Merrie's Ruinen Hengsten...:-D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Merrie's Ruinen Hengsten...:-D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:30

Hallo

merken jullie ook verschil tussen de drie!?
Ik heel duidelijk...

Nu heb ik een merrie van 12!
Is enorm koppig,heeft echt een eigen willetje..
ze laten je nog niet rap toe in hun leef wereld...
heb ik van sommige mensen nogal gehoord Lachen
nu heb ik ze 1 jaar en nu begint ze echt liefde te tonen..
in het begin gedroeg ze zich van ik ben de stoere vrouw Lachen

Hebben jullie 1 van de 3 wat zijn de ervaringen ermee..
En hebben de meeste merrie's een eigen willetje?
Doei, doei

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:40

Ik denk dat het ook aan het karakter ligt Lachen
Mijn hengstenveulentje is liever dan 2 merries bij elkaar Lachen

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:41

Niet echt, heb een onwijs makkelijke merrie gehad , net een ruin! Mijn ruin is ook makkelijk af en toe wel wat hengste neigingen en mijn hengst lijkt (nog wel tenminste) nog niet echt op een hengst!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:43

Zusje schreef:
Niet echt, heb een onwijs makkelijke merrie gehad , net een ruin! Mijn ruin is ook makkelijk af en toe wel wat hengste neigingen en mijn hengst lijkt (nog wel tenminste) nog niet echt op een hengst!

Mijn merrie heeft soms wat hengste neigingen Haha!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:01

Ik heb het liefste een merrie, klinkt misschien raar, maar is echt waar! Van alle paarden die ik tot nu toe voor langere tijd gereden heb klikte het met de merries veel en veel beter als met het ruintje wat we nu hebben. Dat vind ik gewoon een koppig beestje, misschien merkt ie het wel en wordt ie daardoor nog koppiger. Met mijn bijrijdpaard (engels volbloed merrie) kan ik het veel beter vinden, zij is bij mij veel gemakkelijker als Flip..
Misschien is dit toeval, maar mijn ervaring is dat een band met een merrie veel hechter is als met een ruintje. Dat is iig wat ik heb meegemaakt.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:04

haha goh
ik zei laatst toevallig (toen ik op een paar hengsten en merries ) aan het rijden was (steeds appart natuurlijk, ik knag een 10 paarden onder 1 kont houden) : goh wat zijn die hngsten tog wilde vergeleken met die merrie´s (niet dus, veel zeggen dat hengsten druk zijn maar de hngsten die ik reed waren echt watjes, die merrie´s waren een stuk wilder haha

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:05

Mijn 2e merrie was stronteigenwijs, deed altijd lelijk tegen andere paarden, hield niet van poetsen en kroelen e.d. en nam mensen met rijden graag in de maling. Toch hield ik wel van d'r hoor, ze had in ieder geval karakter! Beetje hetzelfde karakter als ikzelf eigenlijk Bloos

Nu heb ik een ruin en dat is echt een vrijkous en dol op aandacht! Hij is ook erg bijdehand en dat maakt 'm erg grappig. Met rijden is ie braaf en werkwillig, hij doet altijd z'n best. Wij hebben bewust voor een ruin gekozen nadat mijn vorige paard weg is gegaan, omdat we dat gezeik niet meer wilden Haha! Nu hebben we dus een op en top braaf paard, en dat moet ook wel want m'n ouders rijden er ook op.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:16

Mijn hengst is nog makkelijekr dan een ruin en een merrie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:44

mijn hengst is eerlijker dan mijn ruin.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:26

Mijn hengst is de makkelijkste pony die ik heb lopen. Ook de eerlijkste.

Dat wil zeker niet zeggen dat de merries niet leuk zijn, maar Dennis is gewoon bijzonder in alles. Hij vind iedereen lief, maar wil hij echt voor je gaan moet je hem respecteren.

De merries gaan met iedereen mee, maar gaan ook pas echt voor je als je ze beter kent. Ik kan ze ook allemaal rustig los laten lopen(alleen doe ik dat bij Dennis op vreemd terein niet, bij de rest ben ik makkelijker).
De merries zijn wel snel beledigt.

Ik heb overal mee gewerkt. Ze hebben allemaal hun eigen dingen. Ik zal niet snel speciaal voor een merrie, hengst of ruin gaan, maar eerder voor een paard. Al is een hengst of een merrie bij mij het meest voor de hand liggend omdat ik ook graag wil fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:27

Merries vind ik persoonlijk maar niks, hoewel mijn eigen appaloosa-merrie wel een gouden karakter heeft. Ruinen zijn stabiel van karakter, maar ik geef toch de voorkeur aan een hengst om mee te werken. Over het algemeen vind ik hengsten eerlijker, en laten niet over zich heen lopen. Ben ik rechtvaardig streng tegen ze, zijn ze het er mee eens en doen ze niks, maar als het onrechtvaardig is.....word ik direct afgestraft! Hierdoor word ik constant alert gehouden!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:34

Haha ja...zeker wel

Merries zijn kattig tegen elkaar...soms ook koppig...maar dat is niet altijd zo...
Ruinen zijn liever tegen andere paarden...want minder opvliegend Tong uitsteken
Hengsten vinden zichzelf over het algemeen heel stoer en moeten hele dag stoer doen...

