Geeft een paard zelf aan of het wel of niet gaat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geeft een paar zelf aan of iets teveel is????

ja dat kan hij wel
22 (66%)
nee wat een onzin
Geen stemmen
soms wel en soms niet
9 (27%)
ligt eraan hoeveel last die ervan heeft!
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 33

Mariek1983

Geeft een paard zelf aan of het wel of niet gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:24

denken jullie dat een paard zelf aan kan geven wanneer iets teveel wordt?
Dan denk ik vooral aan een paard da bijv net iets heeft of heeft gehad, waardoor die wat minder goed loopt.
En hoe zal die dat aangeven denk je???
Ben benieuwd naar wat jullie denken

Greetz Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:36

Ik denk wel dat een paard aangeft wanneer hij iets niet snapt of aankan of wanneer hij pijn heeft.

Helaas is het ene paard duidelijker dan het andere. En: niet ieder mens begrijpt een paard als hij aangeeft dat iets teveel is of dat hij het niet snapt of ergens bang voor is. Vaak wordt het als onwil, ongehoorzaamheid of zelfs als sabotage ('Hij neemt me in de maling') gezien.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:38

De oudere pony van mijn broer sprong op het laatst niet meer als hij zag dat het niet kon. Gewoon om er niet middenin te belanden.

Als een paard pijn heeft kan dit anders zijn. Het paard is kleinzerig of je weet niet wat het is. Maar meestal doet een paard niet zomaar iets....

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:40

Ik denk dat dit van het paard afhangt. Een paard met een meewerkend karakter, wat dus graag wil werken, graag wil leren en ook graag zijn best doet, geeft dit niet makkelijk aan.
Ook paarden die een hoge pijngrens hebben, geven dit niet makkelijk aan. Bijv. over het algemeen paarden die hoog in het bloed staan.

Dit soort paarden kun je zonder dat je erg in hebt kapotrijden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:45

wat unity zegt: ijslanders zijn ook heel hard voor zichzelf. ik ken verhalen van paarden die zich letterlijk dood hebben gelopen. het ligt aan het karakter van het paard en hoe hard die is voor zichzelf. sommige paarden kunnen ook heel kleinzerig zijn. ik denk dat je je paard gewoon goed moet leren kennen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:46

Dat hangt helemaal van de aard van de blessure af.
Bij een peesblessure bijvoorbeeld heeft een paard helemaal niet zoveel pijn omdat een pees weinig zenuwen bevat, maar de boel is wel degelijk kapot. Je moet als ruiter een paard dan echt tegen zichzelf beschermen en dwingen om rustig aan te doen want hij loopt zich kapot zonder dat hij het zelf door heeft. Uiteindelijk geeft het paardenlijf het natuurlijk wel aan dat het teveel is geweest dmv zwelling en warmte, maar dan ben je dus mooi te laat.
Ik vertrouw er dus bij blessures niet al teveel op dat het paard het zelf wel aan geeft, ik vertrouw het meest op m'n eigen verstand. En natuurlijk kijk ik ook naar m'n paard.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:48

paarden geven het wel degelijk aan. Hoe snel en wanneer hangt van het aard van het beestje af. Zelf heb ik een ongelovelijke mieperd die bij een schammetje op zijn been eigenlijk al "heel sielug Verdrietig is".

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:55

Ik denk dat dit aan het karakter van het paard ligt. Mijn ruin zal letterlijk overal doorheen lopen tot hij er bij neervalt, hij is heel meewerkend. Dat is ook meteen zijn valkuil. Ik moet hem extra goed in de gaten houden. Hij heeft weken rondgelopen met ernstige bloedarmoede maar bleef zijn best doen. Tot hij er echt bij neerviel. Ik heb zo goed als niets 'anders' gemerkt aan hem.

MIjn vorige merrie die was bij het eerste plukje haar wat verkeerd lag al van slag en dan was er niets mee te beginnen. Die moest aangepakt worden. maar daar was het 'probleem' weer hoe ver ga je. En wanneer heeft ze pijn en wanneer is het echt? Uiteindelijk wil een paard je volgens mij wel iets duidelijk maken als hij anders dan anders reageert.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:09

ik denk als een paard echt pijn heeft hij dat wel aangeeft, hoe fel hij dat aangeeft zal wel van paard tot paard afhangen.

Alleen zal het ene paard eerder gaan 'staken' dan het ander paard. Zo zal ik waarschijnlijk gemakkelijk mijn oudste merrie met mijn teugels in de krul trekken(niet dat ik dat doe Haha! ), maar dat moet ik mijn jongste niet proberen, want ik merk het nu al, als ik iets teveel met mijn teugels bezig ben, gaan ofwel die achterbenen even mooi de lucht in ofwel gaat ze even wat weggaloperen en lopen klieren(geheel terecht en dan weet ik ook onmiddelijk dat ik mijn handen terug moet loslaten)
Daarnaast als mijn oudste kreupel is, loopt ze alsof ze aan het sterven is, terwijl mijn jongste een hele tijd 'door' de kreupelheid heen loopt, en pas als het echt niet meer gaat begint ze plots echt te kreupelen en laat ze zien dat ze het niet meer aankan.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:13

daarvoor moet je je paard goed kennen, dan kun je misschien herkennen wanneer iets niet lukt en waarom niet.
verder is het ene paard ook harder voor zichzelf, dan het andere paard,

edit: ik denk niet dat een paard zoiets bewust aangeeft, de ruiter zal moeten bedenken en herkennen wat er met een paard aan de hand is, een paard zal enkel kreupel lopen als het pijn heeft, en daar hoort de ruiter iets mee te doen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:17

ik denk dat dat per paard verschillend is.... ik denk wel dat als het echt te veel wordt elk paard het op een gegeven moment wel laat merken. maar ook dat op een eigen manier denk ik....

ik heb 1 pony en die laat het goed merken wanneer ze moe is of het ergens niet mee eens is... als ik onredelijk ben dan reageerd ze daar meteen op.
mijn andere pony pikt echter alles van mij en doet ook meestal precies wat ik vraag... ik merk wel soms dat ze iets niet snapt maar ze doet wel haar best.
per paard verschillend dus denk ik...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:22

Mijn huidige paard is super gevoelig, dat merk je gelijk als er hem iets dwars zit of minder goed in zn vel of pijn, wat dan ook.

