zweetdeken helpt niet!! :-S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady_ling

zweetdeken helpt niet!! :-S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 01:36

Daar ben ik weer!!

Ik heb alweer even een vraag. Als ik heb gereden de laatste tijd dan is mijn paard best wel erg bezweet. Ze heeft namelijk nog best lange haren van de winter, maar het is nu de afgelopen dagen wat warmer dus zweet ze veel. Dat is opzich niet erg, maar wat mijn probleem dus is. Ik leg dan even onze zweetdeken op en laat haar dan even zo staan. Maar als ik hem er dan na een kwartier, half uur af ga halen. Is ze nog even bezweet of is ze zelfs nog verder of meer gaan zweten.

Is dan onze zweetdeken niet goed, of is het te warm om een zweetdeken te gebruiken?? Waar kan het aan liggen en wat kan ik dan het beste doen??

Alvast bedankt!!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:49

Misschien is je zweetdeken wel te warm. Het is behoorlijk warm geweest de afgelopen dagen.

Als ze niet enorm bezweet zijn en ze staan in een dichte stal laat ik ze bij + 10 graden gewoon uitzweten zonder deken als ze erg dik in het haar zitten. Als ze droog zijn worden ze gepoetst en onder staldekens gezet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:27

dan is ie inderdaad te warm, mijn pony doet het ook, die zweet zowiezo heel erg na de tijd nog wat.
ik wrijf hem wat droog met stro en laat hem in de bak rollen, door het zand drogen ze ook sneller op.
en anders laat ik hem op stal staan totdat hij niet meer warm aanvoelt en zet hem daarna gewoon buiten

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:21

Duss??? Ik kan hem beter gewoon niet opleggen en misschien een beetje droogwrijven met stro??
Maar wanneer kun je dan het beste wel een zweetdeken opleggen??

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:33

Het is inderdaad erg warm Mijn paard stond met een canvas deken met wollen voering op. Hij heeft zich flink lopen zweten. Dus als ik kwam deed ik die deken af en ging wandelen (hij is kreupel) was hij binnen een halfuur droog. En heb toen maar een 100 grams deken op gedaan. Nu zweet hij niet meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:38

lady_ling schreef:
Duss??? Ik kan hem beter gewoon niet opleggen en misschien een beetje droogwrijven met stro??
Maar wanneer kun je dan het beste wel een zweetdeken opleggen??

De deken voorlopig maar niet opleggen.. Als het echt belangrijk is dat je paard sneller "opdroogt", kun je het weer proberen. Maar dat is dus als het vriest of echt koud is, dan is het wel fijn als je paard eerder droog is. En droogwrijven met stro is voorlopig wel voldoende.. zolang het niet vriest..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:00

Na het rijden lekker afspuiten, is ook al het vieze zweet uit de vacht en dan een dekentje op.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:04

Scheren?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:53

Tenfold schreef:
Scheren?

Is dat niet al een beetje laat?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:00

Nee hoor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:26

Tenfold schreef:
Nee hoor.

Oke dat dacht ik. Weet er verder ook niks van.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:24

Toch een paar minuutjes langer uitstappen, zodat je paard weer goed bij adem is, en ook "uitgezweet". De vacht is dan nog wel wat nat, maar wordt na stilstaan niet nog natter. Goed afdrogen met stro of evt een oude handdoek, en klaar is klara!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:37

ik heb zelf precies hetzelfde probleem: veel te dikke wintervacht en zweten. Je krijgt ze nooit normaal droog en zeker niet met dit weer. Ik doe er verder niks aan. Goed uitstappen en op stal zetten zonder deken maar wel alle luiken dicht zodat het niet tocht. Ze droogt vanzelf op en dan kunnen de luiken weer open. Werkt perfect.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:27

natuurlijk goed op adem stappen.
altijd ervoor zorgen dat het paard het niet koud krijgt. beter vaker een zweetdeken verwisselen (zweetdeken eraf halen als deze een natte bovenkant krijgt.) er zijn verschillende zweetdekens mijn voorkeur gaat naar een fleece deken. kortom nooit een staldeken opleggen als het paard nog nat is,omdat het zweet in de deken komt en dan als het paard afkoeld terug op het paard slaat. hierdoor krijgt het paard het koud en dat is juist wat we niet willen.

Hannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:42

Hmm, probleem heb ik ook..Ik had eerst voor mijn paard een gewone wollen zweetdeken. Heb pas een nieuwe gekocht, met hals, ook van wol omdat we 20 min. onderweg zijn van de rijvereniging naar huis. Als ik na een uurtje (of langer) de deken wil gaan wisselen is ze op haar lijf droog maar op haar hals niet..komt dat doordat ze het niet gewend is dat er iets op haar hals ligt?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:15

Ha die Hanna, het kan ook omdat ze daar gewoon het warmste is of misschien is de wol van de deken te dik. Fleece werkt bij de vacht van mijn paard het beste dan gaat ze ook niet zweten van de deken op zich

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:27

lady_ling schreef:
Daar ben ik weer!!

Ik heb alweer even een vraag. Als ik heb gereden de laatste tijd dan is mijn paard best wel erg bezweet. Ze heeft namelijk nog best lange haren van de winter, maar het is nu de afgelopen dagen wat warmer dus zweet ze veel. Dat is opzich niet erg, maar wat mijn probleem dus is. Ik leg dan even onze zweetdeken op en laat haar dan even zo staan. Maar als ik hem er dan na een kwartier, half uur af ga halen. Is ze nog even bezweet of is ze zelfs nog verder of meer gaan zweten.

Is dan onze zweetdeken niet goed, of is het te warm om een zweetdeken te gebruiken?? Waar kan het aan liggen en wat kan ik dan het beste doen??

Alvast bedankt!!

groetjes

Mijn pony heeft ook een dikke vacht en zweet ook heel erg!!! Maar ik doe gewoon lekker haar eigen wollen dekentje op en die is waterdicht en die laat ik lekker s'nachts op en s'morgen haal ik hem er weer af. ze loopt dan ook gewoon buiten.