Mijn shet heeft waarschijnlijk luis en is nu uitgebreid gewassen maar dat schijnt niet altijd de oplossing te zijn. Nu hoorde ik van een ervaringsdeskundige dat scheren de beste oplossing is, heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik hem scheer zal hij natuurlijk een deken op moeten maar waar vind ik die en wat voor maattabel is er voor die kleintjes?
missnynke
Geplaatst: 10-01-05 12:59
pb anders sanex ff, haar shet heeft ook luis gehad en die heeft hem ook geschoren. vraag anders de da wat voor deken je het beste kunt gebruiken, wat luizen het minst fijn vind zeg maar. er is volgesn mij een speciale winkel (van een bokker!?!) voor kleine maatjes, maar dat weet ik zo niet uit mn hoofd
hector
Geplaatst: 10-01-05 12:59
onze pony's hebben een paar jaar geleden ook luis gehad en wij hebben het toen behandeld met imaverol, dat is eigenlijk een middeltje tegen schimmel, maar op aanraden van anderen hebben wij het toch tegen luizen gebruikt en het werkte perfect. Je hoeft je pony dan dus niet te scheren en ook geen deken op te doen. Je moet gewoon de bijsluiter volgen. Kijk wel uit dat je pony het niet koud krijgt, want je moet hem wel helemaal met het spul doordrenken. Succes ermee.
SandravdB
Geplaatst: 10-01-05 13:03
Ik heb nog neocidol staan werkt echt super. Is helaas niet meer te krijgen bij de dierenarts een keer behandelen was voldoende
Bram
Geplaatst: 10-01-05 13:07
Mijn welsh ponys hebben het vorg jaar ook gehad, heb de da opgebeld en die gaf me een middeltje waarmee ik ze een keer moest wassen, en het was gelijk over. Wilde ze ook gaan scheren maar dit bleek niet nodig t zijn. Ik zou je da dus bellen die heeft vast wel iets liggen wat goed werkt. succes!
tara2
Geplaatst: 10-01-05 13:09
Hoi,
Mijn tinkerveulen heeft nu ook luis. Ik heb hem nu tweemaal ontwormd met equest (als er maar ivermectine in zit) dus eraquell etc kan ook. Er zijn er al veel dood, maar nog niet allemaal. Helpt wel een beetje dus. Ik mocht mijn tinkert niet wassen ivm het weer. Jij hebt dat dus wel gedaan? Hoe en met welk spul. Ik kreeg het advies om drie tot vier maal te ontwormen ivm doorbreken cyclus luizeneitjes, maar ben bang dat ik er zo niet helemaal vanaf kom.
Misschien dat mijn tip je kan helpen. Kun jij jou handelwijze laten weten.
tara2
Geplaatst: 10-01-05 13:10
apaloosafan schreef:
Ik heb nog neocidol staan werkt echt super. Is helaas niet meer te krijgen bij de dierenarts een keer behandelen was voldoende
Zou dit nog wel te halen zijn in Belgie?
SandravdB
Geplaatst: 10-01-05 13:11
ja denk het wel als iemand het wil hebben kan hij het bij mij ophalen heb nog hele pot en is toch niet eeuwig houdbaar.
tara2
Geplaatst: 10-01-05 13:14
heel toevallig woon ik redelijk in de buurt, maar mijn vriendin werkt in Tilburg, misschien dat ik haar lief kan aankijken. Zij werkt in de buurt van het Willem II stadion. Is dat bij jou in de buurt? Eventueel PB'en we dan wel verder.
Katja
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-05 13:16
Ik heb hem nu gewassen met antiluis van de dierenarts maar had begrepen dat het niet in alle gevallen goed werkt bij pony's met een extreem dikke vacht. Hij staat nu lekker onder een wollen dekentje op stal en ik hoop dat het geholpen heeft. Het was net 13 graden hier en ik heb hem met warm water gewassen dus koud zal hij het niet hebben.
tara2
Geplaatst: 10-01-05 13:20
Ik kreeg het advies niet te wassen, maar denk er dus nu ook heel hard over na om dat wel te doen. Heb alleen geen deken, wel een wollen uitrijdeken, die hem dan even kan opleggen totdat hij droog is. met wel spul heb je hem gewassen? Hij heeft wel een hele dikke vacht.
__Marloes__
Geplaatst: 10-01-05 13:37
Ik zou inderdaad SANEX eens pb'en. Zij heeft namelijk een hoop meegemaakt met Bas ivm luis.
Dennis
Geplaatst: 10-01-05 13:50
Een geschoren shet moet net zo behandeld worden als een geschoren paard. Dennis is(voor de hengstenkeuring) afgelopen 3 jaar geschoren geweest. Ik had een 350 grams Rhino deken voor hem. Daar over heen als hij naar buiten ging een ongevoerd regendekentje.