(maar ik ken een merrie die vind dat ze stoer moet doen en een ontzettend lief en braaf hengstje Knipoog )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:40

Ik hoor vaak zeggen.
Merries: Ze willen voor je door het vuur en waar hengsten en ruinen afhaken geven zij dat beetje extra.
Hengsten: Als je ze aan kan zijn het lieverds. Het hangt ervan af wat het karakter natuurlijk is. De ene hengst is lief de andere maakt overal een potje van.
Ruinen: Erg ongecomliceerd. (al heeft mijn ruin de kuren van een merrie en de streken van een hengst).

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:44

Ik heb een tijdje ( een jaar) een hele leuke merrie gereden. Idd een hele sterke eigen wil. Maar na ongeveer 8 maanden hinnikte ze naar me als ik de stal binnen kwam en was ze echt super gehoorzaam en gewillig. Ook als ze hengstig was. Toen heb ik een tijd een hengst gereden deze was wel bezig met het spelletje wie is de baas. Na een jaar was ie overtuigd dat ik tog echt de baas was. Ik heb hem in totaal twee jaar gereden en het tweede jaar ging hij echt voor me door het vuur. Nu rijdt ik een ruin. Een echte goedzak en heel gewillig 100% betrouwbaar gaat ook door me voor het vuur alleen duurde het maar drie maanden voor ie dat liet merken. Tog moet ik zeggen dat ik hengsten ( vooral friezen) de leukste blijf vinden. ALs je hun vertouwen hebt doen ze echt alles voor je!!

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:06

Ik heb een verzorgmerrie. Die is echt onvoorspelbaar. Ze heeft een willetje (Accepteerd het been niet (Maar daar word nu hard aangewerkt) enz. ) Ze heeft ook echt van die rare buien dat ze schrikt van een blaadje of van de buurvrouw die staat te kijke ( is ook echt zo eng zeg Scheve mond ) En dan is ze nog niet eens bang als er een mega grote tractor langs rijdt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:06

Ik kende vroeger iemand die vierspan reed met alleen maar hengsten, geen enkele merrie. Vroeger had hij ooit merries gehad, maar die waren allemaal weggegaan. De reden: "Hengsten, zei hij, die leer je iets, en als je een half jaar later het opnieuw vraagt, dan doen ze het nog precies zoals je het toen had geleerd. Een merrie daarentegen, leer je iets, en drie dagen later is ze het vergeten" Clown

Bij Evita wil dit wel eens kloppen Haha! Ik ben ook meer een "merrie"mens, hoe het komt weet ik niet, maar praktisch elk paard waar het mee klikt is een merrie, slechts zelden een ruin.
Maar het zal waarschijnlijk ook een groot deel aan de opvoeding en karakter liggen Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:37

Ik hou echt niet van merries. Al dat gemuts als ze weer hengstig zijn. Natuurlijk hebben ze er niet allemaal last van, maar sommige *zucht*. Ik rij het liefst een ruin. Lekker ongecompliceerd, altijd het zelfde (geld niet voor mijn pony...). Hengsten schijnen sneller dat 'stukje extra' te willen gaan. Ik rij alleen nooit hengsten dus daar kan ik niet over oordelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:38

ik heb eigenlijk het meest op merries gereden, ik voel me toch leuker bij die beestjes, misschien omdat we een beetje op elkaar lijken Tong uitsteken
lekker sjagerijnig zijn bijvoorbeeld Schijnheilig

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:03

de merrie die ik 5 jaar heb gereden wat niet zn knuffelkont als me ruin. dies is echt een reuzeknuffel hoe meer aandacht hoe beter. die merrie hielt meer van een beetje rust en af en toe een knuffel.

Gambler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:09

Ik had een merrie. Pismerrie. Eigenwijs pokkebeest. (tijdens het rijden)
Ik kocht mijn huidige paard toen hij hengst was. Had al gedekt enzo. Mak als een lammetje. Ik heb hem laten ruinen. Hij is eigenlijk hetzelfde gebleven, alleen iets meer klef..

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:29

Ach, ik heb niet zo'n voorkeur. Met hengsten [op veulens na dan] heb ik geen ervaring, maar met ruinen en merries wel. Ik heb een merrie, ze kan verschrikkelijk lastig zijn door haar hengstigheid [chagerijnig, krijsen, schrikken]. Maar, als dat niet het geval is, is het echt een gouden pony! Ze is sowieso pittig [iets wat ik erg waardeer in een paard], maar ze kan zo verschrikkelijk knuffelen en kroelen!
Ik zou nooit op geslacht letten als ik nog eens een paard zou kopen, gewoon puur op karakter.

Wat bedoelen jullie overigens met 'eerlijk', in de zin van een paardenkarakter?

Gambler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:39

Ook paarden kunnen "niet eerlijk" reageren. Niet als wij zelf.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:17

Mijn ervaring is dat het toch heel erg aan het paard ligt.
Ik ken ontzettend lieve hengsten die geen vlieg kwaad doen en waar je een klein kind kan opzetten, ruinen die zich als hengst gedragen en merries die ongecompliceerd zijn en lief tegen andere merries.

Het hangt er dus heel erg vanaf! Maar op zich zijn hier wel dingen gezegd die in het algemeen wel kloppen. Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:23

Ik heb eigenlijk geen ervaring met ruinen, als je manegeknollen niet meeteld.
Ik heb altijd gezorgd en heb nu enkel merries en hengsten.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:27

Ik verzorg een fjordenmerrie. Gelukkig is ze niet extreem hengstig. Als ze hengstig is laat ze dat alleen merken als er een ruin aan dr kont zit Vork of als ze met een ruin los is. Dus dat is wel fijn. Voor de rest denkt ze vooral dat een een hengst is ofzo Haha!
Maar ik denk dat het vooral aan het karakter ligt.