WEER een chipvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

WEER een chipvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:18

ja weer een, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

mijn pony van 30 moet volgens de DA gechipt worden.(om te kunnen worden geent)
ze heeft geen papieren en andere papperassen.

ze gaat NO WAY naar de slacht en we vervoeren haar ook niet meer, we rijden sowieso niet, dus aan wedstrijden doen we niet.

Nu heb ik ooit eens gelezen dat *de oudjes* pas later verplicht worden tot een chip.

Nu vind ik het niet erg dat ze zo een ding in dr nek krijgt. Chippen schijnt goedkoper te zijn dan zo een DNA-onderzoek. (nu we een erg gepeperde rekening kregen van een koliek aanval zijn we wat zuiniger op centjes)

ik word helemaal gek van al dat geharrewar, en weet nu echt niet meer hoe en wat.
kan iemand me kort uitleggen wat mijn opties zijn en hoe en wat?
thnx.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:37

Ja mijn DA zij dat ook tegen mij toen Krum 3 weken geleden geent moest. Maar het lijkt mij dat jouwes geen chip hoeft je doet er toch niks mee waarvoor ze zo'n chip zou moeten hebben maar ik weet niet het antwoord op jou vraag. sorry

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:49

onze DA is vorige week geweest om te enten, onderandere zaten daar 3 shetjes bij die niet geent waren en 2 daarvan hebben helemaal geen stamboek bewijs ofzo (wel inentingsboekje natuurlijk Knipoog) en hij zei daar niets over hoor hij heeft ze gewoon netjes geent.
ik weet ook niet of het wel verplicht is want ik dacht van niet zolang je niet van het erf af kom met het beestje!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:51

Als jou dierenarts een behandeling weigert vanwege geen chip, dan pleegt hij dierenmishandeling (moedwillig onthouden van noodzakelijk medisch handelen) Als hij volhard in zijn opvatting, buiten stampen en nooit meer terug laten komen, voor hem 100 anderen.
Je hebt nog tot 1 feb. om chipontheffing aan te vragen. Voor zover mij nu bekend is, moet je na die tijd chippen. Als ik het goed heb, dan heb je tot eind dit jaar de tijd om die chip te laten zetten. Kijk even op www.invisio.nl/antichip daar staat de regeling precies uitgelegd.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:52

Nou toen ik Krum liet enten (voor de 1e keer ) zij hij dus dat zo'n entboekje niet meer geldig is dat je nu een paspoort MOET hebben. Dus dat je ze moet laten chippen en dan een paspoort krijgt en daar dan de entingen in komen te staan. (hij heeft dr wel geent hoor en het bewijs maar op een briefje geschreven met sticker en handtekening, totdat ik een paspoort heb)
Laatst bijgewerkt door krummel op 11-01-05 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:54

Ik zou een dertigjarig paard iig niet meer laten chippen. Een DA die weigert in te enten omdat er geen chip inzit is een mierenneuker, die liever met paragraven bezig is dan met een dier van vlees en bloed.
Ik zou heel hard op zoek gaan naar een ander, en hem ook vertellen waarom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:56

met een inenting weigerd hij geen behandeling, Ikke.

Er is of was (ben even niet bijgelezen wat dat betreft) een overgangsregeling vwb het chippen tot minimaal het eind van dit jaar.
Echter heeft het weinig te maken met wel of niet vervoeren en/of wel of niet slachten VOOR MENSELIJKE CONSUMPTIE of slachten voor niet menselijke consumptie, om volgens de I&R regeling te werken.
Immers als je paardje overleden is zal ze afgevoerd moeten worden, en daar zijn papieren voor nodig. Vervoer zonder paspoort: boete 120 euro
paspoort met chip: 35 euro.
weinig moeite veel ongemak besparend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:56

krummel schreef:
Nou toen ik Krum liet enten (voor de 1e keer ) zij hij dus dat zo'n entboekje niet meer geldig is dat je nu een paspoort MOET hebben.

Mijn paarden zijn eind vorig jaar nog geent, hadden toen nog geen paspoort, maar dat was geen probleem. Ik heb ontheffing aangevraagd, die is toegewezen, ik heb nu paspoort4en voor beide paarden en DNA is afgenomen. Vandaag is alles (paspoort, brief van het PVE en sticker met DNA code) terug naar de paspoort uitgevende instantie. Als het even meezit heb ik volgende week mijn beide paspoorten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:59

@Cassidy: Dat een da zal moeten kunnen verantwoorden waar hij/zij de medicatie gelaten heeft zulllen we dan maar even vergeten....
vergeten we ook gelijk maar even dat er naast eerlijke mensen ook oneerlijke mensen zijn die zeggen geen paspoort te hebben bij hun paard, medicijnen laten toedienen die vervolgens op mijn bord terecht kunnen komen.....
Verder is die DA geen miereneuker maar iemand die zich aan de regels houd....

