aanschaf shet voor mijn dochtertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sacima

aanschaf shet voor mijn dochtertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:10

Hoi, ik zou graag voor mijn dochtertje van 3 jaar een shetlandpony aanschaffen.

wij hebben een hele grote tuin achteraan waar niets mee gebeurt.

allereerst wil ik dit om mijn dochter te leren omgaan (verzorgen en op zitten) met paarden (pony's) ze is er zelf ook stapelgek van.

als ze groot genoeg is kan ze op de pony leren rijden.

nu is mijn vraag koop ik een jonge pony daar ze toch nog niet zelf kan rijden?

of koop ik een oudere pony (+/- 8 jaar) die al wat meer gewoon is.

een veulen vond ik ook wel tof maar hoe maak ik zelf zo iets klein zadelmak?

nu weet ik ook een shetland ruin van 15 jaar te koop dat kinderen gewoon is en zo daar word 350 euro voor gevraagd?

hoe oud word zo'n beestje en is de prijs daarvoor goed?

vele vragen waar ik hopelijk een anwoord op zal krijgen

groetjes,
Cindy

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:31

Ik ben zelf 15, dus heb geen kinderen (duh Tong uitsteken) Maar ik zou in jou situatie voor een oudere pony kiezen, omdat jonge pony's zelf ook nog veel moeten leren en dus wat sneller een stapje verkeerd doen. Dit doen ze meestal niet bewust, maar als je dochter hier van schrikt, is de kans groot dat ze niet meer wil. Een oudere pony die al bereden is, is denk ik leuker voor je dochter, ze kan wat meer ermee doen (bijv. erop zitten, korte stukjes aan het halster) en op het moment dat ze echt wil gaan rijden, heeft ze een ervaren pony. En geen pony die dus zelf nog moeten leren.

Voor een ruin van 15 jaar weet ik zo niet of 350 euro veel is. Met wat meer informatie zou ik wat beter kunnen schatten. Is hij gechipt, hoe hoog, papieren, premies en een foto? Lachen Veel suc6 verder!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:32

heb je zelf paardenervaring?

Anders lijkt t me niet zo'n goed id

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:34

Als je niet weet hoe je zo'n beestje zadelmak kan maken kun je beter een wat ouder beestje nemen.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:38

voor veel shetlanders word rond 150 euro gevraagd. Als die shetlander gechipt en papieren en al is dan valt het nog wel mee, maar echt goedkoop voor een shetlander is het niet.
Ik zou ook gaan voor een wat oudere pony om dezelfde redenen.
Dat is gewoon veel veiliger voor zo'n kindje. Ten tweede is het ook belangrijk of je zelf ervaring hebt. Als je met paarden geen ervaring hebt, is het misschien verstandig iemand in te schakelen die helpt, en weet wat een shet nodig heeft. Een shet is meer dan een knuffelpaardje....heeft net zo goed behoeftes om te rennen enzo.
Verder vind ik het een heeel leuk idee, om zo'n ponietje aan te schaffen, zodat er lekker mee gepoetst en alles kan worden gedaan, en af en toe even erop zitten
heel veel succes nog ermee Haha!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:48

Ik zou zeker voor een ouder paard gaan. Ik ben ook op een compleet verkeerd paard begonnen. Moest er voor mijn eigen veiligheid mee ophouden, en dat geeft alleen maar meer gedoe. Als je dan wat verkeerd doet, zegt zo'n paard wel een keer: 'Is goed hoor.' Een jonger paard dat gelijk begint te rennen is totaal niet geschikt voor een klein kind. Gewoon een lief sulletje, daar heeft zo'n kind het meeste aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:50

ik zou absoluut voor een oudere pony gaan die omgang met kinderen gewend is. Wat de prijzen van Shetlanders op het moment zijn kan ik je niet bij helpen

aisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:52

Ik vind de prijs te hoog, zou nog even verder rondkijken als ik jouw was, maar wel voor een wat ouder shetjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:57

