Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Karin schreef:Als je te laat bent, dan moet je paard weer opnieuw een basisenting hebben (twee entingen met 4 tot 6 weken ertussen).
Kijk goed uit, als je een paar dagen te laat bent is de enting al niet meer geldig. Er zijn dierenartsen die creatief zijn met het invullen van data, maar het beste is gewoon om dat voor te zijn en op tijd te enten.

Citaat:ik zelf doe het dus om de 8 maanden, vorig jaar is mijn paard heel erg ziek geweest de veearts vertelde me dat de enting eigenlijk uit gewerkt is na 10 maanden, en als je paard niet in goede conditie is en dus vatbaar voor virussen, er een kans bestaat dat ie het dus ook krijg.
Die vond 1 keer in de 2 jaar een betere optie. Maar als je binnen de week rond de vorige enting zit, wil hij de datum wel voor je veranderen in het boekje
Karin schreef:Als je te laat bent, dan moet je paard weer opnieuw een basisenting hebben (twee entingen met 4 tot 6 weken ertussen).
Kijk goed uit, als je een paar dagen te laat bent is de enting al niet meer geldig. Er zijn dierenartsen die creatief zijn met het invullen van data, maar het beste is gewoon om dat voor te zijn en op tijd te enten.
Karin schreef:Alane, ik rijd endurancewedstrijden en daar wordt erg streng gecontroleerd op entingen. Ik ga dus niet maar een beetje slordig laten enten op het moment dat ik daar toevallig aan denk. Bij mijn paard komt het dus WEL aan op die ene dag. Kloppen de entingen niet, dan mag ik niet eens starten. Beetje jammer van alle tijd, geld en energie die ik in de voorbereiding steek.
Officieel geldt die entingsregel ook voor dressuur-, spring-, men- en samengestelde wedstrijden, alleen wordt daar wat minder streng gecontroleerd op de datum.
Een opmerking als 'zou de enting op de kalender kunnen kijken' raakt IMO dus kant noch wal. Nee, de enting kan niet op de kalender kijken, maar de controlerend DA op een wedstrijd wel.
Komt nog bij dat een enting geen heel jaar werkzaam is, dus ook daarom ent ik liever op tijd.
Bacannie"]
Overigens wordt je door het KNHS, indien je wedstrijden rijdt, verplicht gesteld elk half jaar te enten.
[/quote]
Nee, dat geldt sinds 1 januari 2005 als je FEI-wedstrijden rijdt (en ook bij bijv. endurancewedstrijden in Duitsland). Bij de KNHS is het (nog) niet verplicht, daar is 1x per jaar nog steeds voldoende. En rijd je KNHS-wedstrijden, dan moet je dus enten voordat de oude enting 'verloopt', anders is-ie niet meer geldig. Dan moet je een nieuwe basisenting halen. Dat bedoelde ik met mijn eerste reactie in dit topic en dat is tevens mijn antwoord op de vraag van de TS:
[quote="Breitling schreef:Wat gebeurt er als je te laat bent met enten? hoe moet je dat dan oplossen als je gaat inenten?
Karin schreef:Nee, dat geldt sinds 1 januari 2005 als je FEI-wedstrijden rijdt (en ook bij bijv. endurancewedstrijden in Duitsland). Bij de KNHS is het (nog) niet verplicht, daar is 1x per jaar nog steeds voldoende. En rijd je KNHS-wedstrijden, dan moet je dus enten voordat de oude enting 'verloopt', anders is-ie niet meer geldig. Dan moet je een nieuwe basisenting halen. Dat bedoelde ik met mijn eerste reactie in dit topic en dat is tevens mijn antwoord op de vraag van de TS:
Ooops, dan heb ik mij verkeerd laten voorlichten
wat wedstrijden betreft... sorry! Rijd zelf (nog) geen wedstrijden vandaar.
Bacannie schreef:En Alane, voordien zou het mij verbaast hebben dat sommige fokkers niet enten maar tegenwoordig weet ik beter. Je hebt inderdaad gelijk. Sommige fokkers enten helemaal niet. Misschien alleen als ze naar de keuring moeten? Dat zou ik dan weer niet weten.