Nadeel van overbouwd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Nadeel van overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:26

Wat is een nadeel van een paard dat overbouwd is?

gr claudia

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:29

Een paard wat overbouwd is gaat sneller uit zich eigen op de voorhand lopen....
Terwijl we willen met dressuur dat het gewicht het meeste naar de achterhand wordt gebracht, iig dat is ons doel.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:30

hoe oud is dat paard dan.. als ze nog jong zijn heb je kans dat het wel weer rechttrekt zeg maar, ja ik weet niet echt een voordeel dat het allen niet zo lekker zit messcien///

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:33

Die van mij is ook een beetje overbouwd. Maar heb er absoluut geen last van hoor Lachen Leer alleen maar beter hoe ik de achterhand er goed bij kan rijden. Bij Okie valt het dan ook heel erg mee, het scheelt hooguit een paar centimeter, als het meer is vind ik het lelijk worden eigenlijk Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:37

Een paard behoort voor de dressuur van voren hoger te zijn en niet in het kruis. Voor de dressuur is dit een groter probleem als voor het springen. Als een 3 jarige overbouwt is trekt dit nog wel bij. Jaarlingen zijn eigenlijk allemaal overbouwt. Ook als je paard in training gaat kan hij veranderen en overbouwt worden. Dit trekt wel weer bij.

Het naddel is dat een overbouwd paard moeilijker op het achterbeen kan komen dan een paard met veel front(deze zijn meestal niet overbouwd).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:07

Behalve de nadelen die al genoemd zijn: het zadel schuift sneller naar voren. Een zadel dat te ver naar voren ligt veroorzaakt problemen doordat het tegen de schouderbladen drukt. Het paard kan zijn voorbenen niet optinaal wegzetten en zal niet op zijn best lopen. Zadels die naar voren schuiven kunnen ook singelwonden veroorzaken. Een ruiter zal minder gemakkelijk in balens zitten op een overbouwd paard.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:12

Als het paard een normale schoft heeft hoeft het zadel niet te schuiven.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:20

Mijn paard is absoluut niet overbouwd, maar heeft wel een hoog kruis. Dat is ook lastig... Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:41

Een paard is overbouwd als het kruis hoger is als de schoft.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 07:42

de merrie is 5 jaar, ze is niet extreem overbouwd, maar toch kun je het wel zien

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 08:22

MissSisa schreef:
Als het paard een normale schoft heeft hoeft het zadel niet te schuiven.

Want? Dan remt het zadel op de schoft? Lijkt me niet zo prettig Scheve mond

Ik denk inderdaad dat er in overbouwde paarden wat meer werk zit wat betreft de achterhand eronder krijgen.
Overigens Nimmedor, was mijn vorige paard (ijslander) met die leeftijd ook nog wat overbouwd, dat was weg toen hij ongeveer 7 was.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:08

Nienke schreef:
Want? Dan remt het zadel op de schoft? Lijkt me niet zo prettig Scheve mond

Nee, een paard dat niet heel erg overbouwd is.... Daar hoeft het zadel niet op de schoft te remmen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:59

Een paard dat overbouwd is, in principe voor de dressuur ongeschikt. Voor het springen maakt het minder uit, er zijn een aantal bekende duitse springruiters die met een overbouwd paard rijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:24

Dat een overbouwd paard in princiepe meteen ongeschikt is voor dressuur, daar ben ik het niet mee eens. Je moet alleen nog meer zakken in de achterhand. Kost iets meer werk, maar het kan wel.

Dat zadels naar voren gaan schuiven hangt er denk ik toch wel vanaf hoe erg je paard overbouwd is en hoe de rest van het paard gebouwd is. Verder laat je meestal een zadel passen door iemand die er verstand van heeft en die houdt daar dan ook rekening mee.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:26

Een overbouwd paard is niet geschikt voor de hogere dressur!!! Wel voor het landelijke.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:26

Een overbouwd paard is moeilijker verzamelen. En bij de western komt het helaas weleens vaker voor dat het paard overbouwd is. Als je het gevoel hebt bergafwaarts te rijden kan er dan nog wat met een ander zadel gedaan worden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:32

MissSisa schreef:
Een overbouwd paard is niet geschikt voor de hogere dressur!!! Wel voor het landelijke.

Dat zou wel kunnen ja, dan moeten ze wel heel veel extra's doen om de achterhand er nog ver genoeg onder te zetten.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:12

foutje Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:35

Ik heb wel een foto van dr
Afbeelding
ze is wel overbouwd dus, maar kan er mee leven Knipoog

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:19

hey claudia ik zou je maar niet teveel zorgen maken wat ik weet is ook dat alleen het verzamelen moeilijker word....maar dat is dan ook een uitdaging voor je;) ik blijf het trouwens een mooi beestje vinden;)

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:01

overbouwd hoeft geen probleem te zijn, kost alleen rijtechnisch het een en ander. Een vriendin van mij heeft ook een overbouwde merrie (en dan ligt het eraan in welke zin overbouwd).. ze heeft een hoge achterhand.. Maar fokte verdomd mooie veulens.. en heeft super swung draf.. en loopt nu super leuk (ze wordt alleen al iets ouder helaas, al 17 jaar)
Dus eerst veel naar voren rijden en de spieren sterk maken, rug laten ontspannen en dan na een tijdje (lukt niet in een uurtje rijden), langzaam van voren vragen en de achterhand eronder laten komen.. Er staat een stukje over in het blad Bit van deze maand.. Bij paarden op de voorhand.
En tuurlijk kan je de hogere dressuur in (mits je dat zelf ook wilt), kost alleen iets meer moeite.. Maak je geen zorgen zou ik zeggen.
Succes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:04

nadelen overbouwd:minder makkelijk rijzen in de voorhand,sneller last van de rug,vaak een ietwat kort voorbeen en dus minder elegant.
voor het springen ziet met juist graag wat overbouwde paarden,omdat ze makkelijker kunnen "bukken"voor de hindernis.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:14

De nadelen die hier zijn genoemd kloppen wel, maar idd, bij springpaarden zie je het heel veel. Maar dat wist je al Tong uitsteken Ze heeft ook geen spectaculair voorbeengebruik ofzo. Maar we kunnen haar van de week wel eens laten vrijspringen, ik ben héél benieuwd!!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 00:22

Concorde schreef:
De nadelen die hier zijn genoemd kloppen wel, maar idd, bij springpaarden zie je het heel veel. Maar dat wist je al Tong uitsteken Ze heeft ook geen spectaculair voorbeengebruik ofzo. Maar we kunnen haar van de week wel eens laten vrijspringen, ik ben héél benieuwd!!!

Leuk Haha! ben ook wel benieuwd ja Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:28

Nimmedor schreef:
ze is wel overbouwd dus, maar kan er mee leven Knipoog

Verward
Niks 'overbouwd'; zou de meetlat er eens bij houden

Ze heeft wat rechte lendenen met een vrij hoge schoft. Verder is het een overvierkant paard.

Overigens heeft overbouwd niets te maken met zadelligging, de vorm van de rur en schoft wel.