Hoe groot is de kans dat ze drachtig is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Hoe groot is de kans dat ze drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:27

Hoi,

Ik kwam net op msn en mijn stalgenoot had een niet zo een leuke mededeling. Toen de eigenaars mijn paardjes binnen gingen zetten, moesten ze langs een hengstje van anderhalf (waarom ze die niet eerst binnen zetten snap ik niet Verward ) Maar goed de eigenaar kom haar niet helemaal houden geloof ik en die hengst is dus op haar gesprongen, en mijn merrie is nu sinds woensdag ongeveer hengstig, dus ze liet het toe. Hoe groot is nu de kans dat ze gedekt is?

Groetjes Barbara

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:31

Als ze hengstig was... en ze zijn toch het vruchtbaarst rond de 5e dag? (zeg me als dat niet klopt). Maar dan is het natuurlijk de vraag of dat hengstje wel vruchtbaar is (noem je dat ook zo bij hengsten:P?)

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:32

Of ze gedekt is heeft degene die haar vast had wel gezien neem ik aan, de kans dat ze drachtig is van een dekking is vrij groot.
Je kunt haar over 18 dagen laten scannen en eventueel het vruchtje laten verwijderen, uiteraard op kosten van de eigenaar die zo slim met je hengstige merrie langs de (zijn?) hengst liep.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:33

Het hengstje word in maart 2 dus die is denk ik wel vruchtbaar......

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:34

hengstje is 1,5 he?? volgens mij zijn zn ballen dan nog niet ingedaalt of ben ik mis?
ik zou gewoon over 18 dagen haar laten scannen en idd het vruchtje verwijderen als ze idd drachtig is!!

ik acht de kans klein vervelend voor je of juist heel leuk??!!!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:38

zn ballen kunnen wel ingedaalt zijn, maar goed, als hij op haar gesprongen is hoeft ze nog niet meteen drachtig te zijn, hij kan er ook naast hebben gezeten Schijnheilig maar anders is de kans wel erg groot denk ik

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:40

Denk dat de kans wel redelijk groot is, hengstje kan zeker vruchtbaar zijn.
Maar ja kan het alleen zeker weten als je haar laat scannen.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:41

haha een veulen van een welsh X haflinger lijkt mij opzich wel grappig ..... een pittige haflinger tish net of je het zelf wiltmaaraangezien je al 2 paarden heb Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:42

janne8 schreef:
haha een veulen van een welsh X haflinger lijkt mij opzich wel grappig ..... een pittige haflinger tish net of je het zelf wiltmaaraangezien je al 2 paarden heb Knipoog

Sorry hoor maar ik vind hier even niks grappigs aan!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:47

Ik ook niet eigenlijk....

Weet verder niet zo goed wat ik moet zeggen.. ik zag het allemaal gebeuren...

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:55

nou ik heb me eigen mening en ik vind het wel grappig Knipoog miss de manier waarop niet maja

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:57

Ik vraag helemaal niet om jou mening dat is het punt! ik vraag alleen hoe groot de kans is dat ze drachtig is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:57

EN weet iemand misschien wat een scan kost ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:59

weet je of de dekking afgemaakt is ? heeft hij alleen gesprongen of heeft hij ook raak geprikt ? als hij raak heeft geprikt, heeft hij het dan kunnen afmaken ? ik kan me voorstellen dat de eigenaar ertussen is gesprongen en dan heb je kans dat de dekking niet afgemaakt is en dan heb je veel minder kans op drachtigheid. succes ermee. ik kan me heel goed voorstellen dat dit erg vervelend is.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:00

janne8 schreef:
nou ik heb me eigen mening en ik vind het wel grappig Knipoog miss de manier waarop niet maja

Niet gehinderd door kennis van zaken zullen we maar zeggen...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:11

Bitterbal schreef:
Ik ook niet eigenlijk....

Weet verder niet zo goed wat ik moet zeggen.. ik zag het allemaal gebeuren...

dan zou je toch moeten gezien hebben of hij alleen maar even een poging heeft gedaan, of echt heeft gedékt?
een dekking bij paarden gebeurt niet in 10 sec. hoor Knipoog .

