eigen wei/ pensionstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

eigen wei/ pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 16:02

Wat mij vaak opvalt hier op bokt, dat er echt veel wordt gesproken over, 'ik heb mijn paard op deze pensionstalling staan". En ik lees eigenlijk nooit iets over mensen met een eigen wei, of eventueel gehuurd. Ook zie je vaker dat de mensen die voor de sport rijden op een dure stalling staan, en de recreatieruiters op een boerderij of zo iets dergelijks. Het is natuurlijk fijn om zoveel faciliteiten te hebben, maar ik heb mijn paardje in een wei staan, waar je geen last hebt van andere mensen. Ik kan lekker ongestoord trainen zonder op mn vingers gekeken te worden. Van waar kiezen de meesten voor een pensionstalling ondanks dat het ontzettend duur is maar niet voor een eigen wei?

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:04

Ik huur op dit ogenblik een wie. En inderdaad wordt je niet op je vingers gekeken. Wil toch gaan verhuizen, omdat een wei vaak niet te bereiden is en ik niet bij een ander kosten wil maken om een bak te zetten.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:10

Ik wou dat ik een eigen wei had ( al is het dan gehuurd). Alleen zijn die verrekte boeren hier in de buurt zo koppig.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:15

Ik heb altijd een eigen wei gehad (huur), mijn hengstje staat daar nu samen met een andere pony.
Michaela staat bewust op een pensionstalling, omdat ik door mijn medische achtergrond haar niet altijd de volle aandacht kan geven en dat heeft ze wel hard nodig. Ik weet nu zeker dat ze altijd haar voer krijgt, haar poetsbuurt en dat ze naar buiten/binnen word gezet. Die shet hoeft nog niks te doen en er is iemand die op hem let (eigenarese andere pony), ik maak me nu gewoon minder zorgen.....ooit zullen we weer beiden op eigen stuk rondhobbelen denk ik! Maar dan moet ik voor Micha weer een weidevriendje erbij hihhihihih maar nu even niet!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:26

een eigen wei zou geweldig zijn maar dan ook met een eigen stal. Trouwens met onregelmatige diensten is het moeilijk om regelmatig op dezelfde tijden te voeren. Ook als ik op vakantie wil, heb ik graag dat een ander mijn paard in de gaten houdt.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:50

Mijn paard staat op niet op een eigen wei, omdat ik ten eerste geen eigen wei heb, zou ik dat wel hebben dan heb ik geen bak, geen stal en is er geen toezicht..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:50

als ik de kans had had ik zo een eigen wei gehuurd.. maar toch de meesten mensen van nederland wonen in een druk bevolkt gebied..
het is niet een kwestie van willen, maar moeten..
Ik sta nu en een gezellig stalletje waar we alles zelf runnen.. dus we betalen niet meer dan nodig is (het is dus commercieel). Het lijkt op een stal aan huis, alleen is het een stuk verder en niet helemaal van mezelf.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:54

Ik had mijn pony altijd op een wei staan, er waren 4 stalletjes en een bakje bij.. heerlijk daar!! Lachen
Helaas heeft het paard dat ik nu heb zomereczeem.. en voor haar is het op een pensionstal met binnenbak dus fijner!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:59

Ik heb mijn paard wel op een wei (huur) staan, met een stal. De stal kan 's-avonds/'s-nachts dicht en ze komt er de volgende morgen weer uit. Verder kan ze er overdag ook zoveel in en uit lopen. In de stal heb ik ook mijn hooi en stro plus een kleine poetsplaats (als ik dat zo kan noemen). Verder kan ik als ik in mijn eigen wei niet kan rijden, mag ik in de wei van een andere boer rijden die daar abso niet moeilijk over doet. Ik zit eigenlijk super goed en zou in principe zo een 2e paardje erbij kunnen, wat misschien ook in de planning staat maar alleen nog met opa besproken moet worden.

De wei is ongeveer 600m van mij thuis vandaan en natuurlijk moet ik wel iedere dag minstens 2 keer naar mijn paard, maar daar heb ik toch ook een paard voor?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:01

Ik heb 8 jaar lang een weitje gehuurd, moest ik ook alles zelf doen. Maar ben daar juist weggegaan omdat ik dat niet meer wilde. Er was geen toezicht waardoor er constant bijgevoerd werd en er zomers constant kinderen in de wei waren en op de pony's reden Verder kost het heel veel tijd om telkens de hekken te repareren, het onkruid weg te krijgen etc. Ik ben blij dat ik nu bij een boerderij/pensionstal sta waar er op de paarden gelet wordt en dat als het hek niet in orde is ofzo ik dat alleen hoef te melden en dat het dan een dag later weer gemaakt is Lachen
Verder heb ik nu ook een bak tot mn beschikking en dat is toch ook wel zo fijn

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:02

Mijn paardje heeft ook zomeczeem, maar die laat ik juist bewust op de wei staan in de zomer, de wei goed afmaken met stroomdraad zodat ze nergens de mogelijkheid heeft om te schuren. Werkt erg goed.

