Pony vangen, hulp gevraagd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Pony vangen, hulp gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 16:57

Een vriendin van me heeft eindelijk na eeuwen zoeken een verzorgshetje gevonden, Spirit. Leuk, alleen krijgen we d'r niet te pakken. Ze is nog jong, een jaar ofzo, en is weinig in handen geweest. Echt vervelend, want we hebben vanmiddag een paar uur door de modder lopen ploegen, worteltjes mee om Spirit te lokken, je kent het wel.. Alleen elke keer als we haar bijna hebben galoppeert ze keihard weg, of ze vlucht naar een van de andere paarden die in de wei staan. We hadden haar 1x te pakken, aan d'r manen en vriendin wilde het halster omdoen, maar ze trok zich los en rende bokkend weg.. Hebben jullie tips voor ons?
Laatst bijgewerkt door Sooff op 12-01-05 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:04

als je erachter aan gaat rennen komt het beestje nooit naar je toe.
ga juist stil zitten en wacht tot het naar jou toe komt. neem een zakje ofzo mee wat kraakt en wat lekkers. de meeste komen dan wel

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:18

Hier ben ik. Wat moet ik doen >;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:23

Het is simpel, maar je moet wel geduld hebben en dus geen haast. Je wandelt steeds achter de pony aan als hij wegsjeest. Eerst zal het nog in volle galop gaan, maar je zult merken dat hij steeds langzamer en minder ver weg gaat. als hij op een punt is dat hij niet meer weggaat, grijp je niet plots de manen of zo, maar je keert om en loopt weg! De pony komt nu hoogst waarschijnlijk achter je aan. dan draai je om en beloon je de pony met een kriebel op de schouder en eventueel wat lekkers en nog pak je hem niet vast! Nu loop je naar het hek en de pony volgt. Zo niet, dan pak je hem gewoon op een rustige manier. Raced hij dan weer weg voordat je hem rustig (!) pakken kan(mij nog nooit overkomen, maar goed, als) begin je gewoon weer op nieuw. Ik heb nog nooit een pony meegemaakt bij wie diet niet werkte. Oh, een paard, maar die joeg ik gewoon naar het hek door op de grond te stampen, te wijzen en te grommen en daar ging ze in een drafje. Als ik nu kom, komt ze meteen naar het hek. Maar dit paard staat niet in een wei met andere paarden... dat is het verschil.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:25

QQQQ schreef:
Hier ben ik. Wat moet ik doen >;)

Haha, ik typte een uitroepteken in de titel, maar er staat ineens een Q Tong uitsteken

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:33

Die eigenwijze shetten toch!!! Pling

Je kan ook proberen om geen oogcontact te maken je zelf te gedragen als prooidier en niet als jager door je schouders om laag te brengen jezelf dus eigenlijk kleiner te maken. en als je op haar afloopt en zij doet een stapje weg dan ga je stil staan en doe je na een tijdje weer een stapje voorwaart en soms moet je eerst een paar stappen terug voordat je weer naar voren kan.

Of de nieuwschierigheid gebruiken. Door met een plastic zakje te ritselen terwijl je in de buurt op je knieen zit. Of door een emmer biks mee te nemen. Neem zoiezo iets mee waar mee je haar kan belonen. Dan is het de volgende keer leuker om te komen.

Mocht je haar gevangen hebben laat haar dan een halster om met eventueel een kort stukje touw of hou als je de mogelijkheid hebt haar een paar weken binnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:38

Oh, even vergeten te vertellen, maar het is ook belangrijk wat er gebeurd nadat je haar gevangen hebt. Haal je haar uit de wei voor een poetsbeurt en voer, dan komt ze de volgende keer vast wel. Haal je haar uit de wei voor iets dat ze als onaangenaam ervaart, dan laat ze zich de volgende keer weer net zo moeilijk pakken natuurlijk...

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:41

Een methode die iets minder lang duurt is om hem te vangen met behulp van draad dat je bijvoorbeeld in een hoek hangt. Je jaagt hem in de hoek en sluit het draad totdat hij niet meer wegkan. Dan doe je hem een halster om, je kunt hem ook een stal injagen. Dit klinkt een beetje paardonvriendelijk, maar bij ons werkt dit het beste. daarna zet je hem op een stal en geef je lekker bix en je zorgt dat hij gepoets, geaaid enz wordt. Laat hem naar buiten met een halster om in niet zo'n groot stuk. Je zal zien dat hij vanzelf leert om bij je te komen.

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:18

Dit heb ik ook gehad met een verzorgshetje dat ik heeeeeeeeeel vroeger bij de buren van m'n opa en oma verzorgde...

