Vanmiddag kreeg ik van de staleigenaar te horen dat mijn paard zich nogal heeft misdragen op stal. Ze heeft enorme voernijd; dat wist ik toen ik haar kreeg. Ze staat nu in een stal die aan de zijkanten is afgesloten, waardoor ze de andere paarden niet kan zien. In een 'open' stal was het echt eng; ze trapte en beet naar iedereen rond voertijd. Nu gaat het in de nieuwe stal een stuk beter; alleen kreeg ik vanmiddag te horen dat ze, terwijl de eigenaar van haar buurvrouw haar paard wat lekkers gaf, ze enorm tekeer ging in haar stalletje. Ze steigert en klimt tegen de muur op (het muurtje zit op ong. 2,5 meter hoogte, en daarboven is nog wat ruimte). Het buurpaard schrok ervan en gleed met haar borst op de voerbak. Schrik alom op stal dus. Maar mijn paard kan niet in een open stal staan, en de buurvrouw klaagt over mijn meisje. Terwijl ze het echt nooit eerder zo extreem heeft gedaan! De buurvrouw staat er overigens pas een weekje, en met het vorige buurpaard was er niks loos als die wat kreeg en de mijne niet.
Is het nu zo dat haar voernijd extreme vormen aan gaat nemen als haar buurpaard wat krijgt en zij niet? Wat moet ik hiermee?
Monster
Geplaatst: 09-01-05 18:47
Ik denk dat het jaloezie is.. omdat buurpaard nartuurlijk lekekr aandacht krijgt.. en nog wat lekkers ook!
SummerRemedy
Geplaatst: 09-01-05 19:37
Kan het vorige buurpaard niet gewoon weer naast haar staan? Misschien gaat het ook wel over als ze haar nieuwe buurpaard beter kent. Wat je aan de voernijd kan doen weet ik verder niet.. Mijn pony heeft het ook wel een beetje, dus ik heb haar geleerd dat als ik haar voer ga geven in haar bak dat ze dan achteruit moet totdat ik klaar ben en wegloop.. Dan mag ze pas bij haar bak komen. Maar hier heb je verder niet echt iets aan geloof ik
4EverHobbes
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 19:41
Niseyra schreef:
Kan het vorige buurpaard niet gewoon weer naast haar staan?
Beetje lastig; dat was een manegepaard, en de boxen zijn op. Dus buurpaard verhuizen is nu geen optie. Of ze moet ruilen met een ander en dan maar hopen dat het wel klikt.
Nouvel
Geplaatst: 09-01-05 20:01
Is het niet mogelijk het tussenschot nog wat hoger dicht te maken?
Anders misschien de eigenaresse van het nieuwe buurpaard vragen om heel zachtjes te doen als ze haar paard iets geeft en de jouwe niet, en zo 'onzichtbaar' mogelijk...
Verder denk ik dat je dit gedrag zoveel mogelijk moet proberen te negeren...