Hallo ik heb gehoort in een boek van een Lauffertteugel, ze zouden dat het de beste hulpteugel was voor het longeren, hier een stukje...
De Laufferteugel bestaat net als de bijzetteugel uit twee leren riemen, maar deze zijn wat langer. Ook de Laufferteugel heeft aan de ene kant een haak en aan de andere kant een mogelijkheid om langer en korter te maken. De riem wordt vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel, door de bitringen gehaald en dan weer vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel. Het lijkt veel op de slofteugel alleen de bevestiging is anders. Doordat je de teugel aan de zijkant bevestigt i.p.v. tussen de voorbenen door, heb je dezelfde zijdelingse begrenzing als bij de bijzetteugel. Als je een longeersingel met ringen op verschillende hoogtes hebt, kun je de teugel op verschillende manieren bevestigen. Hier kun je een beetje mee experimenteren, maar de hoek mag nooit te groot zijn. Met de Laufferteugel kan het paard voorwaarts-neerwaarts lopen zonder dat de neus achter de loodlijn komt.
Als je trouwens in een paardensportspeciaalzaak vraagt naar een Laufferteugel heb je grote kans dat ze niet weten wat je bedoelt of dat ze het niet hebben. Je kunt er met een beetje creativiteit gewoon een slofteugel voor gebruiken of een koord (katoen of nylon) van ongeveer 6 meter lengte.
Heeft iemand zelf wel eens een zelfgemaakte lauffertteugel gemaakt? En wat vinden jullie ervan?[/b]
Inca
Geplaatst: 09-01-05 20:59
Geen idee dat daar een aparte teugel voor hebt. Ja, ik ben dus creatief met de slofteugel. Af en toe longeer ik op de bovenstaande manier. Ik haal de teugel onder de benen door de onderste ring van de singel. De gesp van de slof blijft daar hangen en zo blijft de slofteugel aan beide kanten even lang. Vervolgens haal ik hem aan beide kanten aan een van de onderste ringen aan de zijkant van het paard. Dan gaan ze door de bitringen weer terug naar de longeersingel. Meestal longeer ik met de slof tussen de voorbenen door. Mijn ervaring met de 'lauffermanier' is dat het paard net iets opgerichter gaan lopen. Dan met mijn 'standaard-manier'.
KozieZ
Geplaatst: 09-01-05 23:06
deze teugel ken ik niet. De manier om de slofteugel zo te doen wel. Dat kan ook tijdens het rijden. Hier op bokt zijn meerdere mensen die hem zo hebben met rijden. Dat je paard op die manier niet achter de loodlijn zou kunnen lopen is niet waar, dat kan wel.
Zoals Inca al zegt loopt je paard wat hoger ingesteld als je de slof zo vast maakt, dan als je hem tussen de voorbenen doet. Voor het VWNW lopen heb ik mijn longeerhulpteugel altijd tussen de voorbenen. Wil ik haar hoger, dan doe ik hem aan de zijkant, maar dan nog redelijk laag. (zeg maar ter hoogte van de singellus op een dekje)
Sheilalover
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 16:46
OK bedankt voor jullie reacties
Alane
Geplaatst: 11-01-05 18:30
Laufferzügel is, naar mijn weten, een duitse benaming (maar nu woon ik heeeeeeeel dicht aan de grens dus worden nederlandse termen en duitse hier vaak door elkaar gebruikt)