welke leeftijd voor longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuento

welke leeftijd voor longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:28

Ik vraag meer even rond, wat vinden jullie een goede leeftijd om 1 a 2 keer in de week een paard aan het halster 5 min rondjes te laten lopen (veelal in stap).

Dank jullie wel
Laatst bijgewerkt door Cuento op 10-01-05 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:31

Ikzelf zou denken aan ruim twee. Dus twee jaar en een maand of drie, vier. Maar dan ook echt heel minimaal!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:32

2,5 en liever nog 3 jaar....

Ik zie het liefst dat ze met een goed 3,5 jaar/4jaar gelijk goed aan de slag gaan. Wat rondjes lopen vind ik onzin op zo'n leeftijd. Hup in de opfok, daar leren ze veel meer!!!!!!

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:36

Ze staat ook in en soort van opfok, ze staat de hele dag in de wei met leeftijdgenootjes maar ook met andere paarden

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:36

als je een paard 1 keer in de week aan de longe doet, niet bijgezet en het meerendeel stap, dan kan je dat best doen met een jong paard hoor. Het is echt niet schadelijk!
Maar over het algemeen is het beter om het paard tot 3 jaar lekker in de wei te laten om goed te groeien en zich te ontwikkelen. Vanaf 2,5 jaar kan je wel al beginnen met longeren, en grondwerk. Dus de basisdingen.

Vanaf 3 jaar kan je intensiever met hem aan de gang.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:45

Dankje Marn, mischien hebben ze mij verkeerd begrepen op mijn forum en van de zomer word ze 5 maanden met rust gelaten in het grote weiland.
En het longeren gaat inderdaad merendeel in stap en met alleen een halster om

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:45

Zeker niet beginnen voor ze 2,5 zijn en liever nog iets later. Longeren is een enorme belasting voor een paard omdat ze op een relatief kleine cirkel lopen.
Doodzonde van je paard.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:57

ze word in maart 2 jaar trouwens dus ze is al ouder

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:58

met percy eens.
Mijn paard is met 3 voor het eerst gelongeerd en daarna naar een dressuurstal gebracht om (rustig aan) ingereden te worden.
Nu is ie 3 jaar en 8 maanden en heb ik hem terug, heb net 1x op hem gedraafd.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:58

waarom haasten? laat je "kleintje" lekker spelen in de wei, en geniet er zelf ook van.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:05

Woensdag schreef:
Dankje Marn, mischien hebben ze mij verkeerd begrepen op mijn forum en van de zomer word ze 5 maanden met rust gelaten in het grote weiland.
En het longeren gaat inderdaad merendeel in stap en met alleen een halster om

Ik ben dus zo een afzeiker Haha!
[VvdD] Politiepaard

Maar dit topic begin je al heel anders....

Hier heb je het over longeren aan een halster terwijl je andere topic ging over het longeren van een anderhalfjarige met zadel en hoofdstel.
En je topic kwam over alsof dit de normaalste zaak van de wereld was.

Maar goed je gaat al twijfelen aan de manier waarop je bezig bent dus ....

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:11

Nee, het hoofdstel dat heeft ze soms in (nnoit onder het gelongeer, sorry als ik het onduidelijk opschrijf.

Enja ik dacht dat het normaal was omdat iedereen het bij ons doet, en voor vandaag nooit anders heb gehoord

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:11

hoi!

de friese merrie van 2.7 jaar is gisteren voor het eerst 10 min gelongeerd...veel stap en een heel klein beetje draf... eerlijk gezegd vind ik het nogal vroeg, zou liever wachten tot maart maar dan willen ze al beginnen met gewennen aan het tuig...

ze leert nu de commando's stap en draf en halt een beetje, en daar kan je niet te vroeg aan beginnen vind ik...maar zeker wachtent tot de 2.5 zijn en ook kijken naar de mentaliteit van het paard in kwestie...

oja, en bit komt zéker nog niet te pas, lekker aan het halster

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:14

Ik longeer ook aan het halster!!!!!!!!! Daar was ik geloof ik niet duidelijk genoeg in, en ja mentaliteit, ze heeft oortjes naar voren en vind het wel leuk, maar het is dus blijkbaar niet gezond voor d'r

