Zijn (mini)Shetlanders nou echt poedersuiker's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Zijn (mini)Shetlanders nou echt poedersuiker's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:30

Ik weet het de titel spreekt voor zich, maar om toch maar even wat beter uitleg te geven:

Ik wil strakjes voor mijn dochtertje een (mini)shetlander kopen.
Nou krijg ik elke keer dat ik dat meldt thuis te horen van mijn man en schoonvader dat ik dat niet moet doen omdat dat, om het maar even netjes te zeggen, niet één van de liefste pony's zijn.
Ze zouden bijten, schoppen en eigenlijk gewoon in het algemeen niet lief zijn.

Wat is daar nou van waar?

Ik weet dat je tussen elk ras een (enkele) rotte appel(s) hebt zitten,
maar is een shetjes nou níet één van de beste keuzes voor als paardje voor mijn dochter, of wel?
En is dan een hengt, merrie of ruintje het beste?

Ik weet het zelf niet dus kom maar op!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:34

ik vindt shetlanders erg leuke pony's, maar niet voor een klein kind zonder ervaring!

dan kun je beter een iets grotere, maar wel bravere pony kopen, en dit bedoel ik dus niet om ale shetlanders af te kraken, ze zijn geweldig, maar hebben over het algemeen een erg sterke eigen mening, zijn wat eigenwijs en zo intelligent dat ze precies weten wat er op hun rug zit.
ze nemen over het algemeen met een klein kind een loopje.

Dus ik zou beginnen met een wat makkelijker pony, en als ze dan wat ervaring heeft, is een shetlander wel perfekt!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:35

Het zou niet zijn om op te rijden dan.
Maar gewoon als poets en knuffelmaatje!

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:36

ik vind shetjes echt schatjes.
ik denk dat het ligt aan de opvoeding van de pony. ik verzorgde een shet samen met een ander meisje bij mij was hij heel lief bij dat andere meisje was het een monster.n het verschil was dat ik wel liet merken wat zijn plek was en zij niet, als hij iets deed raakte ze in paniek.

het probleem ligt denk ik bij het feit dat shetlanders altijd worden gebruikt voor kleine kinderen (logisch want ze zijn heel klein en dus handig) maar vaak kunnen die kinderen de shet niet de baas en dan begint de pony vaak inderdaad te veranderen in vervelende bijt/schop pony. wanneer je dus een andere pony voor je dochter zal kiezen dan een shet en die kan ze niet de baas omdat ze eigenlijk te jong/klein is dan zal je hetzelfde probleem hebben als met een shet denk ik.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:41

ikzelf heb een hengstje van bijna 16 jaar, maar zou daar ook niet zonder toezicht een klein kind bij durven laten. Niet dat hij gemeen is, maar omdat ie hengst is en die toch iets dominanter zijn dan de rest. Met rijden probeert ie je ook echt wel uit. Maar als ik er bij ben en m vasthoudt is er niets aan de hand. Sowiezo vindt ik dat kleine kinderen nooit zonder toezicht bij pony's mogen zijn. Ongeacht wat voor pony en hoe braaf.. er kan altijd iets gebeuren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:54

er zit veel verschil in..Ik ken shetlanders waar je een baby de prairie mee op zou kunnen sturen.. maar er zitten er ook genoeg tussen waar je niets mee kan (wat kinderen betreft)..

Als je gaat zoeken naar een pony zoek dan naar de lelijkste, sloomste en sulligste pony.. dan heb je de grootste kans op een geweldig dier! Wel is het verstandigst een ruin te kopen deze hebben het mist last van hun hormonen en zijn meestal het braafst.

sucses Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:58

Licht er net aan wat voor karakter de shet heeft en hoe hij is opgevoed. ik denk dat je het beste een merrie of ruin kan nemen, een hengst voor een kleintje vind ik niets.

Shetlander worden eigenlijk ponys voor kleine kinderen genoemt om mee te rijden wandelen knuffelen of wat ze maar willen. ze zijnh heel sullig.

zoek een rustige pony voor je dochtertje

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:01

de enige fout die veel mensen maken is omdat ze zo klein harig en schattig zijn dat men dan ook maar gelijk denkt dat ze superlief zijn, omdat ze er zo schattig uitzien. Maar net als grote paarden kunnen ze ook gewoon hun humeur hebben of last van de hormonen.. maar inderdaad goed opvoeden, een wat oudere pony en toch altijd zorgen dat er toezicht is...

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:03

nou, alleen om te poetsen ofzo kan volgens mij wel, mits je de shet goed selecteert!

wij hebben op stal een mini staan die echt vreselijk lief in de omgang is, echt een schatje!
(ze heet ook droppy)
zolang er niks op haar rug zit, is het een enorme schat!

daar moet je dan wel op selecteren, en misschien kun je met de verkoper een proeftijd afspreken, zodat je kunt kijken of het klikt.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:06

Ik denk dat geen een pony echt geschikt is voor een kind zonder ervaring! Ik zou even wachten en als ze wat ervaring heeft een leuke pony uitzoeken, daar heeft ze dan denk ik meer plezier van!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:07

Ik ga gelukkig niet over één nacht ijs. Ik selecteer héél kritisch!
En mijn dochtertje komt nóóít alleen bij welk beest dan ook!
Bij het konijn niet, ze blijft ook niet alleen bij de honden en ze zal ook zeker niet alleen bij een pony/paard blijven Knipoog
Nou moet ik alleen mijn man en schoonvader nog zover krijgen dat ze niet overal spoken zien Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:09

AniqueN schreef:
Ik denk dat geen een pony echt geschikt is voor een kind zonder ervaring! Ik zou even wachten en als ze wat ervaring heeft een leuke pony uitzoeken, daar heeft ze dan denk ik meer plezier van!