Het is het waarschijnlijk gewoon niet gewend, zoals je al zegt..nog jong.
Veel contact maken, en veel aandacht geven, is waarschijnlijk hulpmiddel nr 1.
dan moet je ALS je bijna bij haar bent rustig blijven ( geen halster laten zien)...en haar geen hoek indrijven..dan zijn ze niet ontspannen, en kun je er waarschijnlijk niets mee beginnen...
het heeft tijd nodig...en dan zal dat waarschijnlijk goed komen.
En neem altijd wat mee, beloon haar veel, ook als je hara te pakken krijgt...veel belonen.
misschien moet je er ook rekening mee houden..dat het kan zijn dat ze daar nare ervaringen mee heeft? dit moet je eruit zien te krijgen..belonen is dara ene goede manier voor..
veel succes ermee iig...! OK dan!

Groetjes Linda

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:53

Ik verplaats het even Lachen.

Shenandoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:42

misschien gewoon in de wei gaan zitten? shetjes zijn meestal heel nieuwsgierig dus op den duur komen ze vaak vanzelf naar je toe.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:12

Ik heb ook een pony gereden die zich niet liet vangen, gewoon omdat ze daar geen zin in had. Zij maakte er een spelletje van, toen heb ik een keer een half uur rustig achter haar aangelopen, op een paar meter afstand. Op een gegeven moment was ze dat zo zat dat ze bleef stilstaan zodat ik haar kon pakken. Dat was de laatste keer dat ze voor me weg liep, sindsdien heb ik haar altijd normaal uit de wei kunnen halen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:42

I heb ooit eens een clinic goezien, die man ging zijn omgeving verkennen en deed of hij de leider was en paard ging hem volgen

tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:28

haai allemaal. Ik was dus degene die het niet lukte om het shetje te vangen Knipoog nou het is vandaag eindelijk gelukt*\o/* , half uur bezig geweest met alle rust e hulp van een ander meisje. Al jullie tips opgevolgd en ben dankbaar boor jullie tips. Ik heb het halstertj nu omgelaten dus de volgende keer is het een minder groot probleem Lachen

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:45

Ik had hetzelfde probleem, en ik ben gewoon op een dag zo'n 4 uur in het weiland helemaal stil gaan zitten, dan wordt hy vanzelf nieuwschierig en nu komt hy zelfs naar me toe zo af en toe!! Lachen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:29

nou mijn pony, als ik die heb en bijna bij het hek ben rent ie nog is keihard weg ....Boos!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:47

Wanda laat zich ook wel een niet vangen. Als ik naar haar toe loopt en ze draait zicht weg dan jaag ik haar ook meteen van me weg en laat haar even galoperen tot ze stil gaat staan dan probeer ik haar weer te pakken als ze dan weer wegloopt jaag ik haar weer weg maar laat ik haar veel langer galopperen ook als ze langzamer wil na een tijdje stop ik en ga ik rustig tegen haar praten dan loop ik langzaam naar haar toe en kijk een beetje naar beneden meestal laat ze zich dan wel pakken en anders begin ik weer opnieuw (maar dat hoeft meestal niet). Ga in ieder geval niet hard tegen hem roepen. Veel succes!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:30

Ojee ojee. Van de meeste adviezen die ik hier zie, draait mijn maag zich om. Net zolang achter hem aanlopen totdat hij vanzelf stopt? Gedaan, ik heb de hele middag gelopen, geen paard. In de hoek drijven met touw zodat hij niet wegkon? Gedaan, paard compleet in paniek, sprong over het hek. Lokken met voer? Gedaan, paard strekt zijn nek, grist het voer van je hand en sprint weg. In de wei gaan zitten? Gedaan, de hele middag zitten lezen, maar geen paard te bekennen.
Ik kan zo snel geen oplossing voor je bedenken, maar voor mij werkte alle bovenstaande dingen niet. Mijn paard werd er alleen maar banger van.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:49

Flip schreef:
Wanda laat zich ook wel een niet vangen. Als ik naar haar toe loopt en ze draait zicht weg dan jaag ik haar ook meteen van me weg en laat haar even galoperen tot ze stil gaat staan dan probeer ik haar weer te pakken als ze dan weer wegloopt jaag ik haar weer weg maar laat ik haar veel langer galopperen ook als ze langzamer wil na een tijdje stop ik en ga ik rustig tegen haar praten dan loop ik langzaam naar haar toe en kijk een beetje naar beneden meestal laat ze zich dan wel pakken en anders begin ik weer opnieuw (maar dat hoeft meestal niet). Ga in ieder geval niet hard tegen hem roepen. Veel succes!

ik denk niet dat het daarvan beter word wegjagen. Scheve mond
het is handig als de pony een halster om heeft in de wei. is veel gemakkelijker.
Mijn vader heeft ook zo n paard die zich niet laat vangen soms.

Gewoon rustig erheen lopen met wat lekkers. enzz. steeds heen lekkers en weg. En zorgen dat ze het leuk vind (weet niet precies hoe ik het moet uitleggen) Als je haar meeneemt of zo. Knipoog
en geduld is het woord Bloos