paard met teveel energie door wortels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

paard met teveel energie door wortels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 17:53

Scheve mond Ik heb meschien een hele stomme opmerking,/vraag

Maar mijn paard krijgt heeel veeeel energie als ik hem wortels voer..
Ik heb hem een tijdje geen wortels gegeven (2 maanden ofzo niet) maar ik dacht echt van: Grote onzin dat een paard teveel energie kan krijgen van wortels!

Dus toen heb ik hem ong 1 week lang iedere keer na het rijden een wortel gegeven... En raad eens...

Hij was weer kei druk met het rijden (met druk bedoel ik: Heel erg veel en snel willen galoperen, onrustig met zijn hoofd... ) Het enigste wat ik dan kan doen is hem in de kleine bak zetten en hem rondjes jagen, want anders is hij gewoon nie ontspannen te rijden. Een flinke bosrit wil ook wel helpen.. .

Nou is mijn vraag wat jullie er van vinden en of er meer mensen zijn met dit probleem! *LOL*

Hij krijgt dus nou af en toe een wortelTJE Knipoog En gewoon als beloningen voor ik hem nu paardensnoepjes, appels en gedroogd brood.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:06

Verplaatst van VT naar VMR.
Voedertijd is voor mensen... Knipoog

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:05

ik denk dat hij eerder van het oude brood gaat gek doen dan van de wortels , mijn paarden worden druk van teveel oud brood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:28

Paarden krijgen idd meer energie van wortels er zitten bepaalde vitaminen in die de weerstand ook beter maakt. In de winter geven wij ze extra. Bij ons staan ze altijd buiten maar ik merk nooit echt dat ze er gek van gaan doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:28

Wortels bestaan voor het grootste deel uit water, caroteen en suikers (niet veel). Het lijkt me sterk dat je paard daardoor een energieuitbarsting krijgt.

Dan zou Imker overigens hyper moeten zijn, die krijgt op een dag ongeveer 4 kilo..... Bloos!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:30

heb ook wel al veel gehoort dat je paard door wortels meer energie krijgt Lachen dus het zou volgens mij best wel kunnen

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:33

Ik geef mijn paard ook veel wortels, en ze wordt er echt niet druk van.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik zou het wel eens willen weten of het waar is.

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:47

ik voer mijn pony altijd na het rijden wortels en hij is harstike braaf!! Lachen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:00

Ik ken het verhaal ook hoor dat paarden drukker worden van wortels..
Die van mij heeft het ook gehad. .. Geef ze dus ook maar heel weinig..
En zeker geen kilo's meer per dag..
En nu blijft hij handteerbaar..
Het is wel lekker in een ziekteperiode met koorts want dat wat wel het enige wat San at en zo kreeg hij toch genoeg vocht binnen.
Paard van ex stalgenootje had het heel erg en toen ze hem van de wortels afhaalde was het over.. Zal per paard dus erg verschillend zijn..
Maar ik ben er voorzichtig mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:49

klopt inderdaad, wortels bevatten suiker en van suiker krijg je energie..

Jolanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:07

Wij voeren ze ook wortels. Maar ze worden er nou niet opvallend drukker van.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:14

Ik heb er nog nooit wat van gemerkt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:38

Nog niet gemerkt, terwijl ik nu ongeveer 4 of 5 grote dikke winterwortelen na het rijden voer.
Terwijl een halve kilo voer meer, en ik merk het meteen aan het stuiter-gehalte Knipoog

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:50

Bij ons op stal staat er ook inderdaad een paardje wat echt helemaal hyper wordt van wortels. Sinds de eigenaren zijn gestopt met wortels voeren is dit paard ook een stuk rustiger.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:03

ik heb het ook al eens gehoord dat wortels eigenlijk niet echt goed zijn vanwege de soort suikers. ik heb er helaas niet op doorgevraagd. Het was wel iemand die zich behoorlijk verdiept in voeding voor paarden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:23

Allemaal bedankt voor jullie reactie! Urko wordt er echt veel drukker van, ik kan hem dan echt bijna niet rijden, gewoon omdat hij teveel energie heeft dan, maar nu voer ik hem alleen appels, droog brood paardesnoepjes ect. .. en hij is weer kei braaf en rustig bij het rijden!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:30

shana schreef:
ik denk dat hij eerder van het oude brood gaat gek doen dan van de wortels , mijn paarden worden druk van teveel oud brood

Ik denk dan dat dit verschild per paard, want mijn pony word echt drasties drukker van wortels

En oudbrood krijgt hij ook niet zoveel want dit hebben wij niet vaak over thuis. Maar het kan best zijn als ik hem veeel oud-brood ga voeren dat hij er ook druk van wordt, maar met het brood wat hij nu krijgt wordt hij niet drukker! Pling

Groetjes Maike

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:55

ik ben risk sins kort wortels aan het voeren ik zal eens opletten of hij er drukker van word zou misschiein niet eens zoon ramp zijn Tong uitsteken Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:51

Sabiha krijgt al vanaf dat ik haar heb wortels, en ze is nooit druk geweest. Ja nu, met haar boxrust. Maar dat ligt niet aan de wortels. Ik denk ook dat het per paard verschilt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:57

Nou toevallig wel ja, voorheen kreeg Piropo altijd behoorlijk wat wortels en idd hij werd daar toch best druk van... dacht altijd dat het niet zo kon zijn maar nou ik dit lees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:12

Nooit geweten, en ook nooit gemerkt.
Mijn pony krijgt ook wortels maar wordt er niet druk van. Hij heeft afgelopen week geen wortels gehad omdat hij naar een andere wei is gegaan, maar hij was niet rustiger dan daarvoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:23

Mijn arabje krijgt heel wat wortels per dag, maar is zo sloom als het paard van de schillenboer Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:53

Citaat:
Dan zou Imker overigens hyper moeten zijn, die krijgt op een dag ongeveer 4 kilo.....

de mijne eet een zak van 20 kilo in een week leeg.... nooit gemerkt dat ie er druk van zou worden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:03

Ik denk dat het drukker worden eerder aan de tijd van het jaar ligt: winterwortels
Die van mij eet zo'n 10 kilo per week, nooit wat van gemerkt. Ik vind het juist een mooi extraatje dat je bijna onbeperkt kunt geven zonder dat ze er dik of lastig van worden.

Wortels (penen) bevatten geen noemenswaardige hoeveelheid suiker, een appel bevat zeker meer suiker.
Ik denk dat dat "fabeltje" in de wereld is gekomen omdat er wel degelijk suiker in de wortels van sommige planten kan zitten, denk bijvoorbeeld aan suikerbieten, maar dat is dus een ander soort wortels.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:05

smurf schreef:
nooit gemerkt dat ie er druk van zou worden

En als er een paard is dat gevoelig is voor wat 'ie te eten krijgt, dan is het Morrie wel! *snork, snuif* Haha!