Vragen over stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieternel

Vragen over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:30

Een kennis is van plan om een stang en trens-hoofdstel en de stang + trens te kopen.
Nu wil ze eigenlijk weten, welk merk hoofdstel het beste is (mbt het leer en de duurzaamheid, omdat het best prijzig zal zijn):j
Welke stang en welke trens zouden jullie kopen (merk, dikte) maat van de stang moet 12,5 cm. zijn en de onderlegtrens 13 cm. Welke gebruiken jullie en waar moet je op letten, bij bepaalde merken ?? Verward Verward
Graag tips.....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:37

Leen er eerst een van iemand!!! Zodat je weet wat past!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:37

Passier rondgenaaid über alles Schijnheilig Schumacher en Döbert hebben ook mooie hoofdstellen overigens. Stübben vind ik vaak wat grof, voor een trenshoofdstel kan dat nog wel mooi zijn maar voor een s&t vind ik het teveel leer.

Ik vind Sprenger de beste kwaliteit bitten hebben, dat uit zich vooral in de manier waarop de haken bevestigd zitten en in de schakels van de ketting.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:53

Zep schreef:
Passier rondgenaaid über alles Schijnheilig Schumacher en Döbert hebben ook mooie hoofdstellen overigens. Stübben vind ik vaak wat grof, voor een trenshoofdstel kan dat nog wel mooi zijn maar voor een s&t vind ik het teveel leer.

Ik vind Sprenger de beste kwaliteit bitten hebben, dat uit zich vooral in de manier waarop de haken bevestigd zitten en in de schakels van de ketting.

Geld, geld!
Kijk gewoon even rond, en voel of het leer ook mooi zacht is Het is een kwestie van smaak. Sprenger is inderdaad wel mooi, vindt ik zelf ook belangrijker dan het hoofdstel. Ik gebruik vaak hetzelfde bit als normaal als onderlegtrens, mooi zacht voor de mond Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:58

Zep schreef:
Passier rondgenaaid über alles Schijnheilig

Passier blijft inderdaad supermooi. Ik heb een trenshoofdstel van Passier, nu een jaar oud, hij ziet er nog uit als nieuw. Ik ga denk ik ook voor een S&T-hoofdstel van Passier, maar niet de rondgenaaide!

Leopard heeft ook mooie hoofdstellen.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:48

MissSisa schreef:
Leen er eerst een van iemand!!! Zodat je weet wat past!!!

De vraag stelde ik om ervaringen met merken van anderen te horen missSisa.!
We weten wat er past dat is het niet. Het gaat erom waar anderen op bokt ervaring mee hebben, zowel met merk en kwaliteit hoofdstel als met merk en kwaliteit van de stang en trens.
We weten dus wel welke MAAT van hoofdstel en stang en trens we moeten hebben. We horen graag waar men ervaring mee heeft en wat duurzaam is.
Bedankt voor de reakties tot nu toe Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:40

Ik weet eigenlijk nog niet of ik met S&T ga rijden in het Z2, maar als ik een S&T ga kopen wordt het een imperial riding. Ik heb hem al zien hangen, een kopie van mijn gewone trenshoofdstel van de zelfde (imo fijne) kwaliteit.
Passier en veel andere merken zijn prachtig, maar voor mij echt niet te betalen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:59

Inderdaad, ik zou eens een S&T lenen, en als haar paard fijn op de trens loopt gewoon een 'baby' stangetje er in hangen (dat is een stang met korte scharen), in plaats van die lange hangijzers.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 20:28

Ze heeft al een S + T hoofdstel geleend van een kennis en haar paard loopt er super op. Ze kon ook een "baby"stang lenen van die kennis om mee te trainen. Het gaat haar gewoon om het feit dat het haar lijkt dat er toch best veel verschil is in kwaliteit van de stang en trens en de hoofdstellen of heeft ze het dan mis....... ? Je hoort over sprenger stang en trens en dat de bitten met koper beter zouden zijn. Haar paard heeft een heel klein hoofd dus het zal idd wel een rondgenaaid hoofdstel worden, staat denk ik toch mooier dan zo´n superbreed hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:31

Dan kun je echt het beste doorsparen voor de Passier als het je dat waard is. De Schumachers zie je na een paar jaar intensief gebruik toch een beetje aftakelen, de Passiers worden mooi van ouderdom. (Goede wijn moet ook rijpen Schijnheilig )

Wij hebben in totaal iets van 25 rondgenaaide hoofdstellen hangen, van verschillende merken.

En een babystang, ach... vind je 7cm al idioot lange scharen dan? Als je een niet te gekke tongboog pakt om mee te beginnen valt het meestal wel mee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:59

Met bitten is het een kwestie van even uitproberen.
Meestal wordt er begonnen met een stang met normale / korte scharen en een gemiddelde boog / tongvrijheid.
Of een bit fijn in de mond ligt heeft heel veel met de 'bouw' van de mond te maken.
Veel tongvrijheid (dus een hoge boog) klinkt fijn, maar er zijn paarden die er problemen mee hebben omdat het niet goed in de mond past, dan drukt de boog als het ware tegen het gehemelte aan.
Een hoge boog met veel tongvrijheid is dus niet automatisch het fijnste / zachtste voor een paard Knipoog

Ik heb vroeger met een Stubben hoofdstel gereden.
Da's al weer lang geleden en de modellen zijn ondertussen veranderd.
De kwaliteit heb ik altijd bijzonder goed gevonden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:04

Ik heb een Chetak hoofdstel, heel mooi fijn leer. ik gebruik het als trenshoofdstel omdat je nergens een compleet hoofdstel met engelse neusriem kunt kopen. Maar het is dus een stang en trens hoofdstel.
Verder heb ik nog een bruine stang en trens liggen van Imperial riding, ook deze heeft heel mooi fijn leer. Ik moest dit wel eerst goed olien, maar nu is het leer prima.

Beide niet al te duur.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:20

patos schreef:
maar als ik een S&T ga kopen wordt het een imperial riding. Ik heb hem al zien hangen, een kopie van mijn gewone trenshoofdstel van de zelfde (imo fijne) kwaliteit.

idd! ik heb ook een trenshoofdstel van IP.. ik heb de S&T in het bruin zien hangen Kwijl niet dat ik ooit zo'n hoofdstel nodig heb, maar jeetje wat mooi! zwart ook hoor.. ik weet niet welke kleur het paard is dusja.. maar zeker een kijkje waard zou ik zeggen als je beurs zich geen Passier kan veroorloven Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:28

het nadeel van rondgenaait is dat het moeilijk te repareren is wanneer het stuk is.

maar verder is passier de absolute topper, maar dan betaal je er ook voor.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:50

Ik heb ook verschillende bitten uitgeprobeerd om erachter te komen welke mijn paard het beste reageert. Bij mij ook sprenger geworden alleen een speciaal type (ivm tong erover gooien), erg duur maar kwaliteitsvol!
Vind zelf de bitten belangrijker als het hoofdstel. Heb een Kieffer Salzgeber s&thoofdstel gekocht. Die van IR zijn inderdaad ook gaaf en prijstechnisch prima in verhouding tot kwaliteit (heb een IR trenshoofdstel)

Passier is idd erg gaaf, maar mij te duur.....equitana Schijnheilig

Goed rondkijken en veel vergelijken, dat is wat ik gedaan heb.