Verkeerde pony gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anim

Verkeerde pony gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 13:45

Wij (ons hele gezin) rijden paard. Mijn oudste dochter van 7 wilde graag een eigen pony. Sinds augustus wonen wij "buiten" en hebben een weiland achter ons huis kunnen huren waar we ook een buitenbakje gemaakt hebben. We wilden graag onze afspraak met de kinderen na komen en hebben een shetlandpony (ruin, 6 jaar) gekocht. Het leek een hele lieve pony, is ook goed bereden en zodoende kan mijn dochter er best goed op rijden. Natuurlijk is hij eigenwijs zoals alle shetlanders maar hij is moeilijk bij het opzadelen en hij bijt nogal makkelijk. Verder bokt en steigert hij als mijn dochter haar zin wil doordrijven dus als hij naar haar moet luisteren. Bij het aansingelen (wat ik dan moet doen) probeert hij te slaan, terwijl we alles altijd heel rustig doen. Zij vindt het niet zo erg maar mijn jongste dochter durft er nauwelijks meer op te zitten (en ik loop er altijd naast want zij is nog te jong, 5). Jonge ponies (want hij is natuurlijk nog jong) hebben een consequente ruiter nodig maar dat hij zich tegen alles verzet vind ik moeilijk. Wat moet ik doen, we hebben hem pas 2 weken, moet ik het gewoon de tijd geven of toch terug doen naar de verkoper? Zij zeggen trouwens dat hij daar nooit zo moeilijk geweest is. Zij adverteerden ook met zeer brave pony maar hij is erg onvoorspelbaar. En ik denk niet echt geschikt voor zulke jonge kinderen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:50

mijn shet doet dat ook, maar die doet dat door een lichamelijk gebrek, ik kan niets anders zeggen dan weer rustig op nieuw beginnen en alten merken dat het niet vreselijk is om te rijden, of een andere pony kopen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:51

doe je er zelf er goed aan en doe de pony terug...
misschien kun je het beter proberen bij een goede handelaar en vragen of je een pony op proef kan nemen.. en zoek er eentje uit die wat ouder is..een pony van 10 kan nog wel 15 jaar mee

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:25

Je verteld dat de pony er nog maar twee weken is, dan zou ik hem eerst rustig laten wennen en wat leuke dingen met hem doen. Stond hij hiervoor met meer ponies? Het kan ook zijn dat hij wat gezelschap nodig heeft, het is voor een pony vreselijk om in zijn eentje te moeten staan.
Maar ik vind ook dat de veiligheid van de kinderen voor gaat, samen met het feit dat de kinderen het ook leuk moeten blijven vinden. Maar het kan ook heel goed een lichamelijk gebrek zijn en hij is natuurlijk nog heel jong.
Ik weet niet hoe jullie met ruimte en financien zitten, maar ik zou er een wat oudere makke pony bij kopen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:28

Als je een proeftijd afgesproken hebt, zou ik hem terug brengen. De kinderen gaan voor. Deze pony heeft dan duidelijk een ruiter nodig die al meer ervaren is. Ik neem eigenlijk aan dat de pony gekeurd is door een vee-arts...

Misschien is een oudere pony en eventueel een ander ponyras wel een idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:30

terugsturen en een bravere pony zoeken. Dit heeft niks met "rustig laten wennen" te maken. Als je de pony te lang aanhoudt zijn je kinderen eraan gehecht en word het alleen maar moeilijker.

Er zijn genoeg bravere ponies te koop.

Ik zou als eerste pony aanraden een leuke, wat oudere A od B-pony te zoeken met al een beetje wedstrijdervaring.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:31

Ik ga mee met Supersambo.
Een kinderpony moet gewoon betrouwbaar zijn, je kan je niet permiteren dat één van je dochters een flinke beet of trap van hem krijgt. Ik denk niet dat je dochters hem op deze leeftijd de baas kunnen om deze geintjes af te leren.
Er zijn echt genoeg leuke pony's te koop, die wel betrouwbaar zijn.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:34

er is geen enkel excuus geldig voor bijten en trappen tenzij hij ergens pijn heeft. ik vermoed dat jullie veel te tolerant zijn voor zijn dominant gedrag. je moet proberen om hem consequent streng aan te pakken: hij heeft misschien maar één of een paar uitbranders nodig voor hij zich gaat gedragen. hij is nieuw in jullie 'kudde' en probeert zich te laten gelden, wat heel normaal is. geef het nog niet op, breng hem gewoon aan z'n verstand wie de baas is (iedereen van het gezin staat boven hem!).

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:53

2 mogelijkheden:
- Hem consequent behandelen en als hij niet doet wat er gevraagd wordt AANPAKKEN. (dit kunnen je kinderen natuurlijk niet doen)
- Hem verkopen.

even toelichting op mogelijkheid 1: Het kan ook zo gaan worden, dat als jij hem eens flink aanpakt, dat hij JOU wel respecteert, maar je kinderen niet. Dan ben je nog niks verder.
En dit alles heeft niks met 'jong zijn' te maken, of zich nog niet thuis voelen.
Ik ken het probleem heel goed, we hebben net zo'n pony. Die deed dan zeg maar in het begin vrij makkelijk, maar het werd maar erger en erger. Toen hebben we besloten dat mijn zusje er niet meer op kan rijden. Ik ben nu zijn ruiter en ik heb hem een paar keer flink moeten aanpakken en flinke bokbuien moeten uitzitten, maar nu ben ik er wijs mee hoor! Hij staat nu te koop.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:05

Ik zou persoonlijk geen risico nemen. Als er iets gebeurt met een van je kinderen dan vergeef je je hetzelf nooit dat je de pony hebt gehouden.

