hoe zit het met de datums van het enten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

hoe zit het met de datums van het enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 23:05

Ik heb mijn paard nu al weer een tijdje en bedacht me net toen ik een topic zat te lezen dat hij geent moet worden. Dit moet toch altijd rond de zelfde tijd als dat hij geent is gebeuren? Bij mij op de manege doen ze het altijd allemaal tegelijk. Wat gebeurt er als je te laat bent met enten? hoe moet je dat dan oplossen als je gaat inenten?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:09

Als het goed is heb je een boekje met daarin de data waarop je paard geënt is. Als je op tijd de VA belt kun je rond diezelfde tijd gewoon weer enten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:11

Als je te laat bent, dan moet je paard weer opnieuw een basisenting hebben (twee entingen met 4 tot 6 weken ertussen).

Kijk goed uit, als je een paar dagen te laat bent is de enting al niet meer geldig. Er zijn dierenartsen die creatief zijn met het invullen van data, maar het beste is gewoon om dat voor te zijn en op tijd te enten.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:14

bij ons op stal doen we het ook tegelijk, alleen zijn er mensen die 1x per jaar enten, en er zijn er een paar die het 2x per jaar doen.
ik zelf doe het dus om de 8 maanden, vorig jaar is mijn paard heel erg ziek geweest de veearts vertelde me dat de enting eigenlijk uit gewerkt is na 10 maanden, en als je paard niet in goede conditie is en dus vatbaar voor virussen, er een kans bestaat dat ie het dus ook krijg.
maar het staat inderdaad in je boekje , het kan dus ook geen kwaad als je het een maand eerder doe, ik vind zelf beter te vroeg dan te laat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 06:42

Binnen het jaar moet je paard opnieuw ge-ent worden. Ben je te laat, moet er inderdaad opnieuw een basisenting gedaan worden. Toevallig zijn onze paarden gisteren ge-ent, konden uiterlijk tot vandaag ge-ent worden, want vorig jaar zijn ze op 12 januari ge-ent.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 09:54

mijn paard is dacht ik uit mijn hoofd vorg jaar in de 5e maand geent dus dan ben ik nog wel op tijd. Het gekke is dat ik er helemaal niet aan gedacht heb. Mijn paard staat pas sinds november weer op de manege (waar we het altijd gezamelijk doen) dus dan hoef ik er ook niet aan te denken. zal eens vragen wanneer ze hier geent worden en anders bel ik zelf de va. Weet iemand misschien ook wat het kost?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:48

Ik heb mijn pony net vorige week de basis enting opnieuw gegeven. Deze spuit kostte 18 euro en heb het laten prikken door iemand op stal. Moest de VA ervoor komen, dan zou er nog 24 euro bezoekkosten bij zitten. Natuurlijk zullen deze kosten per praktijk en regio verschillen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:38

Wij hebben er gisteren 6 laten enten, en het was 19,23 per paard, inclusief voorrijkosten. Geloof dat de voorrijkosten 18 euro zijn, dan kom je op iets meer als 16 euro voor de enting zelf.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:02

ja die voorrij kosten zijn zo duur. Ik zal eens informeren wanneer er weer geent word als dat nou is voor dat de datum verstreken is kan ik nog even wachten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:08

Karin schreef:
Als je te laat bent, dan moet je paard weer opnieuw een basisenting hebben (twee entingen met 4 tot 6 weken ertussen).

Kijk goed uit, als je een paar dagen te laat bent is de enting al niet meer geldig. Er zijn dierenartsen die creatief zijn met het invullen van data, maar het beste is gewoon om dat voor te zijn en op tijd te enten.

Zou de enting op een kalender kunnen kijken?
Ik laat altijd enten als er een veulen is geboren, de ene keer iets eerder de andere keer iets later.
Geen enkele DA (dat varieert wel eens omdat de veulens meestal geboren worden als mijn eigen DA vrij heeft, op vakantie is of geen dienst heeft) had daar moeite mee.

