fokken met shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

fokken met shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 18:09

heej Lachen
ik heb een halfjarige minishet-hengst. als die 'rijp' Bloos is ,wil ik een merrietje zoeken en met hem fokken. Pling is dat verstandig Verward ? ik zit in de 1e, maar heb nog een pony waarmee ik ga mennen en waar ik op rijdt. Schijnheilig mijn vader zal me natuurlijk wel helpen, maar is het slim? met mijn school enzo.. Verward
bedankt, xxx jojanneke
Bloos!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:29

ik weet niet hoe druk jij het hebt
als je denkt dat je het aankan moet je het zeker doen!
is natuurlijk harstikke gaaf!
doe je het dan om het veulen weer te verkopen of om zelf meer paardjes te kweken?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:58

Als je wilt fokken om te verkopen: NIET DOEN!!

Het is erg schattig om zelf een veulentje te fokken MAAR er zijn er al zoveel (met name shet veulens) die een enkele reis naar Italie krijgen om in de worst te belanden!

Mss is het een (beter) idee om een shetveulentje te kopen en die een goed tehuis te geven?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:17

Ik zou voor de verkoop niet aan het fokken gaan. Er zijn al zoveel huis tuin en keuken shetjes dat je ze voor nog geen 100 euro kan kopen, voornamelijk de veulens. Als je er zelf graag nog een shetje bij wilt,kanje er beter een kopen. Minder kans op dingen die mis gaan, even duur, ener heeft weer zo'n shetje een thuis Lachen

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:39

Serendipity1 schreef:
Ik zou voor de verkoop niet aan het fokken gaan. Er zijn al zoveel huis tuin en keuken shetjes dat je ze voor nog geen 100 euro kan kopen, voornamelijk de veulens. Als je er zelf graag nog een shetje bij wilt,kanje er beter een kopen. Minder kans op dingen die mis gaan, even duur, ener heeft weer zo'n shetje een thuis Lachen

ja dat is zo, je hebt nu een hengstje, en dan moet je er een merrie bij hebben, dan kan je net zo goed zo n zielig shetveulentje kopen, die anders naar de slager gaat Scheve mond

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:40

tja daar zit wat in.. maar ik ken heel veel vriendinnen die wel een shetje willen hoor!! maar verkopen doe ik denk ik niet maar gewoon lekker mee verder fokken tot het te druk wordt. bedankt allemaal!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:07

meestal is het logischer dat je een merrie hebt en die dan laat dekken. Dan heb je er nl 2, en op jou manier heb je er ineens 3 (je zal toch aan een merrie moeten komen)
Heeft je hengst papieren? Als ie die niet heeft zou ik hem lekker castreren, er lopen genoeg papierloze shets rond

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:22

Nou als hij papieren heeft en je hem goed gekeurd bij het nsps of nmrps, dan kun je wel met hem fokken.
En dan nog zul je een merrie moeten vinden die goed bij je hengstje past.
Dat kost een hoop geld, en als je het veulen wil verkopen (en dan niet voor de slacht) moet het veulen toch wel goede papieren hebben.
En zijn al zoveel shetten, te veel eigenlijk, een veulentje zonder papieren is al helemaal niks meer waar, met papieren eigenlijk ook niet veel.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:14

cijsalover schreef:
maar verkopen doe ik denk ik niet maar gewoon lekker mee verder fokken tot het te druk wordt. bedankt allemaal!!!

Lekker mee verder fokken tot het te druk wordt?

Sorry hoor maar dan............waar ga je ze laten?

Je wilt toch niet "voor de dood" fokken?

En geloof mij: er is momenteel GEEN vraag naar shetjes voor de liefhebberij maar veel belanden er in de worst!

Ik zou er maar even heeeeeel goed over nadenken voordat je een dier zonder toekomst op de wereld helpt omdat je het zo leuk vindt om veulentjes te hebben

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:27

judithM schreef:
Lekker mee verder fokken tot het te druk wordt?

Sorry hoor maar dan............waar ga je ze laten?

Je wilt toch niet "voor de dood" fokken?

En geloof mij: er is momenteel GEEN vraag naar shetjes voor de liefhebberij maar veel belanden er in de worst!

Ik zou er maar even heeeeeel goed over nadenken voordat je een dier zonder toekomst op de wereld helpt omdat je het zo leuk vindt om veulentjes te hebben

ja daar zit wat in Scheve mond Het is miss wel leuk om van die schattige kleine veulentjes te hebben, maar er zijn al zoveel shetjes, straks moet je ze wel kwijt om wat voor reden ook, en als stank voor dank krijgen ze een enkele reis naar de slager.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:12

ik wil ze heleamaal niet verkopen man!!!! jullie denken meteen dat ik ze wil fokken om ze te laten verhongeren!! we hebben 2 hectare grond om ze te zetten en per jaar 120 pak hooi!! ik wil ze gewoon omdat ze lief zijn en ik wil ze niet verkopen!!!en ik heb een shet, ze hoeven geen papieren, IK WIL GEWOON VOOR DE FAMILIE FOKKEN EN NIET OM HEM TE LATEN VERWAARLOZEN DOOR IEMAND ANDERS!! soory dat moest er ff uit, maar als je iets zegt, dan wordt er meteen slecht over je gedacht. en ik laat NOOIT een paard naar de slager gaan!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:12

was beetje sjaggie, maar hierdoor nog erger

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:16

ik snap het niet hoor er lopen er al zoveel rond dan kan je net zo goed een shetveulen kopen die naar de slacht moet. die maak je dan ook nog blij met een mooi leven.

