Waarom hebben belgische trekpaarden geen staart ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scotlover

Waarom hebben belgische trekpaarden geen staart ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:09

Nou kijk de titel .. Waarom hebben belgische trekpaarden geen staart ?

XxxX Mandy & Mascot

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:11

Vroeger was het zo dat de staartwortel van een trekpaard gecoupeerd werd(afgeknipt). Om traditionele redenen en omdat de staart in de weg zat bij het werk.

Maar sinds enkele jaren is dit verboden geworden en mag een paard zijn staart niet meer gecoupeerd worden. Dus de oudere trekpaarden hebben vaak nog enkel een klein stompje, maar de jongere en degene die niet door mensenhanden zijn aangeraakt krijgen een mooie volle staart hoor Lachen

Scotlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:15

Oke bedankt Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:44

paarden zonder staart mogen ook niet meer op keuringen verschijnen, maar helaas kan je mensen nog steeds niks maken als ze een belg op stal hebben staan zonder staart. Je moet ze op heterdaad kunnen betrappen Boos! , beetje logisch maar toch.
mijn vader zegt al: van mij mogen ze alle mensen met zo'n paard een flinke bekeuring geven, moeten ze maar niet zo'n paard kopen dan leren mensen het vanzelf af om het te doen, als niemand zo'n beest koopt

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:15

Ik vind het goed dat het verboden is! kunnen ze eindelijk weer vliegjes weg"meppen' met hun staart... Voor honden is het gelukkig ook sinds kort verboden Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:17

Rhiannon schreef:
Ik vind het goed dat het verboden is! kunnen ze eindelijk weer vliegjes weg"meppen' met hun staart... Voor honden is het gelukkig ook sinds kort verboden Lachen

tja, het is verboden, maar of het helpt? Hoevaak betrap je zo iemand op heterdaad..?

Ik wist niet dat het bij honden ook al verboden was.. mijn opa en oma hebben een spanieltje met een stompje..

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:19

Laatst bijgewerkt door onbekend2 op 12-01-05 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:28

Omdat ee staart zo zwaar weegt van een belg paard en ze heel vaak voor de kar gebruikt worden kunnen ze met een staatrt de teugels uit je handen slaan

Maar ik ben het ook helemaal met jullie eens dat het verboden moet zijn dan nemen ze maar een ander paardje voor de kar Lachen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:29

Er komen helaas nog heel veel veulens zonder staart op de keuring, ze gaan gewoon naar het buitenland en krijgen er legale papieren bij....no problemo! Ik denk dat 80% van de veulens die op keuringen worden geshowd hun staart niet meer hebben!!!
Mijn paard heeft wel een lange staart, zij is trouwens wel de eerste die ik met staart heb...(ze is nu bijna 3 jaar)...Ik heb het altijd wel veel mooier gevonden, maar als fokstal kom je gewoon helemaal nergens. Ik heb hard moeten knokken om mijn paard niet laatste te laten worden!!! *ze heeft een prima exterieur, maar die staart he???* Ik doe dat dus door de staart helemaal weg te vlechten, ik zal even kijken of ik een foto kan vinden!
Voor de kar is die staart trouwens niet erg, want teugels kunnen ze never uit handen slaan dan, je zit namelijk boven de rug met de lijnen...het gaat om het ploegen wat problemen geeft....lage lijnen namelijk!! Maar daar heb ik wel mijn oplossingen voor: bandageren die staart of gewoon opvlechten! Geen probleem hoor, maar kost wel wat moeite!

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:51

brechje schreef:
Voor de kar is die staart trouwens niet erg, want teugels kunnen ze never uit handen slaan dan, je zit namelijk boven de rug met de lijnen...het gaat om het ploegen wat problemen geeft....lage lijnen namelijk!! Maar daar heb ik wel mijn oplossingen voor: bandageren die staart of gewoon opvlechten! Geen probleem hoor, maar kost wel wat moeite!

Sorry je hebt gelijk een man vertelde dat mij ooit

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:53

Om dus toch een kans te hebben op de keuringen Haha! vlecht ik de staart gewoon helemaal weg No way dat er wat van die staart afgaat! *Lekker volle kroelbos *
Iedereen zat me vaag aan te kijken, beetje lacherig te doen, maar ze konden eigenlijk niet bedenken waarom het niet goed was Haha! dus ik heb wel de nodige complimenten gehad! Het is enorm veel werk, om een volle bos tot een strak geheel te krijgen wat niet te bol gaat staan, maar we vielen wel even goed op whahaha

Hier mijn creatie (maar we streven natuurlijk naar een keuring met paarden waar een kleine invlecht genoeg hoeft te wezen!) boven zie je hoe ver ik doorhebgevlochten met raffia etc en onder het eindresultaat!:
ze zijn wel gescanned dus niet zo heel erg scherp!

Afbeelding

Haha!