Maar wat ik mij dan afvraag, de mensen die op pension staan, vinden jullie het niet vervelend dat er ook altijd andere mensen aanwezig zijn, ik vind het namelijk altijd heerlijk om lekker in mn uppie bij mijn paard te zijn.
En met het voeren, zouden jullie dat ook niet liever zelf doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:22

ik heb me stallen en weides aan huis.......dat houd in: 3 3x3 stallen 1 4x3 stal en 1 inloopstal........± 11 Hectare grond die beschikbaar is om te rijden.....en ehm..1 longeer bak van 15x15 die erg handig is met zadelmak maken...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:03

Als je een wei hebt/huurt moet je ook bijna alles zelf doen. Dat kost veel tijd en niet iedereen heeft zoveel tijd.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:17

Ik ga binnen drie maand een stukje wei huren. ksta nu op een soort pensionstal waar ik eigenlijk alles zelf doe qua eten geven en uitmest enzo. Daar kan ik nogal moeilijk rijden omwille van de blubberbak, dus moet zowiezo altijd naar de manege in de buurt wil ik eens deftig rijden. Waarom dan naar die wei???
Wel ze is van de ouders van mijn vriend. Op 300m van bij hen thuis. Daar kunnen mijn paardjes dan altijd buiten lopen op de wei, ook in de winter op een kleiner stukje. Ik voel me nu al schuldig omdat ze in een uitloop moeten staan. Tis een pak goedkoper en dan ben ik mijn eigen baas.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:39

Ik heb een eigen weide.. achter huis Lachen
net als mn stal en bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:40

bikkel schreef:
omdat een wei vaak niet te bereiden is

Eet smakelijk Vork

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:45

zou nooit een eigen weide willen denk ik want dan moet ik alles zelfs doen en men paardje zou dan alleen moeten lopen (weet dat er oplossingen zijn Lachen ). en ik denk eerlijk gezegt dat ik dan veel minder zou rijden omdat er niemand in de buurt is Tong uitsteken. vind het veel makkelijker op manege Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:46

Doe mij ook maar een plakje Haha!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:02

Wij hebben 2 stallen +hooi (stro) opslag thuis en een zadelkamer (niet echt luxe ofzo),
er word nu een longeerbakje gemaakt en ze hebben nog een stukje land.

De manege zit 100meter verder op dus daar rijden we gewoon heen *LOL*

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:34

Riëtte schreef:
Ik wou dat ik een eigen wei had ( al is het dan gehuurd). Alleen zijn die verrekte boeren hier in de buurt zo koppig.

voor boeren is het erg gevaarlijk hoor.. je wilt je paardje het hele jaar wel even buiten hebben.. dan wordt er een heel stuk land verpest doordat jou paard het vertrapt.. en ze moeten ruimte voor je maken..
dus zo verekt zijn ze niet Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:38

In een wei is het na een fikse regenbui niet normaal begaanbaar meer. Ook willen de meeste mensen hun paard trainen en dat gaat nou eenmaal niet in een modderpeol.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:42

ik heb mijn paard bij mensen thuis gestald gehad. Mijn vorrige pony en paard heb ik op de manege gestald gehad (is ook pension en handelsstal) Het was ideaal dat mijn paardje lekker in de wei kon lopen maar verder had ik er helemaal niks, geen spuitplaats geen goede rijbak. Rijbak was vierkant, klein en zo ontzettend mul dat mijn paard met zijn hele hoeven de grond in zakte. In nederland is het meer slecht als goed weer. Dus ik twijfelde niet lang en heb hem weer op de manege gezet. grote binne bak grote buiten bak alles heel luxe! super!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:44

ik huur een wei met 5 stallen + een bak. ik zou nu ook niets anders meer willen. rijden wanneer je wilt, geen comentaar als je een keer wilt longeren.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:26

ik heb mijn paard gelukkig thuis staan. ik vind het grote nadeel van pensionstallen, dat er vaak een beperking is wat betreft weidegang. ik zet mijn paard altijd rond 8 uur buiten en rond 3 of 4 uur haal ik hem binnen. ik vind ideaal. ik zou niet zonder kunnen en mijn paard zeker niet. ik vind paarden die regelmatig buiten komen altijd veel gezonder en gelukkiger dan paarden die dit niet mogen.

eerlijk gezegd vind ik het erg dat er mensen zijn die een binnenbak en andere faciliteiten boven de vrijheid van hun paard kiezen.
dat vind ik heel erg vreemd. ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij het paard regelmatig op de wei kwam veek beter presteerde en beter in zijn vel zat dan wanneer deze weinig tot geen weide gang kreeg.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:26

einde van deze maand gaan we ( 2vrienden en ikke) over naar onze eigen stal. We hebben 5 stallen en mooie grote buiten bak en eigen wei en als het nodig is kunnen we zomers wei bij huren. s` ochtends worden onze paarden gevoerd door de mensen die er bij wonen, dus ze staan niet alleen. We gaan nu van een pensionstalling met stuk of 50 paarden en een hoop mensen en pony lessen naar een eigen stal. Eindelijk rust en geen ge-prutsmuts meer. Doordat we met zijn drieen staan kunnen we het goed regelen voeren enz. Ik ben zo blij als het einde van de maand is.