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:28

Het kan schadelijk zijn als je niet weet hoe het moet. Ik vind drie jaar jong genoeg. maar wat stappen en halt houden (dus aan je stem laten wennen etc) kan best.
Ik heb wel eens iemand zien longeren, nou ja longeren? Was meer rondjagen met de zweep. het paard bewoog helemaal niet natuurlijk, boven het tempo en met een grote spanning Boos!
Daarom longeer ik niet, de meeste denken dat ze het kunnen, maar doen meer kwaad dan goed

Hoe heet dat boek nou? Lammert haamstra ofzo, ben de naam kwijt. Gaat iig over hoe correct longeren. Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:30

volgens mij moet je t niet teveel forceren bij een jong beest...

maar een 2,5 jarige kan best wat rondjes aan de longe lopen.. niet vastgezet of zo.. en als ie er erg tegen in gaat dat je echt t gaat forceren zou ik wachten tot 3

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:30

ik ben echt voor minimaal drie jaar. Het lijkt me trouwens sterk dat je een veulen aan de longeerlijn alleen in stap kan houden. En met dat jong geleerd is oud gedaan, als je op 3jarige leeftijd begint, heb je weinig problemen hoor, ze leren het zo ontzettend snel!!! Je kan ook even de dierenarts informeren.. die zal ook 2,5 aanhouden, maar hoe langer je wacht, hoe beter het is voor je VEULEN.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:31

2,5/3. En dan nog rustig beginnen!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:31

2,5 jaar, liefst 3.
Maar dat is mijn mening.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:33

Ik longeer helemaal niet aan een halster omdat dat naar mijn mening geen toegevoegde waarde heeft. Dan laat ik ze liever lekker in de wei staan.

Ècht longeren doe ik de week voordat ik ga zadelmak maken, dus als ze goed 3 jaar zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:00

ben het eens met het boven staande zoals ik ook al in je andere topic vermeld heb vanaf 3 jaar ben zelf met mijn paard begonnen toen hij bijna 3.5 was en met 3.5 is hij langzaam ingereden. vroeg zat!!

met diertje van anderhalf met zadel op met lange beugels die langs zn lijf klapperen aan de longeerlijn zie ik alleen maar nadelen, geen voordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:28

[quote="Tulandro"]ik ben echt voor minimaal drie jaar. Het lijkt me trouwens sterk dat je een veulen aan de longeerlijn alleen in stap kan houden.

OK dan! Inderdaad. Mijn ervaring is dat veel jonge paarden niet gaan stappen. Maar uit ontwetendheid, joligheid, frissigheid toch echt goed aan de kletter gaan. Op zich niet erg bij een paard van drie jaar, mits niet al te veel en te lang op een kleine volte. Maar bij een peuter van 1,5 jaar toch echt niet aan te raden. Je wil niet weten wat er dan bij je paard haar benen gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:30

Percy schreef:
Zeker niet beginnen voor ze 2,5 zijn en liever nog iets later. Longeren is een enorme belasting voor een paard omdat ze op een relatief kleine cirkel lopen.
Doodzonde van je paard.

helemaal mee eens
3 jaar, vind ik een mooie leeftijd
en ook dan nog niet te veel.
Iedereen onderschat die kleine rondjes.

En longeren is zo geleerd en ook met zadel stelt niet veel voor.
Dan kun je er gauw genoeg op en weer wat meer recht uit rijden.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:37

Ja maar als je pas met 3 gaat longeren wanneer ga je dan in godsnaam beleren?
Dressuur paarden worden la met 2.5 beleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:40

Bij mij worden paarden (dressuur of spring) met de 3, 3,5 beleerd, niet eerder.
Longeren dat is binnen 2 weken klaar, snap dat eeuwing gelongeer ook nooit Bloos!
Een paar keer hangen en als dat goed gaat zitten.
Eerst een keer aan de longeerlijn, dan los.

De paarden hebben dan niks geen stress of wat ook.
Gewoon rustig met 2 man, dan geef je het paard zoveel vertrouwen, dat je op bijna elk paard zo opstapt (behalve als het al verwend is, voor die tijd)