En na die 2 keuringen in het jaar, mag ze met haar lekkere mooie staart door de wei crossen OK dan!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:59

en ik vind persoonlijk een paard met een afgeknipte staart niet mooi, voor mij heeft hij dat iets weg van een 'dikke lompe kont' (no offense to de trekpaardenliefhebbers, is mijn persoonlijke smaak, maar als ik een paard zonder staart zie is mijn eerste gedacht vaak"wat een leuk dier, maar wat jammer van die staart Haha! )
Met staart vind ik trekpaarden stukken mooier overkomen Lachen

Brechje, heel fijn dat je die staart eraan laat en het er voor over hebt om wat meer moeite te doen OK dan!
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 12-01-05 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:00

Het is toch verboden?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:08

Het is verboden, maar je kunt het legitaliseren door naar Frankrijk te rijden....paard door een VA laten couperen....papiertje laten tekenen (medische achtergrond en door iemand die het mag doen) ....en je paard loopt zonder staart de show. Je hebt bewijs dat het legaal gedaan is en er is niemand die er wat tegen kan doen.....vandaar dat ik bewust bij het uitzoeken van een nieuw paard en paard heb gekozen MET staart....terwijl het aanbod met paarden zonder veel hoger is!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:16

Bij ons op de manege is een bels MET staart. Vind ik veel mooier. Ze hebbenjuist zo'n mooie staart. En hij heet ook nog een Aart, dus Aart met de staart of Aart Staartjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:37

Ik heb het ook ooit gevraagd aan een fokker van trekpaarden:
Het komt van vroeger, jullie weten allemaal dat toen er nog geen trekkers waren paarden werden gebruikt. Het kwam echter erg vaak voor dat de staart in een machine terechtkwam en daardoor de machine kapot ging en je DA kosten had. Daarom heeft iemand bedacht om de staarten er maar af te halen! Ik snap niet waarom diegene niet heeft gezegd dat je de staart ook even dubbel op kon binden in een knot...

In belgie, vooral in de Ardennen zijn ze helemaal gek van keuringen met trekpaarden. Er is sinds 1995 een verbod gekomen op het inschrijven van paarden met een gecoupeerde staart. De trekpaarden hebben sowieso papieren op de shows, paarden die NA 1995 zijn geboren en een gecoupeerde staart hebben worden simpelweg gediskwalificeerd ook als het legaal in Frankrijk is gedaan...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:45

Dan zijn ze verder dan in Nederland, want zo ver zijn ze dus echt gewoon niet hier....de Nederlandse wetgeving is zo, dat je precies tussen de regels door kunt fietsen! Maar ik als trekpaardenhoudster met een paard met lange staart kan het dan gewoon vergeten! Maar in Belgie lopen ze trouwens ook shows met paarden met een korte staart, want ik werkte voor een trekpaardenbedrijf in Belgie en die ging naar Frankrijk en reken maar dat zijn veulens gewoon Geen staart hebben! en mag het daar ook niet, dan gaan we gewoon met zn allen naar een ander land (Denemarken bijvoorbeeld).......ik snap dat gewoon echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:56

Tja, er moet gewoon een verbod komen in alle landen en op ALLE gecoupeerde paarden die je in een keuring wilt laten meelopen. Papieren kunnen sommige mensen zo vervalsen en zeggen dat je paard 17 jaar is! En trouwens waarom willen mensen couperen? We leven toch niet meer in 1930 ofzo!!!! En het is nou ook weer niet echt mooi... Ik ben blij dat mijn Ardenner Jack een mooie staart heeft! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:01

@ Brechje:

Je hebt een vet mooi trekpaard joh! Gaaf dat je haar weer helemaal hebt opgenknapt!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:31

Miss_Montana schreef:
@ Brechje:

Je hebt een vet mooi trekpaard joh! Gaaf dat je haar weer helemaal hebt opgenknapt!

Bloos dank je! kost wat moeite, maar dan heb je ook wat moois en liefs terug......heb er in iedergeval nog geen spijt van gehad dat dit grote risico heb genomen!

Ik vind jouw paardje ook om te kwijlen Tong uitsteken

Panter17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:33

Dat was ooit de mode en dat hoorde zo . Huilen
Zooooooo zielig sinds kort is dat ook verboden hoor .{gelukkig}
De paar belgen die bij mij in de buurt staan hebben ene staart Haha! .
Ik vind het vooral sneu dat ze s'omers hun vliegjes niet weg kunnen slaan . Ach gut

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:17

ik vind het echt vreselijk dat ze die staarten knippen en dat op heterdaad betrappen.. tjah dan moet je alle paardjes in de wei gaan afzoeken naar touwtjes om de staart waarmee ze worden afgebonden, maar denkniet dat de boer daar zo blij mee is Schijnheilig
ik vind het met staart ook veel mooier en natuurlijker staan, ik vind het goed dat elk paard zonder staart word gediskwalifieerd wat Miss_montana zegt.. dat ze dat nou even in elk land doen, denk ook even aan het paard zelf behalve aan alleen je eigen belang Boos!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:37

gaat tegenwoordig trouwens ook niet meer zo vaak met afbinden, omdat het te lang duurt he en dan heb je dus meer pakkans, dus in Frankrijk gaat het operatief en snel Zelfs oudere merries waar ze heil in zien in de fokkerij, maar nog wel een staart aan zit> gaan mee naar Frankrijk en dan krijg je dus van die mislukte stompjes, omdat het niet goed gebeurd en trouwens voor een ouder paard ook nog eens veel pijnlijker is. Op keuringen heb ik tig keer de vraag gehad of ze mijn paard mochten meenemen naar Frankrijk voor me...omdat ze gewoon heel erg mooi is, goede afstamming etc. Maar dat gaat dus echt never gebeuren! Vind haar veel mooier met staart, ben altijd blij dat het keuringsseizoen over is!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:39

blij dat er nog mensen zijn zoals jij

Scotlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 20:15

Wel goed dat het verboden is he Knipoog