Advies gevraagd - nieuwe verzorgster doet rot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Advies gevraagd - nieuwe verzorgster doet rot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:42

Zal eerst even alles proberen uit te leggen.

Bij mij op stal is er een nieuwe verzorgster voor een paard bij gekomen> ik denk dat ze er ongeveer anderhalve maand is.
Ze leek erg aardig, misschien dat ze graag doet alsof ze alles weet van paarden maar ach, niet echt storend ofzo... eerder te aardig.

Nu het probleem:
Ze doet steeds rotter tegen dat paard vind ik, eerst ging het volgens mij allemaal goed maar nu
Ik ben echt geen penny meisje (of meid in mijn geval) heb niks tegen hulp teugels> als ze goed worden gebruikt... om het maar even duidelijk te maken. (Nu niet heel Bokt over me, want hier gaat het NIET over).
Een voorbeeld: ik kwam net het erf op zie ik die griet met dat paard lopen... blijkbaar wilde zij dat hij ging draven (ze ging hem uitstappen, bleek achteraf) maar hij deed dat niet meteen, zij als een idioot aan dat halster touw trekken, slaan enz... toen zag ze mij en verschoot bijna.
Als je niks te verbergen hebt, heb je volgens mij hier geen last van.
Het rijden is nog erger, ze slaat dat paard de hele tijd met haar zweep en dan heb ik het -in mijn ogen- niet over een tikje.
Het paard waar ik het over heb moet nog erg veel leren maar krijgt hier -in mijn ogen- geen tijd voor omdat hij de hele tijd een zweep slag krijgt te verduren

Het vervelende is dat ik de eigenaar van het paard alleen van gezicht ken...
ik sta vanaf oktober op deze stal en het bevalt me allemaal uitstekend maar ik weet gewoon niet hoe de mensen van die stal hierop zullen reageren... zo in geburgerd ben ik nog niet.
Aan de andere kant, zij kwam later.

Wat moet ik doen?
Moet ik het aan de eigenaar vertellen (die ik alleen van gezicht ken)
en vooral hoe begin ik dan zo'n gesprek, hoe moet ik het vertellen?
Of kan ik beter me mond houden en afwachten tot ik haar goed kan betrappen?

Nog even voor de duidelijkheid:
Ik heb het hier over iemand die 18 is... niet over een klein meisje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:48

Tsja, aan de ene kant zou het goed zijn voor het paard dat je het aan de eigenaren vertelt, maar aan de andere kant hebben zij tegen dat meisje gezegd dat ze mocht rijden... mja, ze hadden waarschijnlijk niet zo iemand verwacht..
Maar goed, ik zou hoe dan ook toch proberen om een gesprek aan te knopen met de eigenaren. Dat je vind dat ze misschien iets te ruw met hun paard omgaat. Als ik de eigenaar zou zijn, en ik zou dat horen van jou, dan zou ik daar toch wel achteraan gaan. Want wat voor zin zou het hebben dat jij tegen mij zou liegen. Ik zou het als ik de eigenaar zou zijn ook heel erg vinden als je het wel wist, en ik er pas veel later achter zou komen en jij dus niets tegen mij verteld had.
En hoe dat soort gesprekken te beginnen? Tsja... misschien moet je maar gewoon met de deur in huis vallen, dat je een tijdje terug iets hebt gezien wat je verontrustte ofzo.. Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:04

ik zou het de eigenaar vertellen.
dat paard kan zich niet verweren.
en ik zou t tegen haar zeggen, wat voor reden heeft ze om een paard te slaan?
heeft ze geen geduld ofzo....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:04

Is die meid zelf is niet aanspreekbaar voor dit soort dingen? als je het tactisch brengt misschien?

Anders zou de staleigenaar of eigenaar van het paard een idee zijn, het is erg lastig dat lijkt mij ook, je wilt je mischien niet teveel ermee bemoien maar dit kan natuurlijk ook niet.
Dadelijk weet de eigenaar van niks en had er misschien ook geen vermoeddden van, ik zou als eigenaar graag van andere horen hoe er met mn paard omgegaan wordt als ik er niet bij ben, het is leuk om te horen dat het goed gaat, maar als het niet goed gaat of als er hardhandig opgetreden wordt hoor ik dat liever vandaag dan morgen.

maar dat het makkelijker klinkt dan gezegt snap ik goed, maar als er zich een moment voordoet gelijk op in haken lijkt mij en anders toch zelf stappen ondernemen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:09

Misschien kan je ook eerst met andere mensen die je wel wat beter kent over de situatie praten, wat zij ervan vinden. Dan kun je alsnog naar de eigenaar gaan om erover te praten.
Hoe beginnen? Nou je kan bijvoorbeeld eerst 'onschuldig' praatje gaan maken over hoe lang hij het paard heeft en wat hij ermee wil etc. En dan over de verzorger en tjah, dan moet je het toch echt vertellen lijkt me. Maar je hoeft natuurlijk niet haar er meteen van te beschuldigen dat het echt helemaal niet goed doet ( misschien is dat wel zo hoor ) maar gewoon idd zeggen dat je wat je gezien hebt verontrustte zoals Sanet hierboven al schreef...
Succes in ieder geval!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:11

