Paarden chippen in België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Paarden chippen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 02:00

Ik volg al een tijdje de topic's over chippen.

Is of wordt chippen verplicht in België?

Even mijn situatie uitleggen; Ik heb een NRPS merrie en een KWPN merrie, beide Nederlandse rassen dus. Nu heb ik verstaan dat NRPS en KWPN paarden enkel gechipt moeten worden als dat uit vrije wil gebeurt.
Natuurlijk ben ik helemaal niet zeker.
De NRPS merrie wordt regelmatig vervoerd en zal op wedstrijd worden uitgebracht.
Beide paarden hebben duidelijke aftekeningen.
Dus ik ben niet verplicht hen te laten chippen?
Of wel?
En moet elk paard gechipt worden (in België althans), ook een papierloze shet en pony, die infeite niet vervoerd worden?

En hoe kan ik in België een alternatieve oplossingen gebruiken?

Sites met meer info?

Bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ohja even nog bij zeggen, voor of nadelen van het chippen hoeven niet in dit topic te komen. Die lees ik wel in andere topic's en op Nederlandse sites.
De meest brandende vraag is of het nu wel of niet moet in België.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:51

Ik heb gelezen / gehoord dat chippen in Belgie verplicht is vanaf 2005, en aangezien we 2005 zijn Haha! zou het dus verplicht zijn Haha!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:59

Ik heb het onlangs nog aan onze dierenarts gevraagd, en die zei toen toch dat het nog niet moest...

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 08:08

Chippen in Belgïe
2005: alle slachtpaarden
2006: alle veulens geboren in 2006, alle wedstrijdpaarden en alle paarden die verhandeld worden
2007: alles

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 08:55

jeanke schreef:
Chippen in Belgïe
2005: alle slachtpaarden
2006: alle veulens geboren in 2006, alle wedstrijdpaarden en alle paarden die verhandeld worden
2007: alles

Mag ik vragen waar je die info gehaald hebt? Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:36

omdat ik mijn pard gekocht ehb in limburg en hij s winters in belgie stond was hij ook gechipt in belgie en daar ook geregistreerd bij id chips. Omdat ik er geen paspoort bij had heb ik contact met hun opgenomen. In belgie is er nog geen paardenpaspoort alleen voor honden en fretten werd mij verteld. Ik heb nu dus al mijn gegevens en die van mijn paard,tesamen met een dierenartsverklaring, naar de knhs gestuurd om alsnog een (nederlands) pasppoort aan te vragen.

Ik weet niet of je in Nederland ook wedstrijden gaat rijden .... dan kun je m het beste in nederland laten chippen en een paspoort aanvargen. scheelt een hoop rompslomp.

Enne mocht je uiteindelijk nog niets wijzer zijn geworden vraag het dan eens aanje dierenarts die zal t je toch wel kunnen vertellen????

succes! OK dan!

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:46

SandrO, er zijn wel degelijk paardenpaspoorten in Belgie hoor! Ik heb mijn paard ook in Belgie gekocht, is daar gechipt en ik heb er inmiddels ook een paspoort van. Het is uitgegeven door een vereniging erken door het Mininsterie van Middenstand en Landbouw, misschien kun je met hen contact opnemen om eea na te vragen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:24

o dat is raar. maar bij is het dan uiteindelijk gelukt doordat ik de registratie over heb gezet naar nederland (knhs). Maar ID chips waar boris in belgie stond geregistreerd zei dat er in belgie geen paardenpaspoorten zijn dus daar ging ik dan maar vanuit he? ach zo leer je elke keer wat bij

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:10

Chippen is NIET verplicht in Belgie.
De wetgeving is nog niet rond.
Wel verplicht is de Equine Passport voor alle paarden en paardachtigen.

Als je wedstrijd rijd IN BELGIE bij een organisatie buiten de LRV kan en mag deze passport gevraagt worden. De LRV is nog niet zo ver (en eerlijk gezegd zie ik de boeren die niet aanvaarden) maar zal wel in de verre toekomst die ook vragen. Dit zal meer organisatie vragen en iemand die ervaring heeft met LRV tornooi's weet dat dit bijna een onbegonnen iets is 'smorgens !!!
Als je wedstrijd rijd in NEDERLAND dan volgens de NL wetgeving ben je verplicht een chip EN passport te hebben ... mits je een bezwaar heeft ingedient en dan moet je een DNA onderzoek laten doen (42 euro) en dit wordt toegevoegd in de passport. De bezwaar kan ingedient worden TOT 1 februari !

