In haver veel eiwit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

In haver veel eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:01

Zit in haver veel eiwit..?
en in muesli?..

en nog één ding: is het slecht om een 1 jarige op sportbrok te zetten?

Die drie dingen vraag ik me al heel lang af, maar heb lang getwijfeld om t op bokt te zetten omdat ik het niet voor mezelf of een kennis vraag..
Gewoon interested Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:34

Haver valt qua eiwit volgens mij mee.
Muesli: wat meer.
Als je het precies wilt weten, moet je even op de verpakking kijken. Of in foldertjes van voerleveranciers, daar staat het meestal helemaal uitgemeten wat erin zit.
Voor jonge paarden zou ik in ieder geval veulenbrok nemen; Pavo heeft ook een speciaal voer maar ben even de naam kwijt. Dan krijgen ze in ieder geval alles wat ze tijdens het opgroeien nodig hebben. Sportbrok zou ik niet doen.

Terotalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:36

Ja volgens mij ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:57

een 1 jarige kan best op sport brok..heb het eens nagevraagd...als je ze maar niet te veel geeft...een half schepje en dat 2 keer per dag..de rest goed bijvoeren met hooi ( bevorded de groei goed En als je muesli met mate voert krijgen ze ook niet te veel eiwitten binnen,,,

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:15

een 1 jarige heeft alles behalve sportbrok nodig. In sportbrok zit niet alles wat zo'n jong paard in de groei nodig heeft, en de energie die erin zit heeft hij niks aan. En kilo per dag (2x een half schepje dus) is sowiezo genoeg voor een jong paard, omdat ie naast het hooi idd alleen maar wat brok nodig heeft voor extra vitaminen voor het groeien, en dus niks heeft aan alle energie die in sportbrok zit.
Daarom zijn er ook speciaal brokken voor jonge paarden (veulenbrok bijvoorbeeld) brokken voor paarden met lichte arbeid (basisbrok) en voor paarden met middelmatige tot zware arbeid (sportbrok dus).
Anders zouden ze dat niet meer verkopen, want dan zou iedereen zijn paardjes wel op sportbrok zetten.

En dit is trouwens niet om je af te kraken, wat je nogal snel schijnt te denken als iemand kritiek op je heeft(zie topic 'kunnen alle paarden tölten' op rassenpraat), maar ik geef gewoon aan wat ik er van vind, en op verschillende stallen geleerd heb. Heeft verder niks met jou te maken, ik probeer gewoon iemand goede informatie te geven.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:44

Je hebt veel verschillende soorten muesli. Mijn paardje mag niet teveel eiwitten in de brok hebben en ik heb heel lang Stimix van Pavo gevoerd, dat is ook muesli maar met een laag eiwitgehalte.
Sportbrok voor een 1-jarige, daar is die brok niet echt voor bedoeld. Basisbrok zou beter zijn of Veulenbrok is ook ok. Kijk er gewoon naar waar de brok voor gemaakt is.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:00

Ik zou een veulen geen sportbrok geven, juist omdat dit niet overeenkomt met wat een veulen nodig heeft. Ik zou zelf gewoon naar veulen brok gaan kijken.

Haver zit weinig eiwit in. Mijn paard mag niet te veel eiwitten hebben, en die staat op een mix tussen granen, haver en musli.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:52

mijn paarden mogen ook niet te veel eiwitten binnen krijgen(fjord, ijs en shet/welsh) ze krijgen daarom muesli zonder haver van havens en de basis-sport van havens ze doen het er super op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:56

Allegra schreef:
een 1 jarige heeft alles behalve sportbrok nodig. In sportbrok zit niet alles wat zo'n jong paard in de groei nodig heeft, en de energie die erin zit heeft hij niks aan. En kilo per dag (2x een half schepje dus) is sowiezo genoeg voor een jong paard, omdat ie naast het hooi idd alleen maar wat brok nodig heeft voor extra vitaminen voor het groeien, en dus niks heeft aan alle energie die in sportbrok zit.
Daarom zijn er ook speciaal brokken voor jonge paarden (veulenbrok bijvoorbeeld) brokken voor paarden met lichte arbeid (basisbrok) en voor paarden met middelmatige tot zware arbeid (sportbrok dus).
Anders zouden ze dat niet meer verkopen, want dan zou iedereen zijn paardjes wel op sportbrok zetten.

En dit is trouwens niet om je af te kraken, wat je nogal snel schijnt te denken als iemand kritiek op je heeft(zie topic 'kunnen alle paarden tölten' op rassenpraat), maar ik geef gewoon aan wat ik er van vind, en op verschillende stallen geleerd heb. Heeft verder niks met jou te maken, ik probeer gewoon iemand goede informatie te geven.

Ja en alles gaat helemaal tegen mijn woorden in...erg toevallig he? ook dat je meer weet va Lou dan ikzelf..he schaduwtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:58

en ff voor de duidelijk heid...tis 2005 Lachen mijn paartdje is geen jaarling meer maar een 2 jarige Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:13

Jonge paarden in de groei zou ik geen sportbrok geven.

Door de hoeveelheid energie in het voer (de naam zegt het al:) is voor sporten bedoeld en niet om te groeien. Als je een jong paard die volop in de groei is, hoogwaardig voer geeft groeien ze te snel. Dit kan allerlei klachten/ongemakken veroorzaken zoals HD, groeipijnen en dergelijke. De groei gaat sneller dan het lichaam aankan. Het is dus heel slecht. Zeker als het paard daarbij ook opgestald is, dan kan hij zijn energie helemaal niet kwijt.

Kies liever voor een laagwaardig krachtvoer, als je per se wilt bijvoeren met krachtvoer (waarom eigenlijk?), dat is afgestemd op de levensfase en hoeveelheid werk dat het paard doet. Wat hierboven ook al genoemd is: in sportbrok zitten niet alle voedingstoffen (in de juiste verhouding) voor een paard in de groei.