dan een fleece deken onder??? maar goed als je dan toch een deken er onder wilt doen neem dan inderdaad een echte onderdeken dan ben je van het geschuif af. Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:39

sandr0 schreef:
oke maar wat is de meerwaarde van eenonderdeken???? als je deken warm genoeg is en goed past waarom moet er dan een fleece deken onder??? maar goed als je dan toch een deken er onder wilt doen neem dan inderdaad een echte onderdeken dan ben je van het geschuif af. Lachen

Haha! Je kunt wel, zoals jij eerder aangaf, een deken kopen met bijv. een 500 gr vulling, maar met dit weer hoef je die echt niet om te laten hoor! Bloos 't Arme dier...
Als je een deken koopt met een 250-300 grams vulling en je doet daar een onderdeken onder dan kun je altijd de onderdeken eraf halen wanneer het lekker weer is... Zodra het weer kouder word doe je de onderdeken er weer onder en die werkt beter en zit voor je paard lekkerder dan een fleecedeken eronder... OK dan!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:08

Je kunt een ringetje maken op beide dekens aan de bovenkant, en ze op die manier via een riempje of iets dergelijks aan elkaar vast maken nadat je ze opgelegd hebt. Dan zit de fleecedeken aan de bovenste deken vast, waardoor hij niet méér naar achter zal schuiven dan de bovendeken. Ook een riempje die beide borstsluitingen (van de boven- en fleecedeken) aan elkaar vast maakt, kan heel nuttig zijn in dit geval. Dan bereik je ongeveer hetzelfde effect.
Iig niet zo door tobben, want als de deken zo ver naar achter schuift, dan heb je een grote kans dat je drukplekken krijgt op de schoft!
Met speciale onderdekens heb ik ervaren dat ze net zo goed naar achter schuiven als andere dekens, dus een onderdeken kopen is helaas niet de oplossing.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:14

Je kan ook een gewone deken (niet een echt paardendeken) (gewoon een grote vrierkante dus) gebruiken als onderdeken. De voorkant (bij de hals) vouw je in een driehoek en die vouw je over het bovenste dek heen. Daar doe je dan een dekensingel omheen. De Fleecedeken blijft dan prima liggen. *LOL* Hoop dat het lukt!!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:22

Dat werkte bij mijn pony ook prima. Bij mijn paard ging dat echter vreselijk trekken.

Zelfs als ik de deken echt ver op de hals legde en in een punt vouwde bleef het niet goed liggen.

Werkt dus ook niet altijd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:39

Kaja schreef:
:D Je kunt wel, zoals jij eerder aangaf, een deken kopen met bijv. een 500 gr vulling, maar met dit weer hoef je die echt niet om te laten hoor! Bloos 't Arme dier...
Als je een deken koopt met een 250-300 grams vulling en je doet daar een onderdeken onder dan kun je altijd de onderdeken eraf halen wanneer het lekker weer is... Zodra het weer kouder word doe je de onderdeken er weer onder en die werkt beter en zit voor je paard lekkerder dan een fleecedeken eronder... OK dan!

oke jheb je gelijk in. ik begin altijd met een dunne, daarna tussen deken en dan warme winterdeken deken. Dus pas wel aan aan de temperatuur. Maar zo kan t inderdaad ook met onderdeken *LOL*

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:19

vind zo een onderdeken gewoon makkelijk omdat ik het dan kan aanpassen aan de temperatuur (zoals vele zijden). wanneer het te warm is kan ik het afnemen en te koud weer opleggen.

wat bedoel je met onderdekens die ervoor gemaakt zijn ? vind je ze overal ? en zijn ze dan ook warm enzo ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:47

als je als voorbeeld in de divoza of horselover kijkt kun je daar voorbeelden vinden van (originele )onderdekens Lachen