Sinds de enting in het paspoort wordt geschreven wordt hier de data genoteerd, eerder had ik alleen een rekening waneer er ge-ent was en hoeveel.
Ik ken daarnaast zat fokkers die met het spul op de keruing lopen en die nooit enten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:26

Alane, ik rijd endurancewedstrijden en daar wordt erg streng gecontroleerd op entingen. Ik ga dus niet maar een beetje slordig laten enten op het moment dat ik daar toevallig aan denk. Bij mijn paard komt het dus WEL aan op die ene dag. Kloppen de entingen niet, dan mag ik niet eens starten. Beetje jammer van alle tijd, geld en energie die ik in de voorbereiding steek.

Officieel geldt die entingsregel ook voor dressuur-, spring-, men- en samengestelde wedstrijden, alleen wordt daar wat minder streng gecontroleerd op de datum.

Een opmerking als 'zou de enting op de kalender kunnen kijken' raakt IMO dus kant noch wal. Nee, de enting kan niet op de kalender kijken, maar de controlerend DA op een wedstrijd wel.

Komt nog bij dat een enting geen heel jaar werkzaam is, dus ook daarom ent ik liever op tijd.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:04

Citaat:
ik zelf doe het dus om de 8 maanden, vorig jaar is mijn paard heel erg ziek geweest de veearts vertelde me dat de enting eigenlijk uit gewerkt is na 10 maanden, en als je paard niet in goede conditie is en dus vatbaar voor virussen, er een kans bestaat dat ie het dus ook krijg.

Mijn eigen VA vond het zelf belachelijk dat het ieder jaar moest, omdat het veel langer werkt Verward Die vond 1 keer in de 2 jaar een betere optie. Maar als je binnen de week rond de vorige enting zit, wil hij de datum wel voor je veranderen in het boekje Lachen

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:10

Karin schreef:

Bij mij staat er gewoon een maand en een jaartal, geen dagen...hoe kan ik dan een paar dagen te laat ermee zijn?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:12

Geen idee Nettie. De DA's die ik tot nu toe bij mijn paard heb gehad, zetten altijd de volledige datum in het paspoort (of vroeger in het entingsboekje).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:48

Karin schreef:
Alane, ik rijd endurancewedstrijden en daar wordt erg streng gecontroleerd op entingen. Ik ga dus niet maar een beetje slordig laten enten op het moment dat ik daar toevallig aan denk. Bij mijn paard komt het dus WEL aan op die ene dag. Kloppen de entingen niet, dan mag ik niet eens starten. Beetje jammer van alle tijd, geld en energie die ik in de voorbereiding steek.

Officieel geldt die entingsregel ook voor dressuur-, spring-, men- en samengestelde wedstrijden, alleen wordt daar wat minder streng gecontroleerd op de datum.

Een opmerking als 'zou de enting op de kalender kunnen kijken' raakt IMO dus kant noch wal. Nee, de enting kan niet op de kalender kijken, maar de controlerend DA op een wedstrijd wel.

Komt nog bij dat een enting geen heel jaar werkzaam is, dus ook daarom ent ik liever op tijd.

ik heb het over de entingen op zich en jij over de controles op wedstrijden is mi wel een wezenlijk verschil en dan raakt mijn opmerking juist alles en de jouwe geen kant of wal, immers heeft een strenge controle op een wedstrijd niets te maken met de duur cq dekking van een enting/entvloeistof Haha!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:11

Wat ik begreep van mijn dierenarts is dat een tetanus/influenza enting officieel niet een heel jaar werkt. Althans, de influenza niet, deze kan het beste elk half jaar gegeven worden om er zeker van te zijn dat deze werkt. De tetanus enting werkt wel 5 jaar achtereenvolgens en hoeft derhalve niet ieder jaar gegeven te worden maar aangezien bovenstaande entingen gegeven worden als cocktail zit tetanus er standaard bij. Overigens wordt je door het KNHS, indien je wedstrijden rijdt, verplicht gesteld elk half jaar te enten.