Slachtpaarden = daar de wetgeving en zelfs de protocol hiervoor nog niet af of rond is, daar de meeste slachthuizen zelfs geen transponder decoder hebben, daar de meeste slachthuizen zelfs hiervoor helemaal geen voorzieningen hebben ... voor het behandelen van paarden om ze te onderscheiden van niet-gechiptte paarden, voor het auberhaubt verwijderen van de chips na slachting, ... lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat dit per 2005 verplicht is als de gross van de paarden populatie nog niet gechipt is. Dit zou een financiele flinke aderlating zijn voor deze industrie.

Veulen = De meeste stamboeken in Belgie zijn er ook niet mee rond! BWP en SBS en Zangersheide hebben om dit moment geen verplichting.

Wedstrijdpaarden = Zoals bekend zijn er landen zoals Duitsland, Spanje en Oost Europese landen die NIET chippen en er niet aan denken om dit in te voeren DAAR HET GEEN EUROPESE WET OF EIS IS! Het zal een grote probleem zijn en nogal een zware discriminatie zijn als internationale wedstrijd paarden die niet gechipt zijn wel mogen deelnemen en nationale niet gechipt paarden niet moge deelnemen aan een wedstrijd ... dus deze ballon zal ook hoogst waarschijnlijk ook niet op gaan!

Handel paarden= Elke paard dat verkocht wordt wordt in principe verhandeld en wat nu, en eigenlijk in hele europa, verplicht is is het Equine Passport. Denk je dat iedere 'handelaar' of paardenfokker een decoder op zak gaat hebben? Trouwens wat voor nut zou dit hebben?

2007 : Dit is de jaartel dat Europees is vastgelegd waarin alle paarden en paardachtigen in Europa een Equine Passport moeten hebben.

Alternatieven: In Belgie ligt nog niets vast ... maar er wordt aan gewerkt en dankzij de voorbeeld van Nederland (op Europese vlak) zal DNA waarschijnlijk wel een alternatief worden. Een andere alternatief is Retinal Scanning ... wat al in USA bij de zeer dure wedstrijdpaarden (springen en 'racing') wordt gedaan ... dit is niet duurder, zelfs op termijn goedkoper, maar helaas zijn onze landjes nog niet technisch genoeg daarvoor.

Ter info : Er zijn lobbyisten bezig in het Europese regering om het paard geklassificeerd te krijgen niet als vee maar als gezelschap dier. Dit klassificering zou te weeg brengen dat ze dan onder een andere wetgeving vallen dan die van 'voedsel' en 'slachtdieren'.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 14:59

Zo dit is erg leerrijk, ik hoop nog vele reacties te krijgen!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:02

Eilandje schreef:
Mag ik vragen waar je die info gehaald hebt? Lachen

idem

er is al sprake van om het in te voeren, zolang ik mijn pony heb (bijna 10 jaar) maar nog steeds geen concrete stappen (voor zover ik weet)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:18

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:10

wat is een equine pasport?
wat staat erin?
waar moet je dit aanvragen?

ik heb nog 2 jaar, heb een recreatiepaardje. Maar beter vroeg erbij zijn dan laat

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:22

vraag ik me eignelijk ook af, ik heb een stamboekpapier en een inentingsboekje and that's it

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:03

Een Equine Passport is het paardenpassport.