en een shet is trouwens niet een pony die je alleen maar op het land kan zetten. ze worden al bijna dik van lucht als je niets met ze doet.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:18

sorry hoor..maar sowieso proberen de mensen jou alleen maar te helpen en te waarschuwen. Ze vertellen je iets wat écht waaar is en daarbij kunnen zij niet ruiken dat jij ze niet wilt verkopen. Dat moet je dan ook in je berichtje erbij zetten Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:20

Ehm, ik snap je reactie niet helemaal. Iermand geeft commentaar op wat jij zegt, en daar ben ik het volledig mee eens. Het is verder ook niets aanvallends, dus waarom zo'n reactie?
Ik zou NIET gaan fokken, gewoon omdat er al zo vreselijk veel shetjes rond lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:21

Als je niet te horen krijgt wat je wilt horen, hoef je nog niet te gaan flippen.
Gedraag je een beetje zeg!
Volgens mij heb je je keus al gemaakt, vraag het dan niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:46

Ik zou alleen dekken met een goedgekeurde hengst en als je weet wat je met het veulen wilt gaan doen. Voor de verkoop fokken is heel moeilijk.

Ik zou er op deze manier niet aan beginnen.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:16

Shetlanders zijn er al zat.

Laat dat fokken maar over aan iemand die er verstand van heeft en die een doel voor ogen heeft, want als ik dit zo lees dan sla je aan het vermeerderen van shetlanders en niet aan het fokken

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:31

Shetjes fokken omdat je meer pony's wilt?
Kun je dan niet beter op de veemarkt een grote partij opkopen? Verward

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:33

Ik zou alleen gaan dekken als die pony papieren heeft en het ook goed doet op keuringen. Dus ervoor zorgen dat hij door het stamboek goedgekeurd word als dekhengst.
Heeft je shet geen papieren castreer hem dan asjeblieft voordat er nog maar papierloze shetjes bijkomen, de meeste belanden toch bij handelaren of bij de slager Scheve mond

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:38

Er is een gigantisch Shetten-overschot, ze gaan met vrachtwagens vol naar Italië en Spanje.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:43

Jee, wat een reactie. Maar zoals zovelen al zeggen.. shetten in overvloed. En aangezien de beestjes zo`n 20 jaar oud kunnen worden heb je ze dan nog lange tijd bij je. 2Ha land is niet zoveel, je zal ze ook moeten omweiden. En denk aan de kosten wat het met zich meebrengt, extra dierenarts, hoefsmid ect. Als ik jouw was, geniet van die ene die je hebt en wil je geen rijpaard/pony? met een shet kan je weinig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:47

kan alleen maar zeggen dat ik het eens ben met de meeste
als je een hengstje hebt met goede papieren en die dan op keuringen uit brengt en blijft brengen en zorgt voor een goede papieren mamma en etcetc dan miss hoop tijd en geld ,.. en idd shetten zijn niet echt geschikt voor grasmaaiers , in de regel doen ze het zonder extra beweging het daar niet erg goed op , aan DA en Hoefsmid zijn ze even duur als een ander ras ,.. misschien toch iets om over natedenken ..

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:52

ik zal zeggen, ik denk niet dat jullie het geloven maar mijn zus zat er op!! echt waar!!! ik snap jullie reacties wel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. de vraag was gewoon of het slim was met de tijd, en niet of ik ze moest verkopen of niet. ik wil gewoon een paardje redden en dan wat op de wereld zetten en die een leuk leven gecen!! maar liever hier ff reacties voor de tijd!! het is heel aardig hoor!!dat jullie reageren maar toch

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:34

cijsalover schreef:
ik wil ze heleamaal niet verkopen man!!!! jullie denken meteen dat ik ze wil fokken om ze te laten verhongeren!! we hebben 2 hectare grond om ze te zetten en per jaar 120 pak hooi!! ik wil ze gewoon omdat ze lief zijn en ik wil ze niet verkopen!!!en ik heb een shet, ze hoeven geen papieren, IK WIL GEWOON VOOR DE FAMILIE FOKKEN EN NIET OM HEM TE LATEN VERWAARLOZEN DOOR IEMAND ANDERS!! soory dat moest er ff uit, maar als je iets zegt, dan wordt er meteen slecht over je gedacht. en ik laat NOOIT een paard naar de slager gaan!!

sorru maar het woordje verhongeren heb ik hier niet horen vallen,
ik ga volledig met de anderen mee, er zijn al zoveel shetjes die geen kans krijgen en als worstje op je bord belanden, red liever een klein veulentje wat dan aan de dood kan ontsnappen