Friese ruin is te sterk !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amieke

Friese ruin is te sterk !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:02

hoi

ik rijd sinds deze zomer ook met een friese ruin. Hij is 3 jaar en sinds de zomer onder het zadel. Hij trok de koets wel al sinds hij 2.5 jaar was.

Hij is zeer braaf maar echt sterk!! Als ik hem van de weide moet halen strekt hij soms zo erg (of gaat naar links of rechts) dat ik hem bijna niet kan houden en dus "meevlieg". Ook aan de lounge begint hij soms te trekken naar de buitenkant toe dat ik ook "meevlieg". Alle lounge-trainingen zijn echt wel rampzalig!!
Ik moet mijn vader of iemand sterker altijd vragen om hem van weide te gaan halen omdat ik hem gewoon niet zou kunnen tegenhouden!

Wat kan ik hieraan doen ?? Ook als ik zijn bit aandoe om hem van weide te halen kan ik hem niet tegenhouden!! HELP !!!

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:20

Je moet gaan zorgen dat hij respect voor je krijgt. als hij respect voor je heeft zou hij je nooit zomaar mee-sleuren. Probeer vaak met hem aan de hand te wandelen en wees heel consequent als hij je probeert mee sleuren geef dan maar een x een flinke ruk aan het tou, je moet daar heel streng in zijn. Hoe vaker je gaat wandelen hoe makkelijker word zul je merken.
Veel succes er in ieder geval mee.

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:39

hihi meej eens he evy? Tong uitsteken maar je moet geen 'rare hulpmiddelen' gaan gebruiken voordat je bij de oorzaak ben begonnen. een bitje is niet erg maar geen andere rere dingen...

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:42

anders een hengste ketting door zijn halster halen
als hij aan het drammen is vanuit de losse lijn een ruk geven en even een stukje omdraaien als hij braaf is belonen met je stem... Hij is nog jong dus hij moet ook nog leren straffen als het moet en zeker belonen als hij het goed doet
Succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:55

Je kunt ook grondwerk met je paard oefenen: meelopen, halthouden en achterwaarts. Er zijn voldoende boeken over grondwerk tegenwoordig. Beloon hem (met je stem) wanneer hij, al is het maar even, goed doet.