De EP bestaat uit twee delen:

- het passport zelf.
Voorste deel is groen geplastificeerd met melding van land van uitgave.
1e blad: Naam, adres en stempel van uitgever (in Belgie is dit tot nu toe de Stamboeken), naam van paard, datum van uitgifte EN nummer van Passport.
Daarna
- pg 4-5 veranderingen van eigenaar
- pg 6-7 identiteitscontroles
- pg 8-11 registratie van de inentingen (alleen paarden-influenza)
- pg 12-13 registratie van de inentingen (andere ziekten) (bijv. Rhino/tetanus)
- pg 14-19 Gezondheidscontroles in laboratoria
- pg 15-18 afstammingsbewijs (zie tweede deel uitleg)
- pg 20-21 medicatiecontrole
- pg 22-29 medische behandelingen
- pg 30-31 officiele adminstratieve aantekeningen en douane visa's

- het afstammingsbewijs ... en hier wringt het schoentje in Belgie!
Dit is het STAMBOEK gedeelte en wordt uitgegeven ALLEEN door de Stamboeken. Dit gedeelte is geplastificeerd.
Voor een paard waarvan de afstamming niet bekend is, kan dit ook aangevraagt worden bij een Stamboek, maar dan is dit gedeelte blanco.
De officiele instantie dat dit gedeelte gaat uitgeven voor mensen die niet willen lid worden van een Stamboek om dit (of de EP) te krijgen is nog niet aangewezen. In de toekomst zou het mogelijk moeten zijn om een EP via je DA aan te vragen ... maar hier zijn ze nog niet uit Verward

De prijs voor een EP (dwz een paard te registreren) schilt HEEL VEEL van Stamboek tot Stamboek (=lidgeld + registratie + admin.Kosten) en is dus echt de moeite waard om rond te 'winkelen' als je een paard hebt zonder afstamming (het kan +/- 75 euro schillen ).

Het EP is dus eigenlijk een combinatie van Stamboek papier EN inentingsboekje. De EP hoort ALTIJD bij het paard te blijven.

@ Findi: het EP is al verplicht sedert 2000 in Belgie. Ik zou wachten met chippen tot (als !!) het verplicht wordt. Op dat moment kunnen de gegevens altijd toegevoegd worden in de EP.

Nog iets: In Belgie is chippen wettelijk een medische ingreep en mag en kan alleen uitgevoerd worden door een dierenarts ! Een stamboek opname (om EP te krijgen) worden NIET door een DA gedaan maar door een controleur. Dus moet je EN controleur EN DA tensamen hebben op het moment van chippen, lekker dubbel kosten.

Je kan mij altijd PB als je een meer info wil ... om niet te veel off-topic te gaan ... en ook voor info betreffend registratie van een paard om een EP te komen.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 08:19

is het raar dat ik zeg dat ik geen ziel ken met zo'n EP. Stamboekpapieren ja, maar de paarden die geen stamboek hebben hebben meestal geen papieren.

Ik ga eens vragen aan mijn peter, die is paardenhandelaar. Ik zou graag weten hoever het in belgie staat

en pertrina wie heeft jou zo slim gemaakt! Bloos!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:51

Alle stamboek geboren veulens, of in stamboek geregistreerde paarden, vanaf 2000 hebben via de Nationale 'erkende' Stamboeken van Belgie hun 'papieren' ontvangen in de vorm van een boekje, zg 'Equine Passport' met als midden stuk een geplastificeerde stamboek gedeelte. Dit is wettelijk in Belgie sedert 01/01/2000.

Als u geen paarden kent met deze EP dat betekend dat ze of ouder zijn dan 4 jaar, of ze voor 2000 geregistreerd zijn.

Paarden zonder papieren hebben natuurlijk geen stamboek (papieren) en dus komen/kwamen niet in aanmerking (of aanraking) met deze wetgeving. Het is juist een van de Europese reden, ivm deze vrije handelen van paarden, dat de EP is bedacht! Bij iedere paard hoort een EP te zijn, en een handelaar zal deze Belgische en Europese wetgeving zeker moeten weten.

Ik zit in het Bestuur van een Nationaal erkende Stamboek (heb daarom toegang tot info), heb vergaderingen meegemaakt van de Vlaams en Waalse Confederaties ivm deze onderwerp en ben ook verschillende keren in discussie geweest met bestuursleden van andere Stamboeken ivm hun opvatting,inzichten en mening over chippen.

De EP is een geweldig idee OK dan! en geen paard zou verhandeld mogen worden zonder een maar chippen is iets uit den boze voor gebruik bij paarden; het heeft geen een enkel nut behalve de laden van de regering (en de fabrikanten) spekken.