lange gebouwde of kort gebouwde paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady_ling

lange gebouwde of kort gebouwde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 01:32

Hey hey!!!

Ik heb ff een vraagje. Een vriendin vanmij zegt altijd dat springpaarden lang en slank moeten zijn gebouwd met lange hals.

En dat dressuurpaarden vaak kort en compact zijn gebouwd met korte hals.

Klopt dat?? Want ik dacht altijd dat springpaarden vaak ook wat compacte, ronde paardjes konden zijn, maja kan aan mij liggen.

Alvast bedankt!!

kuzz

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:53

Bij springpaarden is het gewenst dat ze een lange rug hebben. Dressuurpaarden zien we het liefste compact ivm het verzamelen en over de rug trainen (lange spieren zijn moeilijker te gymnastiseren), ook zien we bij dressuur een mooie lange hals, dit maakt het inbuigen gemakkelijker.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:00

idd zie je vaak dat springpaarden een wat langere rug hebben. Die moeten ze strekken als ze over de hindernis gaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:02

Okkie1 schreef:
Bij springpaarden is het gewenst dat ze een lange rug hebben. Dressuurpaarden zien we het liefste compact ivm het verzamelen en over de rug trainen (lange spieren zijn moeilijker te gymnastiseren), ook zien we bij dressuur een mooie lange hals, dit maakt het inbuigen gemakkelijker.

Hier ben ik het niet mee eens.. ik heb juist altijd geleerd dat een paard lengte in zijn lichaam moet hebben voor het dressuur. Verzamelen gaat met een compact lichaam wel goed, maar ruime gangen hebben ze meestal niet.

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:05

Maar als je dan barrage rijdt, dan is het toch juist handig om een snel, compact paardje te hebben??

Met zo'n lang paard kun je toch niet zo makkelijk wenden enzo??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:05

lady_ling schreef:
Maar als je dan barrage rijdt, dan is het toch juist handig om een snel, compact paardje te hebben??

Met zo'n lang paard kun je toch niet zo makkelijk wenden enzo??

Ook mijn idee, ik zie juist veel korte paardjes in de springwereld.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:06

En over dat dressuurpaarden een korte hals moeten hebben, is juist onzin. Juist omdat ze een korte hals hebben, zijn ze veel moeilijker naar beneden te rijden.

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:15

Hmm, de menigen verschillen nogal :-S

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:16

Ik zal het even opzoeken in mijn boeken.. wacht even.

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:20

Tulandro schreef:
Ik zal het even opzoeken in mijn boeken.. wacht even.

kijk!! nu gaan we het weten!!! ben benieuwd!! Cool

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:23

Je moet maar even zoeken op lengte en dressuurpaarden. Dan zie je bij omschrijvingen van hengsten veel staan: de hals heeft voldoende lengte, de rug ook etc... Kort is niet in trek.

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:24

Tulandro schreef:
Je moet maar even zoeken op lengte en dressuurpaarden. Dan zie je bij omschrijvingen van hengsten veel staan: de hals heeft voldoende lengte, de rug ook etc... Kort is niet in trek.

Ja, dat lijkt me eigenlijk wel logisch. Maar springpaarden dan??

lady_ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 01:10

Hoe kun je nou aan een paard zien of het een dressuurpaard of een springpaard is??

Freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:01

lady_ling schreef:
Hoe kun je nou aan een paard zien of het een dressuurpaard of een springpaard is??

springpaarden zijn over het algemeen verticaler gebouwd omdat ze met springen hun hals omlaag moeten brengen (basculeren), dresuurpaarden meer opwaarst en moeten beide voldoende lengte hebben;) naar mijn idee

SANEX

Re: lange gebouwde of kort gebouwde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:09

Vergeet ook niet de lengte en de stand van de benen.

Dresuurpaarden zijn meestal stijler in het achterbeen dan een springpaard, een springpaard heeft meer 'vering' nodig in de achterbenen.
Bij een dressuurpaard worden liever niet te stijle koten gezien, te week is echter ook weer niet goed, maar een beetje week is voor de gangen wel prettig

Een lange hals is juist in de dressuur gewenst vanwege de buiging, met een korte hals zie je vaak dat ze de buiging niet redden en krijg je van die kaken die in de hals gedrukt zitten, i.p.v een fijn laag gebogen hals. Evenals lengte in de rug

Bij dressuurpaarden gaat het vaak om het exterieur-plaatje, het moet allemaal correct zijn. Springpaarden zijn vaak wat lelijker gebouwd, als ze maar een goed benenstel hebben en daarmee springen kunnen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:54

We fokken immers rechthoeksmodellen Clown

Iets langgelijnd is gewend voor de souplesse.
Korte paarden zijn wel makkelijk bij elkaar te rijden maar zijn vaak wat stug.
Een springpaard moet souplesse hebben voor het lichaamsgebruik op de sprong en de korte bochtjes in (barrage)parcoursen.
Ook bij een dressuurpaard is souplesse gewenst in de gangen.

Maar een te lang paard is ook weer niet makkelijk, die vallen snel uit elkaar.

Men wil een gemiddeld langgelijnd paard, korte paarden zijn niet soepel.

Wat bij een springpaard overigens wel gewenst is, is een wat korter voorbeen, dat is het enige waar kort in voorkomt bij een springpaard Tong uitsteken

Freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:16

Freke schreef:
lady_ling schreef:

springpaarden zijn over het algemeen verticaler gebouwd omdat ze met springen hun hals omlaag moeten brengen (basculeren), dresuurpaarden meer opwaarst en moeten beide voldoende lengte hebben;) naar mijn idee

bedoelde natuurlijk horizontaler;)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:43

Okkie1 schreef:

Hier beb ik het niet mee eens. Een lang dun takje is toch makkelijker te buigen dan een dikke stok? Dus waarom zou een lange (en dus dunne) spier dan wel makkelijker te gymnastiseren zijn?

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:24

Freke schreef:
lady_ling schreef:

Basculeren is de bolling in de rug tijdens het springen die ze krijgen door hun hals naar voren en omlaag te brengen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:26

Anouar15 schreef:
Okkie1 schreef:

Hier beb ik het niet mee eens. Een lang dun takje is toch makkelijker te buigen dan een dikke stok? Dus waarom zou een lange (en dus dunne) spier dan wel makkelijker te gymnastiseren zijn?

Oh, zie dat ik even wat fout gechreven heb. Dit: Dus waarom zou een lange (en dus dunne) spier dan wel makkelijker te gymnastiseren zijn? Moet zijn: Dus waarom zou een korte (en dus dikke) spier dan wel makkelijker te gymnastiseren zijn

Freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:10

springpaarden zijn over het algemeen verticaler gebouwd
omdat ze met springen hun hals omlaag moeten brengen (basculeren)
, dresuurpaarden meer opwaarst en moeten beide voldoende lengte hebben;) naar mijn idee
[/quote]

Basculeren is de bolling in de rug tijdens het springen die ze krijgen door hun hals naar voren en omlaag te brengen
[/quote]

i know Knipoog[/quote]

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:08

Dat is altijd nog weer een leuke discussie, of een springpaard een horizontale of een verticale halsaanzet moet hebben.

Zijn de meningen nogal over verdeeld Clown