Olie om paard beter te laten verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Olie om paard beter te laten verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 11:02

Ik hoor van mensen bij mij op stal dat ze hun paard olie bijvoeren (in het voer) om het verharen beter/sneller/functioneler te laten verlopen ...
Ik vroeg me af of iemand hier ervaringen/meningen over had? (Wat voor olie, hoe voeren enz?)
Andere tips om het verharen beter te laten verlopen?!
Dandy begint al zijn haartjes te verliezen namelijk Lachen

Thnx!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:06

Ik heb de DA bij ons er ook wel eens over gehoord. Elke dag een scheutje zonnebloemolie door het voer. Ik heb het toen ook een tijdje gedaan, maar mijn paard had geen last van moeilijk verharen en ik vond het teveel geknoei, dus nu doe ik het niet meer.
Gekookt lijnzaad of lijnzaadolie werkt ook goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:31

kun je gewoon in een paardenwinkel kopen,lijnzaad olie. werkt goed bij verharing, je paard gaat er van glanzen etc. je doet gewoon 1 of 2 eetlepels per dag over het voer heen. ik gebruik het al jaren, en ben er erg tevreden over.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:39

ik denk dat ze vetzuren bedoeld.
omega 3-6-9.
Voor een betere stofwisseling, energie en dus een betere vachtkwaliteit.

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:57

Ik gebruik ook alle enkele jaren in de tijd dat mijn paarden gaan verharen iedere dag een scheutje lijnzaadolie over het voer heen en dat werkt perfect en het is niet zo heel duur en het is makkelijk te verkrijgen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:12

Ik geef mijn pony ook regelmatig wat olie door zijn voer.Ik zeg regelmatig want regelmatig vergeet ik een nieuwe fles te kopen dus dan krijgt hij af en toe niet.Soms koop ik lijnzaad olie maar je kan ook wel gewoon zonnebloem olie geven want dit werkt hetzelfde.Als mijn pony verhaart let ik er vaak wel wat meer op dat hij olie krijgt.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:16

Je kunt ook het lijnzaad zelf voeren (samen met de brok, muesli etc), maar dan moet je het wel eerst koken..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:34

mijn honden krijgen maiskiemolie onder hun voer , ik ga het misschien ook eens proberen met mijn paarden ! maar hoeveel zou een paard ervan moeten hebben ?

ik had gehoord dat je minstens 100 ml moet geven maar dat lijkt me verschrikkelijk veel , hoeveel geven jullie ?

mijn honden krijgen een soeplepel olie onder hun voer

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:58

Volgens mijn DA kan je zelfs tot 150 ml voeren, maar dat vind ik ook wat veel Bloos !
Die van mij krijgen al jaren gewoon een scheutje lijnzaadolie (´s ochtends en ´s avonds) door hun müsli.
Mijn merrie heeft eigenlijk weining problemen met verharen, mijn ruin wat meer, want die heeft echt een gigantsch dikke wintervacht. Of het écht helpt ? Ik verbeeld me van wel Knipoog ; ze gaan er iig prachtig van glanzen en het schijnt ook goed voor de darm te zijn, dus verkeerd is het zeker niet.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:28

ok bedankt voor je advies !

ik ga vanavond beginnen met een scheutje olie onder hun voer te doen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:49

Mocht je toch wat meer willen geven dan "alleen een scheutje" : langzaam beginnen !! (Bijv. als je paard ´s winters nogal dun wordt, is olie een prima middeltje om ze weer wat ronder te laten worden)
Dus niet beginnen met 100 ml, daar kunnen ze echt flinke problemen krijgen (kolieken) !

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 13:07

Bedankt voor alle goede reacties! Ik ga maar snel lijnzaadolie kopen Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:47

Lijnzaad olie is inderdaad goed voor de vacht, niet alleenmet verharen maar ze gaan er ook goed van glimmen. Ik geef het niet iedere dag maar een paar keer per week door de slobber.
Maisolie en zonnebloem olie helpt ook goed hoor.