Vergeten we gelijk ook maar even dat alle paardachtigen een paspoort nodig hebben die medicatie/of entstof toegediend krijgen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:04

Even voor de duidelijkheid een paspoort heeft niks met een chip te maken. Die koppeling probeert de NHS ons alleen maar wijs te maken, zoals de NHS wel meer heeft gelogen over de chip. Dat paspoort kun je gewoon aanvragen en als er moeilijk wordt gedaan over de chip, ga je gewoon naar de volgende.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:07

Dit met de chip heeft niets te maken met de KNHS maar meer met de min LNV (of hoe ze nu heten) met als uitvoerende instantie PVE/PVV
Men mag geen paspoort meer uitgeven zonder chip of onthefing voor DNA, ik vraag me dan af, paard is 30 hoop centjes uitgeven voor DNA, (en eventuele controles)
En @ IKKE: a;s je nog geen ontheffing hebt aangevraagd dan heb je nog tot 15 februarie as, daarna kan alleen nog ontheffing worden aangevraagd voor veulens uit merries met ontheffing, is overheidsbeleid.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:29

Ik zelf heb ook een merrie van 31 jaar die nog geregistreerd moet worden, zelf heb ik gekozen voor DNA maar dat is (vind ik) iets heel persoonlijks oftewel je eigen keuze. Als je besluit om je pony te laten chippen heb je de tijd tot 1 januari 2006. Let wel, je pony moet wél al een paspoort hebben! Maar voor oudere paarden die nog niet gechipt zijn geldt dat ze in ieder geval vóór 2006 gechipt moeten zijn. Vanaf 1 januari 2006 ben je strafbaar als je paardje niet gechipt of DNA geregistreerd is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:33

Citaat:
Chippen schijnt goedkoper te zijn dan zo een DNA-onderzoek

dat valt erg mee, ik was € 48,50 kwijt voor DNA onderzoek

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:34

DNA registratieaanvraag dus een otheffing kan maar tot 1 febr. 2005.
Paarden geboren voor 1 jan. 2004 hebben de tijd tot 1 jan. 2006 om ze te laten chippen.
Zijn 2 verschillende dingen. de paspoortuitgevende instantie mogen geen paspoorten meer uitgeven zonder chip/dna-registratie. (snap je het nog Haha! )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:35

35 euro voor paspoort, chip en registratie aan huis Haha! + geen extra kosten bij een controle

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 18:45

hmmz, goed, dus.. paspoort= verplicht,(pep moet dan nog getekend worden etc, ze heeft namelijk ook nog geen paspoort..)

nog even: de DA weigert geen behandeling zonder chip oid, maar wijst me er alleen even op dat dit gedaan moet worden.

Goed, Dna onderzoek is duurder en heb ik misschien niet eens de kans meer voor, het word dus waarschijnlijk een chip, maar ik vind dat zooo onzinnig voor mijn oude merrie.. naja, het zij zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:54

Schrijf de PVE eens aan, of je leeftijdsontheffing kunt krijgen voor je paardje vwb de chip.
Ik denk dat er weinig prijsverschil zit tussen paspoort en chip of alleen een paspoort.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 18:59

@ cassidy: duurde het lang voordat jouw ontheffings aanvraag behandeld werd? en hoe heb je dat aangepakt?
ik denk niet dat ik leeftijdsontheffing kan krijgen, want er staat op verschillende sites dat ook oudere paarden verplicht zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:02

niet geschoten is altijd mis. en uitzonderingen bevestigen de regel.
je hebt oudere paarden en bejaarde paarden. Bel eens met een paardenrusthuis, hoe hun dat aangepakt hebben of aanpakken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:19

hmm das een goede, morgen dan maar even met de paardenkamp bellen..

hmm, lees op de site dat alle paarden die daar binnenkomen verplicht zijn een chip bij zich te dragen.. ik denk dat ze dat doen omdat ze het anders zelf moeten laten doen? (waar dus uit blijkt dat ook bejaarde paarden een chip moeten?)

Terotalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:36

35 euro voor paspoort, chip en registratie aan huis

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:37

Alane schreef:
niet geschoten is altijd mis. en uitzonderingen bevestigen de regel.
je hebt oudere paarden en bejaarde paarden. Bel eens met een paardenrusthuis, hoe hun dat aangepakt hebben of aanpakken.

Zelfs bejaardentehuizen voor paarden komen niet onder de chipverplichting vandaan. Mijn pony staat ook in een bejaardenhuis en ook daar word het verplicht... er worden geen uitzonderingen gemaakt, helaas. Het paardenrusthuis doet er van alles aan om ontheffing te krijgen maar tot op heden... nope.

Kosten voor DNA blijven niet beperkt tot 48,50 daar bovenop komen nog dierenartskosten voor het trekken van de haren en als je nog geen paspoort hebt moet je ook die nog eens aanvragen bij het stamboek en ook dat kost geld... Het is toch wel ruim duurder als chippen.

Het aanvragen van ontheffing tot de brief dat ze accoord gingen zat één week tussen. Ik hoef alleen alles nog te versturen om het officieel te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:01

Bacannie schreef:
Zelfs bejaardentehuizen voor paarden komen niet onder de chipverplichting vandaan. Mijn pony staat ook in een bejaardenhuis en ook daar word het verplicht... er worden geen uitzonderingen gemaakt, helaas. Het paardenrusthuis doet er van alles aan om ontheffing te krijgen maar tot op heden... nope.
.

Kijk dat wist ik weer niet, vandaar mijn suggestie ....
Enerzijds wel voor te stellen ivm leeftijdsgrens, anderzijds .... Ik denk dan dat iemand zoveel doet om zijn/haar senior een fijne oude dag bezorgen dat waarschijnlijk de laatste gedachte is om de overheid te be...(urineren, maar dan anders geschreven Bloos ) ...
Helaas zullen en dan altijd mensen zijn en blijven die de boel bedotten en is het jammer dat er zulke strikte maatregelen nodig zijn.

en ik ben anti-antichipper maar promoot ook geen chip, dus stop het peebee-en

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:47

Suggesties zijn denk ik altijd welkom Alane! En het is inderdaad jammer dat ze geen leeftijdsgrens trekken voor de bejaarden maar ja, het is niet anders. Ze moeten toch ergens beginnen...