Hij blijft gewoon sterker.. [beetje lang verhaal]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadmaddie

Hij blijft gewoon sterker.. [beetje lang verhaal]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:13

Twee en half jaar geleden heb ik op de manege waar ik rij een paardje van een handelaar ingereden. Er waren al wat mensen mij voor geweest maar die stuiterden er zo vaak af dat dat niet meer ging, In het begin met hem was het ook regelmatig erg spannend. (Voor het beeld: Hij is +- 1.73 en ik 1.58) Uiteindelijk had ik hem na een paar maanden wel goed voor elkaar. Daarna ging ie de manegelessen in, wat ie een half jaar redelijk braaf heeft gedaan. Ik heb met hem erg fijne en goed voelende momenten gehad, maar ook enorme rotmomenten vooral bij het springen.

Nou de rest van het verhaal in het kort. Hij raakte kreupel, die handelaar kon hem niet kwijt en hij gooide hem ergens de wei op. Hij heeft pak hem beet 9 maanden in de wei gestaan. Toen kwam ik hem weer tegen, en ik was in die tijd dat ik hem veel reed enorm veel om hem gaan geven helaas. En heb het daarna ook best moeilijk gehad met dat ik niet wist waar hij was.

Maargoed nou heb ik hem dus een week of 6 in mijn bezit. Natuurlijk is hij na zo lang stil te hebben gestaan niet meer zo goed als ie was toen ie wegging. Maar ondertussen hebben we een aantal nette gangen, zit er een stuur op, lukken de overgangen redelijk. En vorige week heb ik voor het eerst met hem gesprongen. Ik had er opzich best vertrouwen in omdat het om een laag kruisje ging en hij vroeger ook pas moeilijk ging doen bij een lijntje. Nou ja bij mij sprong hij geen lijntjes. Bij andere mensen sprong ie alles, maar bij mij naaide hij hem steeds tussen twee hindernissen eruit. Ik had gewoon niet de kracht om hem erover te dwingen.

Maargoed gister kreeg ik hem niet eens over een laag en onschuldig kruisje. Hij bleef weigeren, hij bleef wegspringen, hij bleef steigeren als ik hem er naar toe wou rijden. En bij een van die weigeringen gooide hij mij eraf. En dat is niet zo erg, maar het feit dat ik er echt totaal niks meer over te zeggen had vind ik wel erg vervelend. Nou loop ik een beetje in dubio. Hij is een springpaard, terwijl ik op de manege altijd net wat meer dressuur heb gehad. Ik heb daardoor voor mezelf nog niet de keuze gemaakt welke kant ik met hem op wil. Maar ik weet niet of ik de mogelijkheid heb om daar achter te komen. Hij maakt zich gewoon te sterk voor mij met het springen, nog steeds. Zou ik het springen dan maar gewoon achterwege moeten laten als het na een paar keer nog niet lukt? En me gewoon op dressuren moeten gaan richten met hem? Of moet ik juist privelessen gaan nemen op springen, veel tijd en moeite erin steken en misschien nog vaker pijnlijke kontjes eraan overhouden? Zou ie ook bij het gewoon rijden zo gaan lopen doen, als ik het springen laat zitten, en hij op dat punt eigenlijk gewonnen heeft?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:33

ik zou ervoor zorgen dat hij dresuurmatig goed voor elkaar is. En ik zou hem door iemand met veel springervaring er een paar keer op laten springen en springles nemen. heeft bij mij zusje( PPD-tje op bokt) en der (toen nog onstuurbare race paardje) heel erg geholpen. Ze kan hem nu goed regelen en opsluiten voor een hindernis. Succes er mee!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:38

Waarom zou je het etiket springpaard op hem plakken? Zo te horen denkt hij er zelf heel anders over. Gewoon dressuren en wie weet spring je over een paar maanden toch nog een kruisje.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:41

Idd eerst dressuurmatig goe dvoor elkaar maken. Springen kan altijd nog. Hetmoet voor hem maar natuurlijk ook voor jou leuk blijven. En als je dan uiteindelijk gaat springen, beginnen met iets laags, desnoods aan de bakrand zodat hij aan 1 kant al opgesloten is, met een helper aan de andere kant zodat ie er sowieso niet tussenuit kan naaien.

met mijn paard heb ik het wel eens andersom meegemaakt. Er stond een hindernis klaar in de bak (de toenmalige eigenaar sprong veel), ik was lekker aan het dressuren, had hem lekker in de hand (dacht ik), tot ie uit het niets op die hindernis afsjeesd en erover jumpt! Uiteraard lag ik er naast, had het helemaal niet zien aankomen...

Succes met jouw paardje! Gewoon volhouden, dan lukt het vanzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:37

Mijn springpaard liep ook Z dressuur, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Verder denk ik dat als je nu meer dressuurt, het springen op den duur ook wel komt.
je bent pas weer aan het rijden, dus verwacht geen wonderen.