Ik vind veel shetlanders absoluut geen kinderpony's. Ondanks hun geringe maat zijn ze vaak niet de makkelijkste.
Ook een pony alleen houden is niet ideaal. Het kan natuurlijk wel, maar een pony is en blijft een kudde dier.
Voor nog geen 50 euro heb je (in nederland, belgie weet ik niet) een papierloos hengstveulen.
Misschien beter wat langer wachten tot je dochter een jaar of 6 is en dan voor een leuk klein welshje o.i.d. gaan

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:57

ik zou ook even informeren wat de buren ervan vinden dat je een pony in de achtertuin zet...en hoe groot is de achtertuin? en hoe wil je het kuddedier probleem op gaan lossen? maar als je hier echt heel goed over na hebt gedacht zou ik kiezen voor een idd wat ouder shetje....

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:01

stef schreef:
Ik vind veel shetlanders absoluut geen kinderpony's. Ondanks hun geringe maat zijn ze vaak niet de makkelijkste.
Ook een pony alleen houden is niet ideaal. Het kan natuurlijk wel, maar een pony is en blijft een kudde dier.
Voor nog geen 50 euro heb je (in nederland, belgie weet ik niet) een papierloos hengstveulen.
Misschien beter wat langer wachten tot je dochter een jaar of 6 is en dan voor een leuk klein welshje o.i.d. gaan

helemaal mee eens. Ik was 10 ofzo toen we een shet kochten en mijn zus moest me echt veel helpen want het zijn gewoon eigenwijze donders!! Clown

sacima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:06

ik heb zelf ook rijervaring heb als tiener gereden en ben nu sinds een paar jaar terug aan het rijden op een manege.

wat de buren betreft aan de ene zijde hebben ze ook een shet staan en aan de andere zijde ganze eende en kippen.

de pony die ik op het oog heb is een bruin-bonte shetlandruin van 105 cm
in de prijs is ook een zadeltje met handvat en kopstuk bij

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:09

Hoe groot is de tuin?

Vind 350 voor een ruin van 15 behoorlijk aan de prijs eerlijk gezegt

sacima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:10

onze tuin is wel 100 meter diep maar niet zo breed schat een meter of 7-8

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:19

Mocht je besluiten een shet te kopen, zou ik ook op zoek gaan naar een vast verzorgstertje totdat je dochter zelf kan rijden. Als zij de pony een beetje "bijhoudt" wat rijden betreft, blijft de pony braaf en gehoorzaam...

Wat betreft prijs: ik vind het ook vrij duur, maar ik weet zeker dat er ook te onderhandelen valt! Met die mensen zal je de prijs vast wel naar de 300 euro kunnen halen. Anders even kijken op marktplaats om te zien wat daar de prijzen zoal zijn...

en als laaste.... ponys hebben eigenlijk wel een maatje nodig (het zijn niet voor niets kuddedieren) maar het mooie is dat ze aan bv een geit al genoeg hebben....

En shetten worden heel oud! eind 20 komt volgens mij vaak voor! (al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo veel verstand heb van shetten)

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:44

Mijn nichtje reed op een manege waar shetten van in de dertig nog vrolijk meesjokten in de lessen Haha!.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:01

