Jong paard, hoe beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

José1960

Jong paard, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 10:38

Hallo

Ik heb een jonge KWPN ruin van bijna 3 jaar. April wordt hij 3 jaar.
Ik heb nog niet veel met hem gedaan, alleen wat borstelen, aan de hand mee lopen en af en toe eens laten rennen in de bak, gewoon los.

Ik heb een oud zadel en een oud hoofdstel, longeerlijn enz.
Maar ik ben nog niet begonnen met longeren, zadeltje eens op, bitje in enz. Ik weet namelijk niet hoe ik dat het beste aan kan pakken.. Ik wil niets forceren en hem geen nare ervaringen bijbrengen.

Is hij wel oud genoeg om hier eens mee te beginnen.. Zo ja..
Hoe kan ik stap voor stap beginnen en hoe lang? Qua tijd.. 10 minuutjes, minder of meer? Wie heeft goede tips die mij kunnen helpen?

Het is een braaf dier, zit geen gemenigheid in.
Ik lees het graag!

Groeten José

Panter17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:57

Laat hem eerst rustig wennen op stal aan een hoofdstel .
Ook kan je het zadel er voorzichtig opleggen kijken wat die doet .
Als je hem gaat longeren moet je ervoor zorgen dat er iemand bij is die meeloopt aan de binnenkant van het paard bij zijn hoofd omdat die het longeren waarschijnlijk nog NIET kent .
Doe met longeren de eerste keer alleen een dekje + longeersingel om als die gekke bokken gaat maken of komt te vallen {je weet maar nooit} dan is het zadel tenminste niet kapot .
Begin rustig met ongv 10/15 min met longeren en bouw dit langzaam op tot half uurtje .
Als je denkt dat het zadel erop gelegt kan worden met longeren dan is dat goed .
Je hebt zeker de eerste paar keer een tweede persoon nodig want het zou zonde zijn als je het alleen gaat proberen en hij komt in de longzeerlijn terecht {is die misschien zo geschrokken dat die het niet meer durft NEEM GEEN RISICO'S}...
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt .
Als je klaar bent met longeren en hij heeft het netjes gedaan ga dan klein stukje langs de weg wandelen .{kan die als beloning gaan zien later}
Sommige paarden worden met 2 jaar al zadelmak gemaakt enzo maar nog niet doorgereden dat gebeurt pas met hun derde jaar dus je bent zeker NIET te vroeg .
Veel succes Jose .
heb je nog een vraag laat het me weten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:04

Ik zou hem eerst op het gemakje (leren) longeren, zorgen dat hij je stemhulpen snapt. Eerste paar keren is iemand die daarbij helpt wel makkelijk, ook al hebben de meeste paarden snel door wat de bedoeling is.

Je zou hem af en toe met hoofdstel in op stal kunnen zetten (teugels eraf) of een halster erover en dan stappen, zodat hij aan het bitje kan wennen. Meteen longeren met een halster over het hoofdstel gaat meestal niet zo, ze zijn dan zo druk bezig met dat bit dat je in weze niets aan het longeren hebt.

Er zijn mensen die een zadel op stal erop leggen, maar ik zie dat niet zitten. Zorg dat je iemand hebt om je te helpen en neem het zadeltje mee naar de bak. Eerst even lekker longeren, dan voorzichtig het dekje erop leggen en het zadel, rustig maar wel goed aansingelen (zo dat het zadel bij een flinke bokpoging nog behoorlijk op z'n plaats zit Knipoog ). Je kunt hem dan aan de longe houden, of los en dan mag 'ie het even zelf uitzoeken. Zorg wel dat je hem voorwaarts houdt! Is hij uitgebokt dan even een paar rondjes aan de lijn (als je hem los had) en wat overgangen maken, even lekker laten stappen en zat.

Deze dingen kun je nog wel zelf doen (met relatief weinig ervaring bedoel ik) maar op het moment dat je erop gaat heb je écht iemand nodig op de grond die weet waar hij/zij mee bezig is. Degene die erop gaat moet het paard niet in de weg zitten (veel ervaring met jonge paarden hoeft niet persé), maar degene op de grond is dan heel belangrijk (ervaring verplicht Knipoog )! Zoek als het zover is dan rustig rond tot je iemand gevonden hebt die je daarmee kan helpen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:28

Als je nog niet veel ervaring hebt is het verstandig om een logboek van de africhting bij te houden. Schrijf de datum op en wat je gedaan hebt en hoe lang. Houd vorderingen bij in de vorm van omschrijvingen van de training. Bijvoorbeeld: vandaag liet hij het zadel gemakkelijk toe en heeft drie rondjes correct gelopen, daarna zijn we gestopt (ipv "Het ging fantastisch"). Ik lees zelf graag oude trainingsdagboeken door en zie hoeveel ik geleerd heb. Haha!

Op momenten dat het wat minder goed gaat, kun je kijken wat je al bereikt hebt en hoe de opbouw van je training was. Het helpt ook om de training doelgericht te houden.

Ik ben zelf een voorstander van het paard alles al op de grond te leren voordat er iemand opstapt: dus alle commando's en vooral halthouden, netjes meelopen, achterwaarts, longeren enzovoort. Omdat de groeischijven in de rug pas op zevenjarige leeftijd helemaal dicht zijn en het paard dan pas volgroeid is, zou ik zo lang mogelijk wachten met rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:33

Ik denk dat je het beste er iemand bij kan halen die je hiermee helpt......

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:44

Het is altijd veiliger om zoiets met zijn tweeën te doen. Daar was ik eigenlijk wel vanuit gegaan.

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:18

leuk dat je een jong paardje mag aan belere Lachen
Ik ben daar zelf ook mee bezig...
Als je meer wilt weten kun je me het best even pb-en anders komt hier zo'n lang verhaal te staan Knipoog
In ieder geval veel succes ermee Haha!

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:33

Je kan hem het beste eerst het hoofdstel om doen en daar eerst mee longeren.
En als je een singeltje hebt kan je die eerst opdoen, als hij het hoofdstel snapt. Als je geen singel hebt moet je je zadel er aan wagen.