En Alane, voordien zou het mij verbaast hebben dat sommige fokkers niet enten maar tegenwoordig weet ik beter. Je hebt inderdaad gelijk. Sommige fokkers enten helemaal niet. Misschien alleen als ze naar de keuring moeten? Dat zou ik dan weer niet weten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:15

Bacannie"]
Overigens wordt je door het KNHS, indien je wedstrijden rijdt, verplicht gesteld elk half jaar te enten.
[/quote]

Nee, dat geldt sinds 1 januari 2005 als je FEI-wedstrijden rijdt (en ook bij bijv. endurancewedstrijden in Duitsland). Bij de KNHS is het (nog) niet verplicht, daar is 1x per jaar nog steeds voldoende. En rijd je KNHS-wedstrijden, dan moet je dus enten voordat de oude enting 'verloopt', anders is-ie niet meer geldig. Dan moet je een nieuwe basisenting halen. Dat bedoelde ik met mijn eerste reactie in dit topic en dat is tevens mijn antwoord op de vraag van de TS:

[quote="Breitling schreef:
Wat gebeurt er als je te laat bent met enten? hoe moet je dat dan oplossen als je gaat inenten?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:28

Karin schreef:
Nee, dat geldt sinds 1 januari 2005 als je FEI-wedstrijden rijdt (en ook bij bijv. endurancewedstrijden in Duitsland). Bij de KNHS is het (nog) niet verplicht, daar is 1x per jaar nog steeds voldoende. En rijd je KNHS-wedstrijden, dan moet je dus enten voordat de oude enting 'verloopt', anders is-ie niet meer geldig. Dan moet je een nieuwe basisenting halen. Dat bedoelde ik met mijn eerste reactie in dit topic en dat is tevens mijn antwoord op de vraag van de TS:

Bloos! Ooops, dan heb ik mij verkeerd laten voorlichten wat wedstrijden betreft... sorry! Rijd zelf (nog) geen wedstrijden vandaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:30

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:43

Bacannie schreef:
En Alane, voordien zou het mij verbaast hebben dat sommige fokkers niet enten maar tegenwoordig weet ik beter. Je hebt inderdaad gelijk. Sommige fokkers enten helemaal niet. Misschien alleen als ze naar de keuring moeten? Dat zou ik dan weer niet weten.

Nope, zelfs niet vlak voor een keuring, sommigen zelfs geen veulenspuit en dat soort"toestanden" zoals dat genoemd wordt.
Ik praat dat niet goed.
Verder vraag ik mij af wat de KNHS daar mee wil bereiken (verplicht halfjaarlijks) . Immers staan naast een wedstrijdpaard ook paarden die maar een jaarlijkse enting krijgen, heb geen idee hoe de besmetting werkt maar lijkt me niet echt bevordelijk. Ik ken ook ruiters die alleen buiten wedstrijdrijden met hun paarden en anderen die alleen indoor s afwerken... heb je ook halfjaarlijks. En lijkt me stug dat de ALV van de KNHS het door krijgt dat een halfjaarlijkse enting verplicht wordt ...

maar das off topic. volgens mij, evenzo als "houdbaarheid" enting bij wedstrijden en de vraag van TS.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:18

mijn dierenarts vond het echt onzin,hij zei dat hun entingen echt een jaar werkte.
ik zelf heb wel zoiets,is het dan niet slecht dat je dan alweer ent terwijl die eene nog werkt...?
maar goed,als ik verder ga met concour zal ik wel moeten.

ik die trouwens nu enten na elf maanden,hij zou 11 tot 12 maanden werken.
dus vorig jaar in maart heeft ze de enting gehad,krijg ze die dit jaar in februarie.