Ik heb advies nodig......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddle

Ik heb advies nodig......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:33

Op maandag reed ik in de les en het ging niet al te best. Ik was niet in de stemming en mijn paardje had er ook weinig zin in. Mijn lerares had ook te weinig aandacht dus bereikte ik maandag helemaal niets behalve, stress, strijd en een rot gevoel!

Ik zou graag van jullie advies willen hebben over het volgende:

Als ik rechtsom rij en de bochten door ga, kijkt m'n paard te veel naar rechts en kan hij niet goed door de buiging komen. Ik weet dat het zo is en mijn lereares zei het ook, maarrrrr... er werd NIET gezegd hoe ik dat op moest lossen, en tja ik kon dat op DAT moment ook niet zelf verzinnen. Dus mijn vraag is: Hoe zorg ik er voor dat hij minder naar rechts kijkt en dus wel goed kan buigen in zijn lichaam?

Mijn paard klappert met zijn kaken tijdens het rijden, het is heel erg irritant. Mijn lerares zei dus " je moet meer LUCHT in je handen hebben" maar zodra ik meer lucht gaf in mijn handen, klapte hij zijn hoofd de lucht in en begon hij te rennen. Heb ik het verkeerd begrepen wat " meer lucht in je handen" betekend of deed ik het gewoon verkeerd? Wat ik deed was mijn handen minder zwaar maken en losser en minder druk op mijn teugels, maar ja op dat moment dat er minder druk op de teugels kwam, deed hij dus niets meer en ging hij sterretjes kijken en rennen... Hoe houd ik lucht in mijn handen en hoe pak ik het aan?

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, want ik had geen zin om mijn lerares te vragen wat ze nou eigenlijk bedoelde...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:36

Ik denk dat het best wel moeilijk is om te zeggen hoe je alles precies moet doen, wij kunnen vanaf hier niet goed zien hoe en waar je paard wel en niet op reageert.

Lucht in je handen... dat wil zeggen dat je je handen niet helemaal vast en dicht moet zetten, gewoon de teugels wat "losser" vasthouden.. maar of dat helpt met klapperen, dat weet ik niet.

Ik zou trouwens niet zo lang les houden van deze mevrouw, want ikgeloof dat je betaalt voor je les, als ze het je niet eens kan uitleggen of voordoen hoe het moet, dan krijg je eigenlijk ook geen les...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:17

Moeilijk om hier de situatie in te schatten, maar zo te horen heeft je paard een soort van 'valse' knik in zijn nek...

Als je linksom gaat, heb je dan ook je binnen teugel strakker dan je buiten teugel?

Je moet eerst proberen om je paard recht te richten en een gelijke druk in beide handen te krijgen.
Dit doe je door goed je buitenbeen er aan te houden, en soms zelfs even stelling naar buiten te vragen.
En eerst been en dan vragen!

Je moet ook onthouden dat je in de bochten van de bak nauwelijks stelling/buiging naar binnen hoeft te vragen omdat die bochten (meestal) helemaal niet scherp zijn. Wel iets buiging, maar niet te veel. Veel buiging krijg je pas met kleinere wendingen als een volte 10 meter.

Het klapperen van de kaken is nogal vaag. Laat anders even een tandarts langs komen, misschien heeft ie wel haken op de kiezen.
Als dat in orde blijkt te zijn, dan kan het misschien een poging zijn om onder het werk uit te komen.
Ik zou het proberen voorwaarts op te lossen, meer drijven, meer vragen en misschien een kleine volte maken.
Met de teugels losser laten geef je hem alleen maar een beloning voor zijn gedrag...
Ik zeg niet dat je dan daarin tegen er aan moet gaan trekken, maar geef meer been zodat hij meer moet werken.
Dan legt hij vanzelf wel de link dat het het meer werk/moeite kost als hij dat doet...

Succes ermee, maar onthou wel dat het voor ons hier heel moeilijk is om advies te geven omdat we het niet kunnen zien Knipoog . En zoals Sanet al zei, ik zou toch overwegen om een andere instructrice te nemen.

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:53

Alvast bedankt voor deze twee adviezen. Ik ga verder oefenen, zaterdag krijg ik weer les van iemand anders dus die kan mij het misschien wel heel goed voor doen en uitleggen!

Maar thanx voor de tips!

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:54

oh ja, het klapperen doet ie inderdaad om onder het werk uit te komen. Hij heeft geen haken op zijn kiezen, z'n gebit is tip top in orde!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:57

Ik ga ben het helemaal met Malibu eens. Niet de bocht door met je binnenteugel maar met je buitenteugel en goed rechtrichten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:38

precies...buitenteugel, binnenbeen.
binnenteugel er wel bij houden, maar je paard moet leren op de buitenteugel te lopen.
veel plezier met de "nieuwe les" goed gedaan

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:49

Een andere instructeur lijkt me ook niet een gek idee.... Zoals Sanet al aangeeft.....

De basis van het zoeken van de juiste instructeur is dat het klikt, niet hoeveel diploma's hij/zij al heeft of hoe goed hij/zij zelf rijdt.

Als instruteur moet je het kunnen overbrengen en mss kan ze het bij een ander wel, dus ze is wss geen slechte instructeur, maar jullie begrijpen elkaar wss niet......

Vanaf hier is het idd moeilijk te zeggen wat je paard precies doet en wat je moet doen om het op te lossen. Wat voor jou veel stelling is, is voor een ander hier mss goed..........

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:11

die bochten.. ehm je binnenbeen iets meer naar achteren leggen.. en idd je binnenteugel ietsjes strakker als de andere... en tja dat klapperen zou ik echt niet weten... maar ik zou je ook aanraden om andere instructie te nemen...

xxx naomi

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:36

als ik het doe zoals NoOoMie, dan zwaait mijn paard zijn kont uit naar buiten.
Je moet je paard om je binnenbeen laten lopen, met behulp van je BUITEN-teugel. je binnenbeen blijft op zijn plaats,
Pas dan zal je de gewenste buiging krijgen.
Helaas zal dit niet meteen gaan, enige oefening is gewenst, voordat je paard begrijpt wat je wil.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:23

Ja maar juist als je je binnenbeen naar achter legt zorgt ervoor dat hij niet recht de hoe doorgaat... maar zn kont ook erbij houd waardoor die gewoon zo rond de hoek doorkan... als je begrijpt wat ik bedoel... dat laat ie zn kont ook mee werken

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:58

je moet alleen meer druk geven met je binnenbeen, maar zeker niet naar achter leggen.
hij moet buiging krijgen in het middenstuk, dus moet je dat om je been heen duwen.
leg je je been naar achter dan zal hij uitzwaaien en niet buigen.