Fries:manen los/vast op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Fries:manen los/vast op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:31

Hi.

Jaja, het wordt serieus:
5 februari hebben we onze eerste wedstrijd

Ik vraag me af wat ik met d'r manen zou doen. Ze zijn niet heel dik, maar wel vrij lang.
Zal ik ze:
- los doen
- hengstenvlecht
- lange vlechten
- knotten (zal moeilijk worden)

En dan nog een vraagje. Mijn frontriem, naam op dekje en jasje heeft gouden accenten. Zou ik het, om het helemaal af te maken, de manen met gouden elastiekjes doen?
Pff...wat ben ik ook eigenlijk een muts ook Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:34

matje,met gouden elastiekjes Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:34

Hengstenvlecht!
Ik zou gewoon een hengstenvlecht maken met een zwart elastiekje, en dan omslaan zodat je een knotje krijgt.

Leuk hoor nog zo'n Fries met goud-accenten. Ik heb alles wat goud kan zijn in het goud, op de singelgespen na helaas. (Hoofdstel, Bit, Beugels, Sporen, Sporenriempjes, Jasje met gouden randje en knopen, Dekje met gouden bies)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:35

Ik zou OF een hengstenvlecht OF los. Dat vind ik persoonlijk het mooist en zo deed ik het met mijn pony, die ook lange en redelijk dunne manen had.

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:35

Los vind ik het mooiste bij friezen en andere barokke rassen.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:52

Los of hengstenvlecht! De vlecht is wat netter op een wedstrijd denk ik. Vroeger maakte ik voor een wedstrijd altijd een matje, maar voor een groot paard vind ik dat niet zo mooi. Blacky was een kleine schattige opdonder die heel knap was met een matje Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:24

Een hengstenvlecht.. Jaaa.. Lachen
Een matje zou ook nog kunnen, is vaak ook errug mooi !!

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:26

je hoort een hengsten vlecht te maken maar als je hier nog niet zo heel goed in bent zou ik het los laten hangen, ik kreeg bij mijn fries meestal een 8 als ik er een hengstenvlecht in had omdat dit zo hoort

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:30

Gouden stiekjes mogen niet, tenminste hier niet.
Ik zou gewoon een hengstenvlecht maken, staat altijd heerlijk bij een fries. En de voorpluk invlechten. Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:30

hengstenvlecht vind ik ook mooi staan bij een fries Lachen

Dooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:33

ik zou een hengstenvlecht maken is ook handiger zit je niet steeds in die manen te graaien. en als je dan een hengstevlecht maakt doe het dan onderhandsvlechten ziet er mooier uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:34

hengstenvlecht of los... zoals Dooby al zegt, is misschien hengstenvlecht wel wat makkelijker... Ziet er misschien ook verzorgder uit... Lachen

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:34

ja zerk onderhands vlechten en zorgen dat ie presies boven op licht !!
anders zakt ie uit en das zeker niet mooi
en een gewoon zwart elastiekje is het mooiste

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:02

Normaal zeg ik LOS! Haha! Maar bij friezen vind ik een hengstenvlecht helemaal geweldig!! .

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:09

Los of hengstenvlecht Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:20

Hengstenvlecht, en als je prijsuitrijking moet rijden los Schijnheilig
Tijdens de proef vind ik het gewoon netter staan om er een strakke hengstenvlecht in te hebben (zo één die er boven op ligt)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:05

Ik vind dat dat een beetje afhankelijk is hoe lang ze manen zijn, hele lange manen vind ik ook mooi als ze los zijn. Bij wat kortere manen dan vast. Verder is het ook afhankelijk hoe zijn hals toont als ze vast of los zijn. Ik denk dat je zelf een beetje uitmoet vinden wat het mooiste bij je paard staat en hoe je paard het beste tot zijn recht komt.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:09

Hengstenvlecht!!!! Vind ik het mooiste staan en ook het meest praktische, aangezien ik tijdens het rijden naast de teugel ook een stuk manen per ongelijk vast hou.

Tevens komt bij een hengstenvlecht de hals beter tot uiting en dat vind ik persoonlijk zeer mooi!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:38

Knotten? Matje? Lange vlechten? Brrrr.... Persoonlijk vind ik een hengstenvlecht het mooiste staan. Losse manen kan ook als je paard een mooie, volle manenbos heeft. Maar het probleem daarbij is dat het misschien vervelend rijdt ivm de teugels en de jury zal je paard minder goed kunnen beoordelen door die manenbos die er voor hangt.
Oh en een gouden elastiekje is een goed idee. Staat mooi, zeker als het goed in combinatie staat met de gouden accenten van je jasje ed. Maar een zwart elastiekje kan ook heel goed.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:23

Ik vind persoonlijk voor een wedstrijd een hengstenvlecht bij een fries heel erg mooi staan. Je kunt dan idd altijd bij de prijsuitreiking nog los doen :-D. Ik vind het altijd net wat verzorgder staan, en de hals komt ook beter uit.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:11

Jullie hebben me overgehaald. Ik ga voor de hengstenvlecht Haha!

De wedstrijd is niet officieel dus ik vraag me af of een goud elastiekje ook mag. Anders doe ik gewoon een zwart elastiekje!
D'r voorpluk vlecht ik zeker weten in! Ze krijgt dan een heel sjiek hoofd!

Ik moet eigenlijk nog een hoofdstel met gouden accenten Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:34

Ik zou niet weten waarom gouden elastiekjes niet mogen. Heb ze vaak zat gezien op wedstrijden. Ik vind meestal "onzichtbaar" met pektouw of zelfde kleur elastiekje het mooist, dan is dat goud net iets te kitsch vind ik. Maar bij een hengstenvlecht lijkt het me juist wel weer heel chique, omdat je alleen aan het uiteinde dan zo'n stiekje hebt.
je mag toch ook met rode/paarse elastiekjes en tape enzo rijden..waarom dan niet met gouden?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:37

idd...nu je het zegt kan ik me herinneren dat ik altijd meiden zag rijden met gekleurde dekjes + bandages en tap in de knotjes!

Ik ga gewoon voor goud!