Verder als je wilt springen, erg rustig opbouwen.
Met balkjes draven en galoperen.

En uiteraard, de bij passende springles.
want ook een springpaard dwing je niet over een hindernis, rij je ook niet op kracht.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:48

Het is idd verstandig eerst aan de dressuur basis te werken.
Is hij een keer door een hindernis geklapt ofzo? Ik heb ook een keer een springpaard van iemand gereden en die had een ongeluk gehad en daardoor springvrees gekregen. Laat hem een keer vrij springen, en kijk eens hoe dat gaat. Misschien heeft ie gewoon weer vertrouwen nodig.
Suc 6 OK dan!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:50

Je schreef boven dat ie kreupel werd weggezet, en dat er daarna niets meer mee is gedaan. Weet je zeker dat het niet iets lichamelijks is?? Zou namelijk kunnen dat hij ergens last van krijgt als hij moet springen. misschien heeft hij iets in zijn rug of benen oid!!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 00:59

Maar het punt is dus ik rijd nou met hem op dinsdag in een groepsles mee en ik rijd wel vaker in een groepsles mee omdat ik nou eenmaal af en toe 's avonds moet rijden en dan mee rijd. En in die lessen word er nou af en toe een keer een sprongetje neergezet, ik denk dat als ik meerijd en dat sprongetje niet pak hij het idee krijgt dat ie heeft gewonnen op dat gebied. Hij zal toch niet zo dom zijn. En ik heb het idee als ik hem op dat gebied laat winnen dat ie dan ook met het dressuren zal gaan kloten.

En tis niet zo dat ik perse met hem wil gaan springen omdat het nou eenmaal in zn bloed zit. Maar ik wil niet dat meteen uitsluiten omdat het niet is wat ik tot nu toe heb gedaan. Ik wil gewoon de komende tijd allebei de dingen een beetje doen en dan wie weet uiteindelijk meer op een ding richten.

En dat hij weigert is volgens mij gewoon om te klieren. Want de week ervoor deed ie het wel gewoon goed, een beetje onbeholpen natuurlijk, maar hij nam ze wel.. En nou wou ie nog niet over een balkje heen stappen. En ook het hindernisje wat er stond was zo laag dat ie er best overheen had kunnen stappen. Ik denk persoonlijk niet dat het lichamelijk is, hij heeft altijd pesterig gedaan en bij grote sterke mensen ging het dan wel goed en bij mij niet. Hij loopt niet onregelmatig en heeft altijd wel zin om te rijden. Ik weet niet van een hindernissen trauma, de keer dat ie kreupel werd was dat iig gewoon omdat ie zich verstapte. Ik heb het idee dat ie me gewoon uitprobeert. En ik vind het heel erg klote als ie dan van me wint.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:10

Ik kan me goed voorstellen dat je baalt. Maar je kan niets forceren...dat kun je wel, maar gaat denk ik niet ten goed van de relatie tussen jouw en je paard.

Mijn paardje is officieel ook springefokt..maar die snapt er werkelijk waar niets van. Heeft ook 2 jaar stilgestaan en ben ik rustig aan het rijden. Ik vraag niet teveel en rijd een beetje figuren e.d. Af en toe stappen over een balkje aan de longeerlijn en ik zie wel waar het schip strand.

Ik denk dat geduld ook belangrijk is! En inderdaad, neem eens privé-les van iemand die èn springt èn dressuur rijdt. Dat het paard sterker is dan jij staat vast. Als mijn ponytje van 1.48 (ik ben zelf 1.69) er met mij vandoor gaat...dan houdt ik haar ook met moeite.
Je hebt tussen de 300 en 500 kilo onder je kont en hoe sterk, groot, breed, zwaar je ook mag zijn....

Maar als ik in je schoenen stond deed ik een stapje terug en nam ik privé-les.
Veel succes en wijsheid!!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:08

Njah daar heb je gelijk in.. Ik hoor steeds maar achter m'n rug om gedoe van hij is toch veel te groot en te sterk voor dr en blabla, maar hij was toen ook sterker dan die grote sterke mannen die hem bereden. En dat ie het daarbij wel goed deed heeft natuurlijk meer te maken met de relatie tussen hem en mij en met respect voor mij dan met kracht.

En tja met privelessen ben ik een beetje gierig, ben student, moet alles zelf bekostigen en daarnaast hebben we op de manege waar hij staat en ik les heb eigenlijk alleen dressuurinstructeurs, geen van hem heeft denk ik wedstrijden gesprongen ofzo.. daarnaast loopt ie in groepslessen momenteel wel beter en fijner dan als ie in zn eentje in de bak loopt.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:12

FF off-topic
Ik werk en ben net zo voorzichtig met geld hoor!! Ik wil best privé-les maar niet voor 20 euro per uur!!!