De pony die ik daarvoor had was het tegenovergestelde, een keiharde pony die weing liet merken, daar moest je dus extra allert zijn en proberen de kleinste signalen te herkennen, toen ik ze wat langer had lukt dat aardig maar ik heb liever mn gevoelige paard van nu , ik rijd nooit telang door met bv een vage blessure of aandoening, tijdens het poetsen geeft hij al aan dat er iets niet goed is.
Niet dat ik dan gelijk weet wat er precies is, maar mijn voelsprietjes staan overeind en daar ging het hem om denk ik dan wel eens.

Heel soms maakt mijn paard misbruik van zn gevoelige kant Scheve mond , bv als hij een keer geen zin heeft, is hij sloom of gaat regelmatig stilstaan (dat doet hij nm ook als hij echt niet in orde is), in de hoop dat ik erin trap, ik vind het best moeilijk om dan uit te vissen of het nu meenens is of niet.
Ik doe dan vaak wat lichte oefeningetjes of andere trukje om erachter te komen of het nu 'echt' is of niet.
Gelukkig werkt dat tot nu toe nog goed.

Mijn paard is af en toe net een acteur in een slechte soap, als je kritisch kijkt dan prik je overal doorheen, maar soms duurt het wat langer dat je hem doorhebt, ik ken onderhand zn hele trukendoos uit mn hoofd, zo af en toe verzint ie wat nieuws Knipoog . Als andere wat met hem doen houd ie zich de eerste paar keren superbraaf en gehoorzaamheid ten alle tijden, maar dan gaat die doos open haha voor mij wel lachen ik zie hem iets doen weet precies wat er de komende 5 min gaat gebeuren Schijnheilig .

Het ligt denk ik per paard zo verschillend dat ik niet stem in de poll, het is juist de kunst om bij ieder paard erachter te komen wat echt is en wat niet, zolang je een paard niet goed kent, kun je denk ik zn klachten of gemoedstoestand serieus nemen, de basis van je medische kennis erop loslaten en dan je conclusie trekken.
Laatst bijgewerkt door cissie op 09-01-05 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:23

tuurlijk geeft ieder paard aan wanneer het hem teveel wordt. Alleen de ene geeft duidelijker signalen dan de andere. Je zult als ruiter zijnde je paard goed moeten kennen om die signalen te kunnen interpreteren.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:28

Die van mij is er een ster in!
Als die drie dagen lang dezelfde bocht niet om komt (bijvoorbeeld), dan bel ik de sportfysio.
Ander weet ik dat ik een week later zand ga happen...

En als ze pijn heeft, gaat de stal aan gort. Staat ze constant te slaan, en zichzelf te slopen. Voelt ze zich goed, dan doet ze dat niet.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:19

Fenna weet zelf precies wat ze wel en niet kan, als iets zeer doet laat ze dat heel duidelijk merken zodat ik niet over haar grenzen kan gaan. Ik kan haar ook makkelijk loslaten inde wei of rijbak als ze kreupel is, ze weet precies wat ze kan doen en als er iets is staat ze stil.
Radnah, een pony hier op de boerderij, gaat ver over haar eigen grenzen. Als ze onregelmatig loopt wil ze toch persé rijden en het leifst keihard rennen!! Die moet je echt tegen zichzelf beschermen......

Je moet je paardje goed kennen om te zien hoe hij/zij is, maar een paard doet (bijna) nooit iets zonder reden, kijk dus altijd wat erachter zit!!!

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:24

als een paard pijn heeft, en dus vind dat jij te ver gaat, is dat egt wel te merken!

kirsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:33

soms wel soms niet is mijn antwoord, sommige paarden gaan gewoon door ook al hebben ze pijn en sommige geven het aan ik denk dat het voornamelijk aan het karakter van het paard ligt....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:42

Het zal wel per paard verschillen, Evita is keihard en ik denk niet dat zij snel zal aangeven dat ze niet meer kan.. een ander paard zou misschien eerder gaan staken.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:43

ben het met annegti eens.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 07:15

Natuurlijk geeft een paard het aan . Hij laat zichzelf niet stikken hoor. als juh bijvoorbeeld dan op hem rijdt, gaat ie ook staken ofzo, hij gaat zich egt niey doodwerken . Als het voor het paard te veel is geeft ie dat duidelijk aan, sommigen weer duidelijk dan de andere, maar ze willen het juh duidelijk maken dat ze iets hebben. *LOL*

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:19

Ligt aan het paard. Mijn pony is heel hard voor zichzelf, ze heeft spat en is daarbij hartstikke vrolijk en opgewekt. Wanneer zij echt pijn heeft geeft ze het wel aan, ze had laatst echt pijn en wilde niet lopen. Als ze niet wil lopen moet ik haar ook gewoon laten staan want dat betekent bij haar dat ze echt pijn heeft.