Maar hoe komt ze aan ervaring zonder pony?

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:12

Op een manege beginnen onder begeleiding, zo beginnen toch de meeste kinderen?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:13

Ik ben er om haar te begeleiden.
Daar heb ik geen manege voor nodig Haha!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:15

Ja idd het ligt eraan hoe de shetlander is denk ik,ik heb zelf ook 2 shetlanders.De kleinste daar kan ik zo iemand mee wegsturen want die is zo braaf.Maar met de andere ben ik er liever toch bij.

De ondeugenste van het stel probeert grappig te zijn,die doet zoals met der hoofd tegen iemand aan bonken maar verder eigelijk niets,Het ligt dus echt aan t karakter!!! Maar ik denk ook wel dat (sommige) oudere shetlanders braver zijn maarja als je er een gaat kopen denk ik dat je gewoon naar het karakater moet kijken Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:17

jammer dat je niet bij ons in de buurt woont.. anders kon ze die van mij komen knuffelen... hahaha...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:18

elibeest schreef:
jammer dat je niet bij ons in de buurt woont.. anders kon ze die van mij komen knuffelen... hahaha...

Haha!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:18

Maar wel een manegepony Knipoog en die zijn heel erg moeilijk te vinden.
Het lijkt me ook leuker om in het begin met een groepje te beginnen, veel gezelliger. Vond ik tenminste altijd erg leuk. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Misshcien kan je ergens een wat oudere manegepony kopen, die is gewend dat het niet altijd gaat zoals het hoort en zijn toch vaak een stuk rustiger.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:19

Maar ik zoek nog geen pony om op te rijden hoor!
Alleen om te knuffelen en poetsen Haha!
Zodra ze oud genoeg is en zelf aangeeft dat ze wil leren rijden, dan mag ze op een manege lessen krijgen.
Maar geven maneges ook knuffel lessen dan? Knipoog

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:21

Haha, als je er voor betaald vast wel Tong uitsteken
Maar dan is het inderdaad anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:22

De pest van Shetten is dat ze doorgaans worden opgevoed (lees NIET opgevoed) door kinderen. Daar komt dan ook nog bij dat ze vaak niet goed ingereden (kunnen) worden vanwege de maat en het gewicht van de wat gevorderde ruiter. En het geldt voor alle rassen dat jong en jong (of groen en groen) niet samen gaan. Dus geen veulen kopen om je kind samen mee te laten opgroeien, dat is de grootste fout die je kunt maken. Koop een wat ouder dier, daar heeft je kind meer aan. Een paard dat vertrouwens schenkt en niet meteen je dochter zoveel angst inboezemd dat ze nooit meer wat met paarden te maken wil hebben.

Mijn keus: alle rassen, behalve shet. Als je aan een ondermaats paard kunt komen zou ik dat doen. Pony's zijn toch wat koppiger.

aisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:25

Ik heb een die jarige mini hengst waar je zo een kind zijn gang mee kan laten gaan, het ligt echt aan de opvoeding ,ik heb hem al van veulens af aan en ben er veel mee bezig geweest, ik zou niet zomaar een mini kopen die gewoon als 'grasmaaier' gebruikt is.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:26

ik heb zo gelachen van t weekend. Haha!

Ik heb van een ander meisje een jaarling staan (NRPS) en haar ouders en kleine zusje kwamen kijken hoe t met hem ging. Maar dat meisje (echt zo'n grietjes, roze jasje, jaar of 6 Go jij! Go jij! ) die zag mijn kleine hengstje dus ik moest natuurlijk even showen met zijn vrijheidsdressuur..
Schijnheilig

zij gelijk. van oh.. die wil ik hebben... Geld, geld! ik zeg nou dat kan niet maar misschien wil je er even een stukje opzitten. zij capje op en hup zo zonder zadel er op.. vraagt ze of ze ook mag draven (ze rijdt ook op een manege) dus ik zeg ja hoor, maar nog voordat ik wat heb kunnen doen geeft ze m een paar rotschoppen.... Stoom uit je oren
dus hij begon gelijk alle kanten op te springen.. is ie niet gewend.. hij luisterd heel goed dus een kleine beenhulp is voldoende... gelukkig is er niets gebeurt...
heb toen maar gezegd dat ze helemaal niet meer mocht aansporen en dat ik m wel liet aandraven... en dat ging wel goed... Schijnheilig OK dan! *LOL*

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:43

Dat is wel ideaal voor een pony die niet meer mag rijden, om hem zo in leven te houden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:47

leeftijd alleen mag niet de uitslag geven. Maar leeftijd kan wel een beslissende factor zijn. Ik zou niet snel een driejarige in leven houden, omdat daar niet op gereden kan worden.
Maar een paard op leeftijd, mits verder gezond, en kwa character geschikt, verdiend zeker nog een kans.