Hoeveel voer per dag voor een arabier!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Terotalover

Hoeveel voer per dag voor een arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 18:54

Mijn arabier van 1.60 en 5 jaar rij ik ongeveer 6 dagen per week een uurtje per dag. Of als ik niet kan probeer ik hem te longeren.
Maar hoeveel kilo biks moet ik hem dan per dag geven of zouden jullie geven? en hooi?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:14

dat is erg moeilijk...
De basis is hooi, de rest aanvullen met brok..
Moeilijk om het te bepalen, hoeveel kreeg hij eerst?

Terotalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:19

1 kilo sochtends en 1 kilo savonds.. Ik weet niet of dit goed is.. Heb hem pas net.. vandaar

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:31

Kan je niet vragen wat hij bij de vorige eigenaar kreeg? Het is per paard verschillend. Met goed ruwvoer en goede kwaliteit biks hebben ze minder krachtvoer nodig. Zelf zou ik gaan voor 3 x per dag 0,5 tot 0,75 / 1 schep. Is ook afhankelijk van hoe intensief je rijdt (bijv. uur trainen is zwaarder dan recreëren). Op de dagen dat je niet rijdt in ieder geval krachtvoer minderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:18

ik zou driekwart kilo per keer geven. dus smorgens driekwart en savonds weer. na een week of drie merk je zelf wel of dit voldoende is. wordt ze heel fel dan kun je minderen, is ze sloom kan er wat bij.
hoeveel hooi krijgt ze er nu bij?
ik zou 3 of vier keer per dag 1 plak gaan geven, en kijken hoe ze het daarop doet

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:40

Hoeveel weegt die?? 450 kg ofzzo?? Want dan kan ik het wel voor je uitrekenen, ik heb nu paard en voeding op school Knipoog

Als ie 450 kg weegt dan:

Behoefte:
EWpa (energiewaarde paard, dus de hoeveelheid energie)
4,00 (onderhoud) + 0,21 (toeslag voor arbeid) + 0,90 (toeslag op onderhoud) = 5,11
Dus de energie waarde moet 5,11 zijn dan...

Grashooi van gemiddelde kwaliteit heeft een energiewaarde van 0,57 per kilogram hooi.
Gewoon (basis) onderhoudsbrok 0,81 energiewaarde per kg.

Dus moet je zelf even kijken in welke verhouding je het geeft...bijvoorbeeld 2 kg basisbrok en 6 kg hooi... 2x 0,81=1,62 en 6x0,57=3,42 samen is dat 5,04

Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:00

wat magic zegt is helemaal waar maar hou er wel rekening mee dat het natuurlijk maar gemiddeldes zijn.....ik heb ook een 75% arabiertje en die krijgt s'morgens 1/4 biks en s'avonds 1/2 biks en dan nog 3 keer per dag 1 plak hooi....en geloof me of niet, zelfs dat is eigenlijk te veel! ze wordt iedere dag gereden en krijg maar af en toe een dagje vrij....
dus zo zie je maar, het verschilt enorm per paard, probeer gewoon iets en kijk hoe het gaat....

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:01

ik heb ook net een arabier gekocht van 5 jaar oud en rij hem 3 keer per week dressuurmatig en longeer hem 2 keer per week verder rij ik buiten en hij krijgt 2 keer per dag 1 kg biks en daar doet hij het heel goed op.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:07

magic1 schreef:
Hoeveel weegt die?? 450 kg ofzzo?? Want dan kan ik het wel voor je uitrekenen, ik heb nu paard en voeding op school Knipoog

Als ie 450 kg weegt dan:

Behoefte:
EWpa (energiewaarde paard, dus de hoeveelheid energie)
4,00 (onderhoud) + 0,21 (toeslag voor arbeid) + 0,90 (toeslag op onderhoud) = 5,11
Dus de energie waarde moet 5,11 zijn dan...

Grashooi van gemiddelde kwaliteit heeft een energiewaarde van 0,57 per kilogram hooi.
Gewoon (basis) onderhoudsbrok 0,81 energiewaarde per kg.