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:25

Ik denk dat de kans klein is omdat bij de meeste jonge hengsten voor een 2 jaar ze meestal nog niet echt goed vruchtbaar zijn.
De ballen zijn meestal nog niet helemaal goed ingedaald maar je hebt er altijd snelle jongens tussen zitten.
Daarbij moet je merrie dus op zijn vruchtbaarst zijn geweest.
Ik sluit de kans natuurlijk niet uit maar ik denk dat de kans niet heel groot is.
Toen de hengst de merrie besprong is er toen nog wat gedaan door diegene die erbij stond? of rustig gewacht tot de hengst klaar was?
Kan zijn dat er helemaal geen zaadlozing heeft plaatsgevonden.

Een echo kost geloof ik 49 euro incl. voorrijkosten, maar goed dit kan per kliniek verschillend zijn.
Ik zou de eerst volgende hengstigheid even afwachten en wordt ze niet hengstig dan toch maar even laten scannen of opvoelen.

Succes.

Tasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:47

Wat vervelend Barbara dat was niet jou planning toch?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 18:52

De planning was wel een veulentje maar volgend jaar omdat ik door de zadelroof afgelopen week niet zoveel geld meer heb 9heb een nieuw zadel gekocht) en niet die hengst, wilde gewoon een haflingerhengst erop zetten

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:14

Volgens mij is een hengstje van 1,5 nog niet vruchtbaar...
Ik denk dat de kans erg klein is dat ze drachtig zou zijn...
Ik zou de DA over een tijdje gewoon even laten kijken...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:13

Ingeo.. ik stond in de stallen en degene die ze uit de wei probeerde te halen stond er gewoon naast te kijken Scheve mond ik ben er wel naartoe gelopen maar toen was het al over...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:20

Bitterbal schreef:
Ingeo.. ik stond in de stallen en degene die ze uit de wei probeerde te halen stond er gewoon naast te kijken Scheve mond ik ben er wel naartoe gelopen maar toen was het al over...

hij ging er uit zichzelf af dan... Bloos! klinkt toch wel veulentjesachtig - want vruchtbaar is hij op deze leeftijd zeker al hoor.....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:24

Een hengstje van 1,5 kan vruchtbaar zijn, hier hadden wij een verrassingsveulen van een hengst van 15 maanden die uit zn wei was gebroken en de merrie van een vriendin dus had gedekt!! En ja toen liep er de zomer erna een veulentje naast Haha! Maar de meeste zijn nog niet zo snel, maar als dit paardje echt gericht springt, wat ook met hormonen te maken heeft etc> dan zit de kans erin dat meneer het al heeft uitgevonden en hij dus ook vruchtbaar is! Mijn hengstje is nu ook 1,5 en die is gelukkig nog niet zo ver> hij staat nu dus ook nog met de merrie op stal en ze kunnen wel neuzen.....bij hem werken de hormonen nog niet Haha!
Maar een hengst moet echt goed mikken en springen én dan had ik er allang tussengezeten!! En dan was mijn merrie zeker te weten niet drachtig......dus ik vind het heel dom dat de begeleider van je paardje niet heeft ingegrepen!
Wil je het zeker weten> idd de DA erbij halen straks!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 00:03

maar het hengstje is dus over 2 maanden al 2 in ieder geval bedankt en denk dat ik maar ga laten scannen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 08:07

Wacht tot 25 dagen na de dekking, rond de 21ste dag zou ze hengstig moeten worden, als ze dat idd wordt en het is goed te vernemen, is er niets aan de hand en bespaar jezelf de VA kosten.

Wordt ze niet hengstig, dan kan de VA haar hengstig spuiten en is het probleem ook opgelost, daar hoef je dus niet voor te scannen.

Je kunt er rustig vanuit gaan dat een bijna 2jarige hengst, vruchtbaar is (je zal alle veulens de kost moeten geven, die op deze manier geboren zijn).

Maar..............voor jouw merrie, is dit waarschijnlijk de 1e hengstigheid na de winterrust, wat meestal concreet inhoud, dat de hormonen weer ontwaken, maar dat er in zo'n 1ste hengstigheid nog geen volwaardig ei wordt op gezet.

Als je toch perse wilt scannen, wacht dan iig tot de 18e dag, voor die tijd is er (zelfs bij dracht) nog niet zoveel te zien en is de kans dat er "overheen" gekeken wordt, een stuk groter.