hoe veilig is een hooinet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

hoe veilig is een hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:58

Aangezien Des straks bij huis komt te staan wil ik iets te doen voor haar hebben. Nu kan ik natuurlijk een dure jollybal, of hooibal kopen, maar ik zit momenteel wat krap bij kas.
De vraag is dus deze: hoe veilig is het als ik een hooinet aan de rand van het hek ophang? Ik heb al heel enge verhalen gehoord van paarden die vast zijn komen te zitten in het touw van een hooinet.... Maar nog vaker hoor je dat het gewoon goed gaat. Wat zijn jullie ervaringen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:59

Een hooinet is niet veilig. Als je hooi wilt geven doe dat dan in een hooizak of een ruif.

hooizak:

Afbeelding

Zal ook wat duurder zijn dan een hooinet, maar wat wil je: veiligheid voor je paard of je eigen knip?
Een hooibal is trouwens ook niet veilig. Al verhalen gehoord dat er paarden met hun hoofd in zijn beland en vast zaten....

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:03

Een ruif ben ik zelf niet zo'n voorstander van want je hoort daar weer verhalen over dat ze dan veel stof in de neus krijgen.
Op stal krijgt ze het hooi van de grond gevoerd, het gaat dus puur om het stukje voor de stal, tegen verveling. Ik heb zelf al aan een grote metalen mand gedacht (die heb ik dus), waar ongeveer 1 plak ingaat, maar dat is natuurlijk zo op. Hoe snel eten ze zo'n hooizak leeg?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:22

Hooinet is wel veilog, mits je hem dus goed omhoog opknoopt en goed inschat tot waar dat ding zal komen als ie leeg is, zodat paardlief er niet in vast kan blijven staan, ik maak m eerst vast met het hengsel en haal vervolgens het hengsel door het ringetje aan de onderkant, trek t hele net omhoog, veiligheidsknoopje erin en knabbelen maar paardje (snap je t nog?)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:26

Riëtte schreef:
Een ruif ben ik zelf niet zo'n voorstander van want je hoort daar weer verhalen over dat ze dan veel stof in de neus krijgen.
Op stal krijgt ze het hooi van de grond gevoerd, het gaat dus puur om het stukje voor de stal, tegen verveling. Ik heb zelf al aan een grote metalen mand gedacht (die heb ik dus), waar ongeveer 1 plak ingaat, maar dat is natuurlijk zo op. Hoe snel eten ze zo'n hooizak leeg?

Een ruif kan best. Als je geen stoffig hooi hebt is een ruif geen probleem.
Mocht het wel stoffig zijn, neem ik aan dat het een kleine moeite is om dat hooi als het ware uit elkaar te trekken en de stof er zo grotendeels uit te laten vallen. Dan kan het alsnog in een ruif. Voor 1 paard is dat denk ik niet zo veel werk.

(ik ga er van uit dat Des de enige is die bij jou thuis staat/kom te staan.)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:35

hooizak is makkelijker, vind ik. Nadeel is wel dat er 1 flinke plak in kan. En dat is zo op...
Kan je niet zo'n cementbak doen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:39

Ook kun je voor dat je het hooi en de ruif doet het hooi even natmaken. Zodat de stof er een beetje uit is en de rest merk je dan niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:49

MissSisa schreef:
Ook kun je voor dat je het hooi en de ruif doet het hooi even natmaken. Zodat de stof er een beetje uit is en de rest merk je dan niet.

Ooh ja dat was ik vergeten te zeggen! Dit kan natuurlijk ook!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:09

vind een hooinet ook niet altijd even veilig
het geraakt snel los en dan kunnen ze erg inhangen (mijn paardje heeft het eens voor gehad,weet nog altijd niet hoe ) en een geluk dat ze niet paniekeerde maar als ze dat wel doen kan het wel eens erg worden.
vind zo een hooizak heel erg handig Lachen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:37

Is het echt iets wat je nodig hebt om haar bezig te houden? Dat kan heel simpel....hooi zou ik trouwens gewoon op de grond geven of in een cementbak....
Ik geef Michaela in de paddock een pion en een skippybal en paard is helemaal happy. Pion kan je bij bedrijven die aan de weg werken etc. vaak gratis krijgen of voor een leuk prijsje...skippybal is niet zo duur...
Je kunt de raarste dingen verzinnen om je paard in de wei/ paddock/ stal bezig te houden. Micha heeft in de stal een colafles met een gat erin, die boven haar voerbak hangt Haha! paard is zo lekker bezig om haar snoepjes en voer uit dat ding te krijgen *LOL* je hebt er nu geen kind meer aan en ze gaat zich niet vervelen...wat ze heel snel doet!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:15

