pony eet stro help!! ff kijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

pony eet stro help!! ff kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:21

hellup!!
mijn pony eet stro!!
hoe komt dat en wat kan je er tegen doen??
ander vloerbedekking??
hooi is ook niks om op de grond te doen..
en meer hooi geven helpt ook niet want dan eet ie alsnog stro!!
help mij pliesss!! Verward *LOL*
heel erg bedankt!!!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:25

de mijne eet ook stro
maar ik heb der nu op mot staan

de reden ervan weet ik ook niet want ze krijgt genoeg te eten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:32

Mijn verzorgpaarden doen het allemaal !!! Volgens mij doe elk paard dat. Mischien verveelt ie zich ofzo, ik weet het ook niet. Op mot zetten lijkt me wel een goed idee. Het is wel duurder maar je kunt er langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:33

Waarschijnlijk vindt je paard het gewoon lekker. Waneer ze er verder geen last van heeft, is er verder geen probleem.. Goed stro is ook goed ruwvoer, ideaal voor paarden die erg snel dik worden. Mijn haflinger kreeg een plak stro als vervanging voor hooi of kuil. Omdat ze veel te dik was.
Nadeel van mot is dat paarden zich kunnen gaan vervelen, wat weer kan zorgen voor vervelende stalontdeugten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:33

Het is helemaal niet erg als paarden stro eten, tenzij ze echt heel veel naar binnen werken, dan kun je hem beter op zaagsel of iets dergelijks zetten.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:39

uuhhh alle paarden (120 stks) eten op onze stal stro??
zie het probleem niet helemaal of eet ze echt heeel zn stal leeg
dan kan je nog altijd vies stro ertussen husselen!!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:39

De meeste paarden eten stro hoor. Het word pas een probleem als ze er echt heel veel van eten, en de hele stal leeg gaan eten.
Mijn vorige verzorg pony deed dat heel erg. Hij is toen een tijd op zaagsel gezet. Na een tijd kon hij weer gewoon op stro, en at hij er niet veel meer van. (Hij at voorheen écht zijn hele stal leeg Scheve mond )

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:42

Als je hem wel op ander strooisel zet, zou ik er wel voor zorgen dat hij regelmatig wat te knabbelen heeft, anders kunnen ze last krijgen van maagzuur.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:57

kej, bedankt allemaal!!maar we hebben de oplossing al; dit stro was gerststro wat ie erg lekker vind dus nu doen we gewoon ander stro!!
maar wat is mot
?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:09

wij hebben een van onze pony's op zaagsel staan, maar ze krijgt wel een plakje stro bijgevoerd naast het kuilvoer, maar dan puur om verveling tegen te gaan omdat ze met stro veel langer doen als met hooi/kuilvoer.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:15

wat is erg aan dat je pony stro eet?

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:17

Coby schreef:
Waarschijnlijk vindt je paard het gewoon lekker. Waneer ze er verder geen last van heeft, is er verder geen probleem.. Goed stro is ook goed ruwvoer, ideaal voor paarden die erg snel dik worden. Mijn haflinger kreeg een plak stro als vervanging voor hooi of kuil. Omdat ze veel te dik was.
Nadeel van mot is dat paarden zich kunnen gaan vervelen, wat weer kan zorgen voor vervelende stalontdeugten.

Van hooi wordt een paard toch niet dik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:31

11568 schreef:

Ligt eraan hoeveel je ervan geeft en wat voor soort paard je hebt. Mijn arabje krijgt een volle, maar niet dikke buik van hooi. Mijn haflinger groeide daarentegen echt van hooi, vandaar verving ik een deel door hooi. Ook ligt het aan het soort hooi, 1e snee is vaak vetter, ´leeftijd´van het hooi scheelt ook.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:32

11568 schreef:

Jawel hoor! Van veel hooi krijgt je paard snel een hooi buik!!...

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:55

denk dat de meeste paarden dat wel doen. mijn paardje doet dat ook en kan het haar ook niet afleren. denk dat ze het gewoon uit verveling doen ook soms Lachen je kan mss wel proberen met op vlas ofzo te zetten een geen stro meer

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:04

ja maar dat kan bij ons niet i.v.m. giergaten. maar we hebben een heeeeeeele grote stal, eet meer dan zijn halve slat leeg en krijgt genoeg hooi wat ie laat staan

Jitskedeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:59

Mijn haflinger eet alles! Dus wij hebben haar op vlas gezet, maar zelfs dat at ze op. De oplossing voor het probleem was "zwart stro" zoals ze dat hier in Friesland noemen. Het is niet zwart hoor, maar het heeft de grijzige kleur omdat het te lang op het land heeft gelegen. De paarden willen daar geen hap op zetten omdat het niet lekker meer is dan het mooie goudgele stro. Je kunt het misschien wel bij één of ander loonbedrijf in de buurt bestellen!

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:05

volgens mij doen ieder paard dat wel! en het kan echt niet kwaad, maar het moet natuurlijk niet te veel zijn. het is ook goed voor de darmen! en ze hebben wat te doen.

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:06

Mijn paard eet sinds kort bijna al zijn stro op, de partij stro die we nu op stal hebben vinden alle paarden erg lekker, maar zijn hele stal leeg eten gaat me net te ver!Nu heb ik de tip gekregen; azijn over het stro, dan laten de meeste paarden t wel staan. Heeft er iemand hier ervaring mee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:19

Stro werkt stoppend, dus in grote hoeveelheden kan dat problemen geven. Preventief wortelen bijgeven kan helpen.
Stro is ook een goede ruwvezel met minder voedingswaarde dan hooi en wat meer energie kost om te verteren. Goed dus voor paarden zonder deken in de winter, want harder werken om te verteren = meer warmte aanmaken.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:21

Je kan hem ook op zaagsel zetten.

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:29

volgens mij eet iedereen paard die op stro staat wel stro is volgens mij heeel normaal .

jamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:33

de meeste paarden knabbelen wel op het stro, maar als ze er echt veel van eten kan je ze op mot (zaagsel) zetten. Dat hebben wij ook sinds een paar dagen in stal en bij sommige paarden merk je wel duidelijk verschil dat de stal voller blijft

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:41

Elk paard eet stro. Dat is heel normaal en je hoeft je nergens ongerust over te maken.

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:47

Je kan m op zaagsel zetten, of het viezere stro met het schone stro mengen, dan eten ze het niet op.