Stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diana_kerbof

Stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 18:31

Hoi hoi,
Wat heeft het voor nut als je een paard met stang en trens rijd? En heeft het paard dus 2 bitten in!? Verward
Liefs Diana

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:06

um het nut weet ik niet.. het is wel moeilijk als je het niet vaak doet.. en ja met 2 bitten

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:30

Je kan verfijnd inwerken.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:58

Het paard heeft idd 2bitten in, een stang en een normale onderleg trens. Het nu is dat je hem gemakkelijker kan verzamelen en idd verfijnder kan inwerken.
Het is vrij pittig om ermee te rijden en dat kun je ook niet zomaar even leren (zonder begeleiding).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:59

Je kan het paard beter verzamelen en je hebt dus meer gehoorzaamheid. Maar het hangt er wel van af hoe strak je de stang pakt.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:20

Naar mijn idee komt verzameling nou niet bepaald door een hoofdstel of een bit... Leg mij eens uit waarom je met een S&T beter kan verzamelen?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:25

Effy schreef:
Naar mijn idee komt verzameling nou niet bepaald door een hoofdstel of een bit... Leg mij eens uit waarom je met een S&T beter kan verzamelen?

Zegt ze toch al... ligt aan hoe strak je de stang pakt! Dus hoe harder je aan de stangteugel trekt, hoe meer verzameling! Schijnheilig

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:30

Missouri schreef:
Zegt ze toch al... ligt aan hoe strak je de stang pakt! Dus hoe harder je aan de stangteugel trekt, hoe meer verzameling! Schijnheilig

Uiteraard gaat er wel een heel traject vooraf, waarbij goed achterbeen gebruik etc een grote rol spelen.
Het heeft niet direct te maken met 'hard' aan de stang trekken. Maar de stang zorgt er idd voor dat je makkelijker verzameld kan rijden.doordat hij van voor wat scherper inwerkt en dus meer 'tegenhoud' met het bit rijd je de oefeningen. (best moeilijk om duidelijk uit te leggen realiseer ik me nu).

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:31

Missouri schreef:

Haha, in dat geval ren ik nu naar de winkel om een S&T hoofdstel te kopen. Mijn paard vindt het nogal moeilijk om te verzamelen, dus dan pak ik de stang extra strak en dan kunnen we volgende week Z starten! Knipoog

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:40

atheentje schreef:
Uiteraard gaat er wel een heel traject vooraf, waarbij goed achterbeen gebruik etc een grote rol spelen.
Het heeft niet direct te maken met 'hard' aan de stang trekken. Maar de stang zorgt er idd voor dat je makkelijker verzameld kan rijden.doordat hij van voor wat scherper inwerkt en dus meer 'tegenhoud' met het bit rijd je de oefeningen. (best moeilijk om duidelijk uit te leggen realiseer ik me nu).

Ik snap ook wel dat er hier bedoeld werd dat een stang scherper kan inwerken en dat je daarom van voor iets makkelijk tegen kunt houden zodat je achter er wat meer bij kan rijden (of dit ook het doel van een goedgebruikte S&T moet zijn laat ik hier maar even in het midden, want ik heb geen ervaring met S&T's, maar alleen een visie op het gebruik ervan), maar er werd gezegd dat een S&T hoofdstel het verzamelen makkelijker maakt... En dat is een vrij kromme beredenering denk ik. Ik ken een paard dat van voren niet weet dat ie achter leeft, loopt totaal in 2 delen, en als ik daar een S&T in hang dan gaat ie echt niet beter verzamelen. De grootste factor in verzameling is nog altijd de werking van de achterhand van het paard en de mate en manier waarop die in werking gezet wordt...

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:45

Dat zeg ik dus ook in mijn eerst zin.dat de verzmeling niet komt doordat je er een stang en trens inhangt. maar dat het het verzamelen 'makkelijker maakt MITS je paard kan verzamelen uiteraard. Het heeft weinig nut een 'tweedelig lopend' paard een s&t in te hangen want daar verzameled hij niet van.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:49

atheentje schreef:
makkelijker maakt MITS je paard kan verzamelen uiteraard.

En dát is dus een essentiël stukje van het verhaal, dat je dus niet buiten beschouwing mag laten als je iets uitlegt. Daar komen misverstanden van Knipoog

In ieder geval zijn we het dus eens Haha!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:52

Gebroken bit werkt oprichtend en stang werkt verzamelend.
Voor laag voorwaarts zou je dus beter met een stang (evt. met dubbele teugel) kunnen rijden dan met een gebroken bit.
Als je een ongebroken Pelham (liefst met gebogen scharen) gebruikt en 1 teugel op de bitring en 1 op de schaarring doet, dan heb je eigenlijk hetzelfde effect. Wel een oplossing voor stille, lichte handen anders doe je meer kwaad dan goed.
Het nut van 2 bitten zie ik nog altijd niet en niemand heeft het me tot nu toe kunnen uitleggen; veel paarden kunnen hun mond absoluut niet meer sluiten. Maar ja, dan gaan ze des te beter schuimen...

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:10

Effy schreef:
En dát is dus een essentiël stukje van het verhaal, dat je dus niet buiten beschouwing mag laten als je iets uitlegt. Daar komen misverstanden van Knipoog

In ieder geval zijn we het dus eens Haha!

OK dan! Haha!