Niet goed voor de pezen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscarlover

Niet goed voor de pezen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:47

Ik had een topic geopend op ze met bandages, peesbeschermers of juist niets rijden.

Er werd ook een paar keer gezegt dat bandages en peesbeschermers niet zo goed voor de pezen zijn Scheve mond , nu wil ik eigenlijk wel weten waarom het niet goed voor de pezen is.

Want ik zie het punt niet, het is toch bescherming??? Bloos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:54

Onder beenbeschermers wordt het vaak heel warm. En als pezen erg warm worden krijg je eerder blesures.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:03

[Anouar15]Onder beenbeschermers wordt het vaak heel warm. En als pezen erg warm worden krijg je eerder blesures[/quote]

Maar als je geen beenbeschermers om hebt, en ze tikken hun voeten aan heb je ook kans op blessures dus..
Het kan volgens mij niet veel kwaad mits je ze goed gebruikt, en niet te lang..
Heb ik het goed? Anders zeg het maar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:08

Ja, het is maar net waar je voor kiest. Ik doe met dressuur bijna nooit beenbeschermers om, omdat de kans dat hij dan wat oploopt vrij klein is.
Bij springen en buitenrijden enzo doe ik ze wel om, omdat de kans dat hij dan iets oploopt groter is dan dat hij iets krijgt door te warme pezen.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:11

Bandages zijn als je ze op de verkeerde manier omdoet, heel slecht voor de pezen. Als je ze omdoet, moet je ervoor zorgen dat je ze niet bij de pees aantrekt, want dan draai je de pees om. Dus als je ze aantrekt, leg je een hand op de plek van de pees, en trekt ze dan aan. Zodat je de bandage niet bij de pees aantrekt.

Ik rij szomers ook nooit met bandages, want dan kan het daaronder wel 50 a 60 graden worden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:31

Het is onzin dat ze slecht zijn. Het is slechter als het paard zich aantikt een peesklap oploopt en alleen nog maar heel licht werk mag doen na een hele tijd niks doen. De hitte is onzin want dan is een zadel ook slecht, meen je hoe warm het daaronder wordt Knipoog Wanneer een bandage slecht aangebracht wordt kan het echter wél slecht zijn. Maar peescapjes zijn nooit slecht!!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:02

Sinds mijn paard een peesblessure heeft gehad doe ik altijd peesbeschermers om. Wel vind ik dat het behoorlijk warm voelt na het rijden waardoor ik niet kan controleren of ze wat overbelast heeft of dat het komt door de beschermers.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:14

Ook ik gebruik bandages afwisselend met peesbeschermers. Mits het natuurlijk té koud is, spuit ik de onderbenen lekker af. Niet te lang maar wel om iets af te koelen. Lijkt me nou ook heerlijk als ik de hele dag heb lopen stadten om dan mijn voeten in een lekker koel badje te zetten... Knipoog hihi...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:19

Onder bandages worden de benen warm, heel erg warm. Met peesbeschermers heb je dit stukken minder.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:28

ik durf eigenlijk geen bandages te leggen. Je kunt er zoveel fout aan doen. Peesbeschermers zijn lekker makkelijk maar wat goed en fout is... het blijft lastig

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:48

Koude benen zijn het beste.
Des te warmer spieren zijn, des te beter ze functioneren (dus vandaar de warming up)

Voor pezen geldt het omgekeerde. Des te koeler des te beter.

Onder bandages kan het flink warm worden, vandaar dat sommige mensen zeggen dat het slecht is.

Ook gaat de theorie dat je de pezen ermee 'verwend' dat ze dus niet leren om zelf sterk te worden.

Ik rijd soms met bandages voor de leuk. Het nut zie ik er alleen van in wanneer peesbeschermers niet voldoende zijn (onze Nic heeft een tijdje gehad dat hij zijn peeskapjes door het strijken omdraaide tijdens het rijden, en dan bandageer ik dus achter)

De meningen zijn er over verdeeld. Maar..........indien je niet weet hoe het moet, doe het dan niet. Je maakt er meer kapot dan heel mee!

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:50

dank je wel allemaal, ik rij meestal wel met peesbeschermers en bandages, maar omdat je er zulke slechte verhalen over hoort, wou ik wel weten of het echt zo erg was, maar bedankt