Wat versta jijzelf onder ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Wat versta jijzelf onder ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:02

goed rijden ?

Heb hier al hele discussies over gehad en vond het wel leuk om deze vraag hier op bokt neer te zetten. Naar aanleiding van wat mijn vader heeft gezegd is deze vraag een beetje blijven hangen. Het was namelijk zo: Ik ging 2 weken terug rijden op het strand en wou niet weer op het vorige paard waar ik op had gezeten. Dat was een moeilijk paard die niet zo makkelijk was. Ik mocht dus op een andere, een erg fijn paard OK dan! Maar toen ik dat tegen mijn vader zei zei die: " Als je ken rijden ken je ook op een moeilijk paard."

Toen moest ik wel even nadenken... Wat versta jijzelf nou onder goed rijden ? Bijv. rijden op een Grand Prix paard die je met wat enige hulp alle oefeningen mee kan doen, of net als wat mijn vader zei dat je pas ken rijden als je ook op moeilijke paarden kan...

Mijn mening volgt nog Bloos , weet het nog niet echt...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:09

Je kan pas echt rijden dat je uit elk paard het maximale kan halen!!!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:12

Mmm das niet zo'n makkelijke vraag die je stelt Haha!

Ik vind o.a. dat je goed kunt rijden als je rekening houdt met je paard en hem niet belemmerd. Echt rijden leer je verder denk ik niet op een Grand-prix paard. Ja het is wel goed om te leren voelen hoe het nou echt moet, maar ik vind het knapper als je een paard kunt verbeteren.

sjee moeilijke vraag hoor...ik weet het ook niet precies verder (en dan moet ik weer gaan nadenken en daar heb ik even geen zin in haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:16

Je kan goed rijden als je idd veel verschillende (allemaal kan niet imo) paarden kan rijden, zonder deze in de weg te zitten.
En deze paarden naar een hoger nivo kunt rijden of op een zelfde nivo kunt houden als ze al hoger geklasseerd zijn.
Je kunt goed rijden als je voelt, wanneer er wat mis is met je paard en daardoor zijn gezondheid niet in gevaar brengt.

Zoiets?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:20

Ik denk dat je goed kan rijden als je de basis-dingen beheerst, een sprongetje kunt maken, en niet alleen op de makste pony's wil of durft te rijden. Verder hangt het natuurlijk erg af van wat je zelf goed vind.
Een meisje dat ik ken is er van overtuigd dat ze veel beter rijd dan ik, dat maakt ze me ook vaak duidelijk. Ze rijd in jaren langer dan ik, maar in techniek zeker niet. Ze vind dat ze zelf heel goed kan rijden. Ik ben het daar niet mee eens, ze houd niet echt rekening met haar pony en ze kan hem niet goed aan. Andere mensen vinden haar weer wel heel goed rijden.
Dat is een voorbeeld van wat verschillende mensen onder goed verstaan. Ik vind zelf dat ik 'goed'kan rijden, al klinkt het verwaand. Ik beheers de basis-gangen, kan een stukje dressuur, springen breng ik er redelijk vanaf. Ook stap ik op moeilijkere paarden, ik breng het er niet altijd goed vanaf, maar zeker redelijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:21

Als iemand een echte onafhankelijke zit en een zachte hand heeft, vind ik dat die ruiter al erg goed is. Een goede ruiter moet idd daarbij zijn paard ook nog kunnen inschatten (wat hij aankan), de juiste spieren trainen en niet overvragen.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 10-01-05 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:22

runningkawa schreef:
Je kan goed rijden als je idd veel verschillende (allemaal kan niet imo) paarden kan rijden, zonder deze in de weg te zitten.
En deze paarden naar een hoger nivo kunt rijden of op een zelfde nivo kunt houden als ze al hoger geklasseerd zijn.
Je kunt goed rijden als je voelt, wanneer er wat mis is met je paard en daardoor zijn gezondheid niet in gevaar brengt.

Zoiets?

mee eens!!! heel veel verschillende paarden rijden!! en ook met gevoel!!!
om zo het ene(wat paard 1 goed kan) over te brangen op paard 2 die het minder kan!(om het zo maar ff kort uit te leggen Haha! )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:25

Ik vind dat als je het paard begrijpt jehem dan pas goed kan rijden, en daar ismeer voor nodig dan 10 jaar 1 uurtje per week op een manege paard rijden, en er verder nietsmee doen (is wel leuk hoor Haha! ) maar je moet dan paarden gaan observeren kijken wat ze doen waarom...proberen te voelen wat zij voelen, enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:32

Ik vind dat je goed kan rijden als je een onafhankelijke zit hebt, je aanvoelt of een paard iets wel of niet aankan. Je EERLIJK rijdt en in bijna elke situatie je paard onder controle kan houden..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:38

Onder goed rijden versta ik iig op tijd stoppen, niet te veel vragen en de lat niet te hoog leggen voor jezelf.
Qua houding bestaan er honderden regeltjes, die hebben niks met je mening te maken. Het ligt ook puur aan je doel. Wil je er persé voor gaan, of vind je rondhobbelen ook goed?
Elk soort paard kunnen rijden, gemotiveerd zijn, enz, enz, enz.