Zou de pony verder een superlief karakter hebben, geen stap verkeerd doen en kun je er een baby zonder zadel opzetten, maar geeft ie alleen problemen met zadel, dan moet je zijn rug en het zadel eens goed gaan bekijken want dan doet er iets zeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:11

Zep schreef:
terugsturen en een bravere pony zoeken. Dit heeft niks met "rustig laten wennen" te maken. Als je de pony te lang aanhoudt zijn je kinderen eraan gehecht en word het alleen maar moeilijker.

Er zijn genoeg bravere ponies te koop.

Ik zou als eerste pony aanraden een leuke, wat oudere A od B-pony te zoeken met al een beetje wedstrijdervaring.

Hier ga ik ook in mee.

Dat zijn "geintjes" die niets met wennen te maken hebben.
En dadelijk gaat het mis en zijn je kinderen voor lange tijd bang.

En idd een wat oudere A of B pony. Daar kunnen ze een hoop van leren en vooral vertrouwen leren krijgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:15

Ook ik zou de pony terugbrengen.
De veiligheid van je kinderen is het belangrijkste.
Een wat oudere pony lijkt mij meer op zijn plek bij jullie.

Anim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:34

Ja, ik denk dat jullie gelijk hebben. Vind het ook geen probleem om een pony te laten wennen maar hij heeft duidelijk aangegeven in mij zijn baas te zien maar tegen mijn man en kinderen is hij onvoorspelbaar, bijten en slaan. Ik heb hem meermalen gecorrigeerd en bij mij haalt hij dus nagenoeg niks uit maar het is mijn pony niet, mijn kinderen hebben hem gekregen en zouden leuke dingen met hem moeten kunnen doen. Ben al op zoek naar een oudere pony maar denk dat deze dan weg moet omdat de kinderen dan ook geen aandacht meer aan hem zullen schenken en dat vind ik ook zielig. En alleen als gezelschapspony vind ik hem te jong. Er moet wel wat met hem gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:37

Anim schreef:
maar hij heeft duidelijk aangegeven in mij zijn baas te zien maar tegen mijn man en kinderen is hij onvoorspelbaar, bijten en slaan.

Daar moet je je conclusies maar uit trekken denk ik. En geen medelijden met deze pony hebben. Gewoon even hard zijn en terug sturen naar de verkoper zonder verder over na te denken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:49

hey toen ik mijn poonjy kocht dacht ik precies het zelfde. Mijn pony deed precies hetzelfde. Je kunt hem nog wel ff houden en dan gewoon elkker in het weiland knuffellen voeren poetsen enzovoorts. Toen ik he m opzzadelde begon ij te bijten. Dat bleek een gewoonte te zijn dat doet hij nog. Als iemand zijn hoofd vasthoud en dan opzadeld kan er niks mis gaan. Met rijden: Misschien heeft hij last van zn rug of iets anders is zijn zadel door midden? ( dan moet je ff oncer het zadel kijken) Je poedersuiker ook proberen met een gelpad ik ben benieuwd.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:35

ik zou hem dan idd weg doen hoor voor er ongelukken gebeuren
koop al een wat oudere pony in de 15/16 jaar ofzo ze gaan echt wel lang
mee maar zo'n jong beesie is gewoon onvoorspelbaar zo heel eng!!!

ik vind pony's zoiezo heel wat agresiever dan paarden eigenlijk, ik heb heel wat bijten trappen etc gehad van die ukkies en van paarden eigenlijk nog nooit maarja dat is een andere discussie en heeft niets met jou probleem te maken!!

veel succes met je keuze!!

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:41

Bij mij op stal zeggen ze altijd; geen hand vol maar een land vol!
Een pony die bijt, trapt, bokt en stijgert is gewoon heel slecht opgevoed. Kies voor jezelf en je kinderen, het staat hierboven al, je kunt er op wachten dat een van je kinderen zich flink bezeert of erger. Dat is het niet waard.
Voor een braaf ponytje kun je misschien kijken op manege`s. Ik ken er in ieder geval een heleboel.
Veel succes en sterkte ermee

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:24

mischien iemand zoeken die hem wil aanpakken
of weer verkopen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:28

staat er een andere pony bij???
wat had ie eerst wel en nu niet?

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:40

Een hond die bijt laat je toch ook niet bij je kinderen, en die hou je toch ook niet in huis zodat hij kan wennen?

Het staat hier al vaker, maar ik zeg het toch lekker nog een keer Haha! : je kinderen gaan voor, dus weg met dat beest, hoe hard het misschien ook klinkt. Nu zijn je kinderen nog niet aan dit beestje gehecht, en ik weet zeker dat er genoeg makke, oudere pony's zijn die lekker door twee kleine meisjes vertroeteld willen worden!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:48

Anim schreef:
. Vind het ook geen probleem om een pony te laten wennen maar hij heeft duidelijk aangegeven in mij zijn baas te zien maar tegen mijn man en kinderen is hij onvoorspelbaar, bijten en slaan. Ik heb hem meermalen gecorrigeerd en bij mij haalt hij dus nagenoeg niks uit .

Als de situatie zo is, dan zou ik ook naar een andere pony op zoek gaan. Gewoon een brave sul die geen poot verkeerd zet, dat is het leukste voor je kinderen denk ik.