Ik heb S&K en HH dekens gehad(zowel waterdicht als staldekens), daar kreeg hij schuurplekken van op zijn schouders. Met die Rhino's niet. Dus voor mij niets anders meer.
T@nj@ verkoopt kleine dekentjes. Zelf haal ik ze uit engeland.
Katja
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-05 14:04
Dennis heb je enig idee van de maatvoering? Dan kan ik in ieder geval eens even gaan zoeken.
Tarron
Geplaatst: 10-01-05 14:21
scheren hoeft, niet staat je pony bij bomen? het helpt ook als je de pony een paar keer met veerust inspuit. je moet het wel na een paar weken herhalen omdat je dan ook de eitjes weg haalt.
SANEX
Geplaatst: 10-01-05 14:23
Meld zich!
Bas heeft idd heel erg last van luis gehad. Ik ben eerst begonnen met wassen met Neocidol, dit was gewoon in de winter, met wintervacht. Ik waste hem met warm water en deed daarna een oude wollen deken op ( zo'n omadeken ) met daarover heen een 4kante fleecedeken en z'n eigen paarse dekentje. Dit hielp helaas niet, op zn lichaam wel, maar niet op de plaats waar de luizen vandaan kwamen : Z'n oren!
Daarna heb ik Cydectin Pour On gekregen van de DA. Dit zou opgenomen worden door de huid en van binnenuit werken. Dus ik ook dat vrolijk opgesmeerd, maar nee, ook dat werkte niet.
Toen kreeg ik iets dat eigenlijk alleen voor koeien en schapen was, maar misschien Bas ook wel hielp... niet dus.
Het nare was dat die middeltkjes waarschijnlijk wel zouden helpen, als het luizennest maar niet in zijn oren had gezeten. Dat was dus het probleem, Bas z'n oren zaten propvol. Daar kwam nog bij dat Bas een erg bange panische pony was, dus ik niet even zijn oren kon pakken om die te behandelen.
Toen heb ik met de DA overlegd en hebben wij Bas onder narcose helemaal kaal geschoren, inclusief manen en voortop. Zn oren hebben we uitgezogen met de stofzuiger. De Da wist zich eigenlijk geen raad meer en heeft Prioderm in de oren gesmeerd, een middel tegen luizen bij mensen. Een week later is Bas onder zware verdoving weer behandeld met dat spul in zn oren , en ik heb het nog in zn orennetje gedaan die hij in de wei op had ( die normaal bij mennen en springen wel wordt gebruikt )
Toen was ik er eindelijk vanaf, na een dik half jaar klooien met middeltjes waar Bas alleen maar panischer van werd.
In mijn profiel is het verhaal + foto's (van de narcose en kale Bas ) ook nog in korte versie uitgelegd.
Ik heb inmiddels zelf een winterdeken aangeschaft voor Bas, niet dat hij 'm nu nodig heeft, maar mocht het weer eens gebeuren scheer ik hem direct en heb ik een warme deken achter de hand, of als hij om een of andere reden doodziek wordt, is een deken altijd handig.
Deze deken komt uit Zweden, daar hebben ze alle soorten dekens in kleine maatjes, dit is een water en storm dichte deken voor zowel binnen als buiten. incl loopsplitten,staartflap, kruissingels etc
Helaas zijn die in NL niet tot weinig te krijgen.
De maten zul je zelf even meten moeten, aangezien dat nogal eens verschilt. Ik heb een vrij hoge shet ( 1.10 ) maar zn dekenmaten zijn vrij klein, terwijl ik ook shetten ken die dezelfde dekenmaat als Bas hebben, maar veel kleiner zijn.
Dennis
Geplaatst: 10-01-05 14:33
Ik heb dekens 130 cm onderlengte voor mijn pony's(94 cm, 100 cm, 103 cm en 107 cm). Maar een merrie hier op stal van 104 cm heeft 145 onderlengte. Maar je moet dus hier ongeveer van uit gaan.
SANEX
Geplaatst: 10-01-05 14:52
Bas heeft onderlengte 125, en bovenlengte 100/105, beetje uit verband getrokken knol dus
Hoi mijn tinker had vorig jaar ook luis. omdat we zo snel (op zondag) niets konden kopen en mijn man voor zijn gevleugelde vrienden hoofdluis lotion gebruikt heb ik dat op mijn tinker gesmeerd. Toen de dierenarts 5 dagen later kwam, kon hij niet eens ontdekken dat mijn schatje luis had en ze zat toch heel erg onder. bij elke drogist te koop voor ongeveer 6 euro. Succes