Ik denk dat elke ruiter wel sechte kanten heeft, er kan altijd aan gesleuteld worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:31

als je verschillende paarden kunt opleiden voor verschillende doeleinden

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:53

Ik vind, waneer je goed rijd, dat je goed met het paard kan omgaan. Dat je er prettig op zit, en dat je voor je gevoel de hele wereld aan kan, met deze combinatie.
Natuurlijk is het ook belangrijk, de band met jullie samen. Dat jij weet hoe het paard op sommige momenten heel onzeker is, en dat jij je paard dan kan onder steunen, kan laten voelen dat ie niet onzeker hoeft te zijn.

Met goed rijden, is de zit belangrijk, en je houding.

(even een stukje waar ik me zelf ook in kan vinden)
Dat je op moeilijkere paarden kan rijden (ook pony's) en dat je weet, waneer het paard zich lekker gaat ontspannen. (ik rijd op een manege, en word op moeilijkere paarden en pony's gezet. Ik vind dat leuk, om samen iets te berijken. zaterdag een voorbeeld. Eigenwijze haflinger, loopt alleen met een bijzet aan de teugel, ik had er geen, en met stilstaan, staat ie aan de teugel, en komt er ook niet meer van af. Dat gaf een heerlijk gevoel!)

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:57

Goed rijden is in mijn ogen, elk paard goed ontspannen kunnen rijden en ze niet belemmeren.
Een goede ruiter heeft gewoon een goede basis en heeft geen moeite met het rijden van andere paarden dan alleen zijn eigen paard.
En natuurlijk het begrijpen van een paard, kunnen luisteren naar wat het paard is naar mijn mening het belangrijkste voor een goede ruiter.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:14

Ik vind dat je goed kunt rijden, op welk paard je ook rijdt, je op een eerlijke manier rijdt. Merk je dat het paard het niet snapt/aankan, dram dan niet door en leg je neer bij de dingen die het paard wel goed kan. Dat kom je jammer genoeg wel eens tegen Scheve mond
Mensen met een zachte hand en goede zit (zonder het paard tegen te werken in de beweging) vind ik vaak al goed/netjes rijden.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:31

Ik vidn dat je al "Goed"kan rijden als je de basis kent.
Want voor je begint kun je "Niet" rijden dus als je het wel kan kunje het al GOED!
Ik denk dat je deze vraag een beetje anders moet stellen.
zoiets als van uhmm....

Wat versta jij zelf onder het goed berijden van je paard.

dat vind ik toch al weer anders dan het Goed rijden in het algemeen!
iedereen kan wel goed rijden maar snap je ook wat je doet als je rijd dat is het hem.
Je kan iedereen wel op een paard zetten hij kan lichtrijden doorzitten en galloperen maar snap die gene dan ook hoe/wat/waarom?..

Nouja dit is mijn mening dan weer

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:39

Tja ik heb die vraag ook weleens gesteld aan mijn instructrice. "wat is een goede ruiter, en ben ik een goede ruiter"? Een antwoord kun je er niet op geven, ik vind mezelf een redelijke ruiter. ik kan een potje dressuren en springen. ga graag buitenrijden. Stap niet op ieder paard, maar toch wel op veel....
En verder: tja.. moeilijke vraag, kan er eigenlijk geen antwoord op geven. ik vind niet dat een ruiter alle facetten van het rijden hoeft te beheersen.. Anky zal waarschijnlijk geen springparcous springen, maar dat is toch een goede ruiter.. Dus ja.. ik denk dat het moeilijk te zegge is..maar voor mij is iemand al een goede ruiter als ie rekening houdt met zijn paard!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:00

Wat ik ooit eens van een bokker hier heb gehoord ( weet niet meer wie het was ) vond ik een hele mooie uitspraak :

"Je kan pas goed rijden als al je vingers gelijk zijn gegroeid...."

Kortom: er valt altijd nog van alles te verbeteren

IMO is het niet per defenitie zo dat je goed rijd als je op moeilijke paarden stapt, in sommige gevallen ben je dan zelfs gewoon stom bezig. Meestal kun je dan gewoon goed zitten, goed rijden is een tweede Knipoog

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:59

Ik vind dat je een paard goed rijd als je het paard onder controle hebt zonder dwang, en dat je voelt dat het paard jou vertrouwd en een leider in je ziet.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:00

Serendipity1 schreef:
Onder goed rijden versta ik iig op tijd stoppen, niet te veel vragen en de lat niet te hoog leggen voor jezelf.

En voor het paard toch ook niet??