Dus moet je zelf even kijken in welke verhouding je het geeft...bijvoorbeeld 2 kg basisbrok en 6 kg hooi... 2x 0,81=1,62 en 6x0,57=3,42 samen is dat 5,04

Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt.

ik heb dit ook op school. maar wat je zegt klopt wel.. maar wij rekenen het uit met VEP en het aantal VEP geeft aan wat een paard moet hebben en die moet je opvullen met brok hooi of wat je er allemaal bij wilt geven.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:42

jemig 1 kilo s`ochtens en s`avonds aan brokken?
dat vind ik eigenlijk wel heel veel!
wij geven de arabiertjes op stal echt gen kilo hoor! die krijgen 1/4 van de voerschep!. laukje de fjord 1/8 voor de rets staan ze de hele dag buiten en krijgen ze s`avonds een hooinet.
verder krijgen de quaters bij ons op stal 1/2 van de voerschep vol mt brokken! en die quaters worden wel iedere dag gereden want die worden regelmatig in de sport op hoog niveau uitgebracht en komen niet buiten! zij krijgen gewoon ruimhooi.

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:01

Ik vind twee kilo elemaal niet zo veel, niet ieder paard is hetzelfde! De ene heeft gewoon wat meer nodig dan de ander, net als mensen. Echt advies heb ik niet echt, als het goed gaat met wat je voert hoef je niks te veranderen. Valt ze af dan weet je dat je actie moet ondernemen. Succes

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:56

Je kan het wel uitrekenen door middel van die som die je op school krijg maar hou er wel rekening mee dat het een Arabisch Volbloed is en die sommen op school houden alleen rekening mee met warm of koudbloed.
Een AV ken uit minder voer al zijn energie halen dan een warmbloed.

Verder hoeveel voer je paard nou precies moet hebben weet ik niet denk inderdaad gewoon kijken hoe het paard het er op doet en dan langzaam opbouwen.

Vraag het anders op het AV Forum>>www.Arabischevolbloeden.nl daar heb je een hoop mensen met kennis er van.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:40

ladyenpippi schreef:
ik heb dit ook op school. maar wat je zegt klopt wel.. maar wij rekenen het uit met VEP en het aantal VEP geeft aan wat een paard moet hebben en die moet je opvullen met brok hooi of wat je er allemaal bij wilt geven.

VEP is hetzelfde inprincipe als EWpa maar via VEP is de oude methode en per 1 januari dit jaar wordt er met VREp gerekend... zeggen ze bij ons op school tenminste... Het is allebei de energie waarde, je kan van VREp omrekenen naar VEP en andersom hoor... Knipoog

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:42

Barcelano schreef:
Je kan het wel uitrekenen door middel van die som die je op school krijg maar hou er wel rekening mee dat het een Arabisch Volbloed is en die sommen op school houden alleen rekening mee met warm of koudbloed.
Een AV ken uit minder voer al zijn energie halen dan een warmbloed.

Verder hoeveel voer je paard nou precies moet hebben weet ik niet denk inderdaad gewoon kijken hoe het paard het er op doet en dan langzaam opbouwen.

Vraag het anders op het AV Forum>>www.Arabischevolbloeden.nl daar heb je een hoop mensen met kennis er van.

Hoi, weet het... het staat er voor een volbloed niet bij... en tuurlijk is het een gemiddelde en is het per paard verschillend... maar ja.. ik dacht zet het er even bij, misschien heeft ze er iets aan... Knipoog

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:11

magic1 schreef:
Hoi, weet het... het staat er voor een volbloed niet bij... en tuurlijk is het een gemiddelde en is het per paard verschillend... maar ja.. ik dacht zet het er even bij, misschien heeft ze er iets aan... Knipoog

Het is ook een goede tip van je OK dan!
Alleen toen mijn docent bij voeren iets uitlegde had ze ook geen rekenning gehouden met een AV Paard.Dus toen ik de zelfde opmerking maakte mocht ze dat ook aan de klas uitleggen Lachen