Hoi Cindy,
Ik heb ook een kind en ik zou absoluut voor een oudere pony gaan en zeker geen hengst (ik heb echt geen hekel aan hengsten maar ik vind ze voor kleine kindjes niet geschikt en de hengst ruinen kost vaak nog duurder dan het hengstje zelf heb ik gemerkt).
Een echt brave en betrouwbare kinderpony is geld waard, daar zou ik eigenlijk niet op besparen ! Ok, ik zou ook geen megabedragen betalen maar 350 euro voor een echt betrouwbaar en ervaren pony'tje dat kindvriendelijk, verkeersmak en goed bereden en of betuigd is zou ik wel betalen. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat goedkoop fout zou zijn, maar iemand die een braverd heeft weet vaak de waarde wel.En aangezien het om je kindje gaat en die het allerbelangrijkst is en je niet de pony weer wilt gaan verkopen omdat hij niet voldoet zou ik gaan voor het bovenstaande.
Veulens zijn supersnoezig maar die moeten zelf alles nog leren en omdat je kindje dat ook moet vind ik dat geen geschikte combi.
Als je een brave volwassen merrie neemt waar je kindje van kan leren en je wilt ook een veulen met de tijd, kan je dat ook nog altijd bij dat merrietje fokken.
Een shet kan met goede behandeling en wat geluk echt oud worden, ik ken genoeg shetten die 30 geworden zijn !
Veel succes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:11

voor een super makke kinderpony voor mijn kids geen prijs rte hoog (bij wijze van spreke)
Heb al eens een shet (nou ja iets groter maar papierloos) voor 1200 gulden, omdat zij braaf was, maar ook werkelijk was. Ik kon haar ook nadien (kids te groot) zo weer kwijt voor meer Haha!
De gezondheid en welzijn van mijn kids is me meer waard dan Salinero zou kosten ...
Ik zou wel beginnen op een kinderboerderij waar paardjes zijn, zijn ze helemaal verkikkert vraag dan of zo'n pak-en-pluk-pony te koop is,met 3 is rijden niet het belangrijkste ruk en plukwerk (= aai, graai en borstelen) wel. Is je tuin groeter dan 3 X 3 kan daar ook een pony staan, doe hem/haar af en toe aan een touw en neem hem als een hond. Ga je hardlopen neem hem/haar mee..
Leeftijd is niet belangrijk, makheid en kindvriendelijk wel.... lioever 10 pony kopen die niet lang leven dan je kind naar de eeuweige jachtvelden geholpen door een pony....

Is je kid een jaar of 5 of 6 dan laar haar beginnen op een manege, vind je ze het leuk dan kun je gaan kijken naar eventueel een rijpony mocht dan je pony niet geschikt zijn.
en zo hobbel je verder langs de lijnen die kind - en ponysport genoemd word

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:44

zou zeker voor de oudere shet gaan , mits het een brave shet is is dit ook zeker geen echt verkeerde prijs hoor
shetten kunnen heel oud worden en als ze matig belast worden tot op zeer late leeftijd bruikbaar , shetten kunnen rond de 40 jaar oud worden !

is zij verkeersmak ? kan ze evt voor de kar ? dat is wat mijn zoontje bv leuker vind dan er op te rijden

nou hadden wij wel een jong veulen gekocht , hij kan er mee lezen en schrijven en rijd m zelf in , we hebben m betuigd en is redelijk braaf (zeker voor een shet) een shet groeit tot zijn 5e jaar en kan dan pas actiever onder het zadel met 3,5 kun je m al betuigen , mits je rekening houd met de zwaarte wat hij/zij moet trekken de afstand en je hem niet voorbij zichzelf laat lopen (meestal willen ze TE graag)

shetten zijn in de regel geen echte kinder ponys , ken je de truckjes van een shet ken je ze van elk paard !als je een shet wilt houden heb je in de regel echt een flinke dosis humor nodig anders word je gillend gek van die ondeugende donders

een welshje is dan miss wel makker (in de regel) maar ... ook minder zwaar belastbaar (gewicht wat ze kunnen dragen) en groeien de kids dus ook eerder uit , zou dan toch eerder voor een grote maat shet gaan
die ook voor de wagen kan en als ze het rijden (of mennen) echt leuk vinden kan ze "later"naar de pony club en evt altijd nog overstappen op een andere pony / paard , en mocht ze het toch niet zo leuk vinden
heb je zelf nog plezier van het mennen

als de pony nu mak onder het zadel is zou ik zeker kijken naar een verzorgster/bijrijdstertje die m regelmatig rijd zodat die ook mak blijft

er zitten hier een aantal "volwassen"boksters die ook onder het zadel (zelfs l/m dressuur) of voor de wagen nog een hoop plezier beleven aan hun shet