On-topic
Misschien dat je daaraan nog wat moet werken? Aan respect voor jouw! Ik heb gemerkt dat ik met goed longeren veel meer rust kan creeren in het rijden. Mijn paardje reageert er in ieder geval erg sterk op.

Laat de moed in ieder geval niet zakken!!!

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:22

Gerodel moet je je in ieder geval niets van aantrekken!!!
Ik heb altijd enorme paarden gehad. ( kastelen van 1.80 en groter) en heb ook vaak gehoord dat die paarden te groot en te sterk voor me waren. ( fijn achter jer rug om natuurlijk Boos! )
Het gaat zoals je zegt om de relatie die je hebt met je paard en het wederzijdse respect.
Waarom denk je dat hij gewonnen heeft als je niet springt? Omdat de anderen dan wel springen? waarom probeer niet een keer niet te springen, en kijk hoe dat gaat. Springen is op dit moment denk ik niet iets waar jij zelf een goed gevoel aan over houdt, en dat voelt je paard ook.
Probeer eerst aan die relatie met je paard te werken. Die hindernis is denk ik voorlopig hoog genoeg! Knipoog

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 02:17

Annebel was aan het begin ook heel erg sterk en vaak aan het racen door de bak. Springen ging aan het begin wel goed maar naar een tijdje echt helemaal niet meer, Ze schoot er elke keer langs en van dat soort dingen. Toen hebben we gewoon een tijdje niet meer gesprongen en zijn we verder dressuur gaan rijden, en soms nog vrij springen (vond ze nog wel leuk). Die 'pauze' was ook wel goed voor haar, nu springt ze wel weerg gewoon.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:48

aangezien je advies wilt verplaatst naar Vraag Maar Raak

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:45

Ik snap eigenlijk niet zo heel goed wat het probleem is.
Hij maakt zich sterk en tijdens het springn heb je niets te vertellen,daar komt het op neer?!
Ga dan eerst een tijdje dresuren tot je hem goed voor elkaar hebt. of een paard nou het springen in het bloed heeft of niet. Blijkbaar heeft hij of pijn, of hij voelt dat jij twijfelt etc.

Ik heb een half jaar geleden een paard gekocht. (springgefokt) ik rijd er nog steeds dresuur mee. Heb overigens niet de ambitie om te gaan wedstrijspringen (alleen dresuren). Normaal deed ik tijdens de les altijd wel mee. Ik voel gewoon dat we daar niet aan toe zijn., Eerst de dresuur in orde zodat ik ook wat in te brengen heb tijdens het springen.
Mischien moet je het springen even van je afzetten. En wat betreft de slimheid van het paard. Ik begrijp dat je hem de laatste keer uiteindelijk niet over de hindernis hebt gekregen? wat dat betreft heeft hij dan toch al 'gewonnen'.

In ieder geval heel veel suc6.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:21

ja de laatste keer heb ik hem er inderdaad niet overheen gekregen. Nou ja uiteindelijk heeft de instructrice me aan de hand meegesleurt over een balkje en over het hindernisje waar ie dus ook gewoon overheen kon stappen.

En ik vind het niet erg om het even te laten zitten en eerst dressuurmatig aan de gang te gaan. Maar ik heb nou zoiets van als ik het nu laat zitten dan laat ik hem er mee wegkomen. Hij heeft gewonnen de laatste keer en als ik het volgende week ofzo niet nog een keer probeer dat ie dan de link legt tussen maf doen en niet meer hoeven doen. En ik ben dan bang dat ie dus ook bij het gewoon rijden dingen gaat weigeren en dingen gaat zoeken om onder 'moeilijke' dingen uit te komen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:33

Eerst zorgen dat je dressuurmatig alles weer voor elkaar hebt met hem.
Met kracht en dwingen krijg je hem misschien wel over die hindernis, maar volgende keer pikt ie dat misschien niet meer en dan zijn de problemen groter, denk ik.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:02

eigenlijk een beetje wat iedereen al zegt. Ik zou eerst werken aan een respect volle band met elkaar. Veel longeren veel dressuur. Evt. buitenritjes als ie dan wel braaf is. Doe veel leuke dingen met hem. EN als je dan weer met springen gaat beginnen ga dan eerst over bakjes aan de longeerlijn of cavaletti aan de longeerlijn. en dan langzaam aan weer opbouwen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:59

Neem eens les van een springruiter. Deze hebben vaker dit soort problemen gehad en weten hoe ze dit aan moeten pakken.

Anders kun je eerst beginnen met balkjes lopen en het daarna voorzichtig opbouwen. Of het paard is ondeugend of is het vertrouwen kwijt. Als het paard ondeugend is moet het een keer goed aangepakt worden door iemand die wel sterker als hem is.