Ja, misschien eerst met die verzorgster praten.
Misschien heeft ze ene verkalring? al vind ik dat dit niet kan
En als dat niet lukt met de eigenaar praten?
Zo zou ik het doen denk ik.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:11

je kan het miss haar vragen.
of een gesprek voeren met de eigenaar van de stal!! die kant de eigenaar van het paard wel..of gewoon aan mensen in de buurt, maar doe wel wat!!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:40

Ik zou haar gewoon eens vragen: "waarom pak jij dingen zus of zo aan?" en dan niet beschuldigend ofzo maar dat je een gelegenheid krijgt om "onschuldig" te zeggen dat je t niet juist vind wat zij doet (en ev hoe t anders kan).
Overigens: als zij door de bak rijdt en t paard veel slaat, dan kan dat toch niet alleen jou opgevallen zijn?!
Informeer anders eens bij een stalgenoot: "wat vind je van x, tis mij opgevallen dat ze zus en zo doet, moet ik daar iets van zeggen?".
En anders iid naar de staleigenaar, die kent iedereen en weet vaak ook goed hoe de probleempunten naar iemand gebracht kunnen worden!

Tis vervelend, maar als ze hier mee doorgaat (en niemand anders die t opvalt/meldt) moet je dr wel ff melding van maken, beter voor t paard!

Sterkte! Knipoog

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:20

Ik zou haar proberen te betrappen op het moment dat ze op zo'n manier met dat paard omgaat, en dan vragen waarom ze dat enzo, terwijl het niet eens haar eigen paard geeft en het evt. aan de eigenaar vertellen...

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:56

Naomi21 schreef:
Ik zou haar gewoon eens vragen: "waarom pak jij dingen zus of zo aan?" en dan niet beschuldigend ofzo maar dat je een gelegenheid krijgt om "onschuldig" te zeggen dat je t niet juist vind wat zij doet (en ev hoe t anders kan).
Overigens: als zij door de bak rijdt en t paard veel slaat, dan kan dat toch niet alleen jou opgevallen zijn?!

Dat ga ik proberen... nu hopen dat ik niet meteen uit me vel spring Scheve mond
Ben anders niet opvliegend hoor maar dit...
Het vervelende is ook dat het lijkt alsof ze erop let of er veel mensen zijn maar ik ga gewoon een paar mensen inlichten, dan wordt ze iig in de gaten gehouden.
Bedankt voor al jullie advies... ben altijd bang dat ik me met dingen ga bemoeien die me niet aan gaan maar met dit ga ik dat zeker niet doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:00

Als het mijn paard was, zou ik graag te horen krijgen wat m'n verzorgster uitspookt als ik er niet bij ben. Ik denk dat ik in jou geval eens met een 'oldtimer' op stal - tijdens de koffie ofzo - zou vragen wat hij/zij ervan vind.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:25

sas00 schreef:
Dat ga ik proberen... nu hopen dat ik niet meteen uit me vel spring Scheve mond
Ben anders niet opvliegend hoor maar dit...
Het vervelende is ook dat het lijkt alsof ze erop let of er veel mensen zijn maar ik ga gewoon een paar mensen inlichten, dan wordt ze iig in de gaten gehouden.
Bedankt voor al jullie advies... ben altijd bang dat ik me met dingen ga bemoeien die me niet aan gaan maar met dit ga ik dat zeker niet doen.

Niet opvliegend worden hoor Haha! , miss weet deze meid niet waar ze mee bezig is, miss is ze bang ( en pakt daarom t paard heel verkeerd aan)of heel onzeker, je weet t nooit maar wat ze nu doet is gewoon verkeerd. (blijft raar dat ze t "stiekem" lijkt te doen hoor maar wie weet heeft t een reden Verward ).
Zou mezelf er niet te druk over maken of je jezelf gedraagt als een "bemoeial". Je hebt duidelijk genoeg voor ogen dat ze fout is om het op Bokt te zeggen dus je weet waarschijnlijk dat jij niet fout zit.

Denk dat t een goed idee is om anderen in te lichten, wie weet twijfelen die wel even veel als jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:39

gewoon aan de eigenaar vertellen, het gaat hier wel om het belang van het paard!!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:16

Ik ga er morgen meteen werk van maken Knipoog
Voel me nu ook niet meer zo onzeker en voor het zelfde geldt denken er inderdaad meer mensen zo over maar houdt iedereen z'n mond... schiet ook niet echt op.

Zelf denk ik dat ze het vooral doet omdat het in haar ogen altijd beter kan... het paard waar ik het over heb is net 4 jaar en weet gewoon nog niet veel, wat ik logisch vindt.
Vandaag ging ze in de buitenbak -met deze storm- voor de 2de keer springen.
Nadat de hindernis al een keer was omgewaait (dat heb ik van horen zeggen) ging het springen natuurlijk niet en ja hoor de ene mep naar de andere... dat heb ik dan weer wel gezien
en dan ben ik echt niet de eenige die dat ziet maar iedereen houdt z'n kop Scheve mond