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:54

Ik zou een oudere pony kopen.. Om het feit dat die meer betrouwbaar zijn en meer geduld hebben..
Later als ze dan een beetje kan rijden kan je een jongere pony voor haar kopen..
15jaar is zeker niet oud.. Shets worden nl super oud.. Op mijn vorige stal staat er eentje die is nu 37jaar..!
En 300euro is een mooi prijsje.. Lachen

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:11

ik vind de prijs erg hoog
ik heb zelf een 2 jarige hengst (shet)
gekocht voor 100 euro
mijn vriendin kocht toen een 4 jarige shet ruin voor 150
ik zou nog even verder kijken voor je beslist

ik zelf zou ook voor een oudere pony gaan
en die hoeven echt niet zoveel te kosten
ook zou ik er goed over na denken
of je echt wel de ruimte heb
om de shet lekker te laten dollen
anders wordt hij erg pittig en druk

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:24

Persoonlijk zou mijn kind géén sh(i)etlander krijgen, maar een fijne A-pony van een jaar of 15/20. Bij wijze van spreken met 3 poten en 1 oog, die dus doodmak zou zijn.
Shets staan er bekend om dat ze erg eigenwijs zijn en als ze linksaf willen en het ruitertje rechtsaf, dan trekt in 9 van de 10 gevallen het ruitertje aan het kortste eind.

Ik weet evt. wel een goed adres waar je oudere, brave ponies kan kopen voor zeker niet te veel geld.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:14

Tijdens het winterseizoen worden shetlanders bijna gratis en voor niets weggegeven. De markt is verzadigd, geldt overigens ook voor paarden, maar let goed op waar je je geld aan uit geeft! Schijnheilig

Ik zou absoluut geen shetlander kopen voor mijn kind, eer dat ze sterk genoeg zijn om erop te rijden dan zijn ze er te groot voor. Ze willen een grotere pony en dan heb je dat drama weer, want de "oude" pony mag niet weg! Koop een leuke dartmoor of een (rustige) welsh pony, hebben ze veel meer aan en kunnen ze veel meer mee!
Shetlanders zijn ondanks hun formaat gebombardeerd tot kinderpony's maar dat zijn ze doorgaans echt niet, menig kind heeft al een shetlander aan haar vinger gehad!

Koop ook een oudere (ca.15) pony welke al een hoop aantal van zijn wilde haren is kwijt geraakt en eentje die bom vast is Knipoog , daar leren ze het meeste van en blijven er plezier in houden. Koop je een jonge pony, dan kunnen van elkaar niet leren en voor je het weet zijn ze te bang om te rijden... geloof me, je zult de eerste niet wezen! OK dan!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:15

voor 3 jarige zou ik geen shetlander kopen.
Ga liever naar kinderboerderij en laat d'r kennismaken met heleboel dieren, loop je ook geen kans dat ze op 8 jarige leeftijd helemaaaaal geen paardenliefhebber blijkt te zijn.
Anders naar manege af en toe en haar daar ff op pony laten zitten (wel ff vragen natuurlijk).

Oplossing voor grote tuin: koop 2 geiten of schapen, zijn net zo leuk en produceren niet zoveel poep..! *LOL*

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:00

mag je wel een pony in een achtertuin??
woon je in en rijtjeshuis?
voor de rest zou ik ook een ouder shetje kopen
ik zelf heb een shetlander gehad en het klikte totaal niet ik vind shetjes te eigenwijs
ooh ja krijgt de toekomstige shet ook een schuilstal of iets wat er op lijkt??
en als je gras heb dat gaat helemaal kapot en dat word 1 bagger zooi
is het niet beterder op een weide te huren??
want volgens mij mag je echt geen pony in je achte tuin doen?? Verward