Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

magic1 schreef:Hoeveel weegt die?? 450 kg ofzzo?? Want dan kan ik het wel voor je uitrekenen, ik heb nu paard en voeding op school![]()
Als ie 450 kg weegt dan:
Behoefte:
EWpa (energiewaarde paard, dus de hoeveelheid energie)
4,00 (onderhoud) + 0,21 (toeslag voor arbeid) + 0,90 (toeslag op onderhoud) = 5,11
Dus de energie waarde moet 5,11 zijn dan...
Grashooi van gemiddelde kwaliteit heeft een energiewaarde van 0,57 per kilogram hooi.
Gewoon (basis) onderhoudsbrok 0,81 energiewaarde per kg.
Dus moet je zelf even kijken in welke verhouding je het geeft...bijvoorbeeld 2 kg basisbrok en 6 kg hooi... 2x 0,81=1,62 en 6x0,57=3,42 samen is dat 5,04
Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt.
ladyenpippi schreef:ik heb dit ook op school. maar wat je zegt klopt wel.. maar wij rekenen het uit met VEP en het aantal VEP geeft aan wat een paard moet hebben en die moet je opvullen met brok hooi of wat je er allemaal bij wilt geven.
Barcelano schreef:Je kan het wel uitrekenen door middel van die som die je op school krijg maar hou er wel rekening mee dat het een Arabisch Volbloed is en die sommen op school houden alleen rekening mee met warm of koudbloed.
Een AV ken uit minder voer al zijn energie halen dan een warmbloed.
Verder hoeveel voer je paard nou precies moet hebben weet ik niet denk inderdaad gewoon kijken hoe het paard het er op doet en dan langzaam opbouwen.
Vraag het anders op het AV Forum>>www.Arabischevolbloeden.nl daar heb je een hoop mensen met kennis er van.
magic1 schreef:Hoi, weet het... het staat er voor een volbloed niet bij... en tuurlijk is het een gemiddelde en is het per paard verschillend... maar ja.. ik dacht zet het er even bij, misschien heeft ze er iets aan...