Ik heb om precies te zijn 1 dag met mn hooi net gedaan... Maris vond het niet nodig om tussen de gaatjes door te kauwen en kauwde het comlpete net mee.. het gevolg --> een heel groot gat.. Ik zou dus ook kiezen voor een hooi zak als je echt iets wil waar het hooi in kan. Wij zelf geven het vanaf de grond. Op mn vorige stal hadden we een hoekje in de stal vrijgemaakt (ton of met een stukje hout er voor) zodat het niet door heel de stal zou gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:22

ligt eraan waar je hem wilt gebruiken.
Op stal zou ik het hooi gewoon op de grond voeren.
In een trailer kan het best wel in een hooinet. Ikzelf heb alleeen ringen aan de voorkant zitten (waar je normaliter je paard aanknoopt) daar bind ik hem aan vast en de onderkant aan gaat om de stang. Echter vervoer ik veulens of jaarlingen dan weer geen hooinet in ded trailer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:30

Bij ons gebruiken er een hooinet, maar hangen die wel nogal hoog in de stal zodat, als ie leeg is, hij niet tegen de grond kan hangen en dus ook het paard niet kan lastigvallen Knipoog

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:37

Ik denk dat ik dan toch maar beter voor een skippy-bal kan gaan. Zal ze eerst wel snuivend naar staan te kijken ('t is toch zo'n held op sokken!), en dan mik ik het hooi wel in die mand die ik heb...
Allemaal bedankts voor de reacties!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:41

voor zn avond voer heb ik trouwens ook een bal.. Zitten gaten in en door rollen komt het voer eruit. Nu is hij daar gewoon heel de avond mee bezig. Wel een min puntje en dat is dat er alleen maar kleine bixkorrels in passen. Maar wel een uitvinding!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:52

kun je ook gaan voor een lick-it of een hooibal als het bedoelt is als tijdverdrijf...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:47

hoezo hooi in een mand? Van de grond eten ze net zo graag hoor. Doen ze in de natuur ook.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 23:04

Jawel, maardat geeft achter huis zo'n zootje! Hoewel ze met mand ook wel zal knoeien... Gewoon uitproberen denk ik!
Alane, als je een van de eerste reacties leest zie je dat een hooibal ook niet echt safe is, en bovendien bereduur!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:05

Alane schreef:
ligt eraan waar je hem wilt gebruiken.
Op stal zou ik het hooi gewoon op de grond voeren.
In een trailer kan het best wel in een hooinet. Ikzelf heb alleeen ringen aan de voorkant zitten (waar je normaliter je paard aanknoopt) daar bind ik hem aan vast en de onderkant aan gaat om de stang. Echter vervoer ik veulens of jaarlingen dan weer geen hooinet in ded trailer.

Daar had ik ook altijd mijn hooi net hangen als ik op concour ging, tot ik op concour was en mensen naar me toe kwamen dat mn pony zo lijp aan het doen was, toen keek ik en zat ze met haar voet in dat hooi net helemaal vast. Sinds dien hang ik hem aan de ring waar normaal het paard naast aan vast staat. moeten ze wel wat moeite doen maar hij kan er in elk geval niet in vast komen te zitten.

verder geef ik op stal gewoon het hooi op de grond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:07

ik heb een 1,5 paards trailer en die ringen zitten vlak naast elkaar. Als het net leeg is hangt het net zo hoog als het touw waar het paard aan vast zit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:10

doe het hooi in een ton , zo'n beton mix bak , word er een stuk minder vertrapt en op gemest... buiten doen wij dit ook en leggen het zodoende ook op verschillende plekken (paarden staan bij ons dus niet op gras maar zand ) hooinet heb ik afgeleerd , hingen het altijd zo hoog dat het leeg nog zeker een halve meter van de grond hing maar daar was mijn paard toch in vast komen te zitten , hoe ? god mag het weten maar wat was ik blij dat mijn niet te bang uitgevallen buurman thuis was die een vriend heeft gebeld die wat van paarden afwist

samen hebben ze m toen na 30 minuten eindelijk losgekregen

alleen in de trailer hang ik nog een net en dan ook heeeeeel vol en hoog
zodat dat nooit meer gebeurt ,..

als tijdverdrijf buiten hebben we een skippy bal en gewone voetballen en hooi op verschillende plekken

in de stal zou ik idd eerder voor een likitt oid kiezen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:11

Bij ons krijgen alle paarden gewoon het hooi/kuil op de grond. Wel zo natuurlijk..... Ik heb helaas tot 2 maal toe gezien welke gevolgen een gewoon hooinet kan hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:16

Wij hadden een hengst op stal die een beetje bezig gehouden moest en die had een hooinet in zijn box hangen. Wel hoog opgehangen, op zeker anderhalve meter. Het was zo'n dik hooinet van echt touw, niet van dat synthetische spul.

Gewoon een volle baal erin, dichtknopen, ophangen en dan de touwtjes eruit snijden.

Geen problemen mee gehad, de eigenaren hadden hem ook al jaren thuis zo staan.

Wel heel belangrijk dat ie echt hoog hangt en echt goed vast zit. Houd er rekening mee dat het was zakt als het leeg raakt. Een halve meter boven de grond is echt te laag!