Paard terugkopen van verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Paard terugkopen van verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:40

Ja, je paard terugkopen van je verzekering... Wat is dat nou? Ik lees het af en toe wel eens hier op bokt, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?
Je paard is toch van JOU en niet van de verzekering, waarom dan terug moeten kopen Verward..

*zucht* Ik snap er echt hélemaal niets van Clown

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:11

Ik heb begrepen dat als je paard bijvoorbeeld is afgekeurd voor de sport (mist ie daar dus voor was verzekerd) de verzekering hem van je overkoopt voor het bedrag waar hij voor was verzekerd. Als je hem wel wilt houden, dan kan je hem voor een klein bedrag van de verzekering overkopen. Zo heb ik het begrepen! Renske20 op bokt heeft dit pas mee gemaakt, misschien kan je haar even pben!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:55

hoi,
ikheb het pas nagevraagt omdat mijn paard al langdurig kreupel is !
je laat hem afkeuren als sportpaard door de verzekering, normaal gaat hij daarna naar de slacht !
maar dan kan je hem eventueel terugkopen voor slachtprijs(want de verzekering brengt hem ook naar de slacht)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:59

ja hier ben ik Haha!

Quentin was verzekerd als sportpaard, is afgekeurd daarvoor ivm zware ataxie

Heb contact met de verzekering opgenomen, en gelukkig keren ze bij ataxie wel uit Lachen
90% van de verzekerde waarde heb ik gekregen, en daar ging nog 800 euro vanaf als ik hem terug wilde kopen.
wilde ik hem laten slachten, dus stond ik hem af aan Amev, dan kreeg ik er nog het geld van de slacht bij

heb hem dus teruggekocht, gelukkigmaar want hij heeft geen ataxie, had een scheef bekken wat alles veroorzaakte en nu gaat het super met hem Haha!
vandaga nog eraf gevalle ivm een domme beweging van hem(die hij kort geleden nog niet kon maken Knipoog )

in sommige gevallen zegt de verzekering dat de aandoening buiten de verzekering valt(zoals bij mn pony met spat&HKO) en dan heb je dus pech Scheve mond

je paard is altijd van jou, dat klopt, maar je verzekerd hem, om bij bv afkeuring of dood oid geld terug te krijgen
op het moment dat jij daadwerkelijk dus een afgekeurd paard hebt, wil je graag je geld zien, op het moment dat de verzekering jou uitbetaald, is het paard van hun.
dan kan je kiezen, terugkopen voor(inmijn geval 800,- euro) een bepaald bedrag of laten afmaken, als je hem wil laten slachten, krijg je daar ook nog geld voor.
koop je hem terug, dan is ie weer van jou
je mag hem dan alleen niet meer uitbrengen op wedstrijd zonder schriftelijke toestemming vd verzekering, en je mag hem sowieso nooit meer verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:46

Renske20 schreef:
, en je mag hem sowieso nooit meer verkopen.

Is dat bij alle verzekeringen zo geregeld? Ik begrijp dat er een aantekening in het paspoort komt te staan, maar is het niet mogelijk om je paard te verkopen als fokmerrie of als gezelsschapspaard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:16

Amev legde mij uit, dat als je paard is afgekeurd, dat natuurlijk niet zonder reden is gebeurd.
Jij hebt geld gekregen ivm het afkeuren, als je hem dan verkopt, krijg je er nog een keer eld voor, maar belangrijker nog: je zadelt aan ander met jouw 'probleempaard' op.
Zelfs als je erbij zegt dat je ee afgekeurd paard hebt, of hem voor een lage prijs verkoopt, is de kans altijd dat hij via via toch in de handel komt, of wordt doorverkocht zonder dat er wordt gezegd dat het een afgekeurd paard is.
Om dat te voorkomen mag je je paard dus niet verkopen.

Ik mag de verzorging van Q wel uitbesteden aan een ander, maar hij moet van mij blijven.
Q is afgekeurd als sportpaard, maar nog wel goed als recreatiepaard, maar toch mag ik hem niet als recreatiepaard verkopen. weggeven mag ook niet, jij moet de eigenaar blijven tot aan de dood.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:30

Voor zover ik weet hangt het ook een beetje af wat voor verzekering je hebt. Heb je een ruime dekking bijvoorbeeld voor een merrie dan kan het zijn dat indien zij niet meer geschikt is voor de sport je haar nog wel mag inzetten voor de fokkerij. In dat geval krijg je een bepaald % van het uit te keren bedrag. Ze blijft dan voor het fokdeel gewoon verzekerd. Blijkt dat de merrie ook nog eens onvruchtbaar zou worden, dan krijg je dat deel alsnog uitbetaald. Dan is ze wel in eigendom van de verzekeringsmaatschappy. Dit laatste kun je voorkomen door bij afsluiting van je verzekering een clausule te laten opnemen dat je het dier ten alle tijde terug wilt hebben. (Mits dit nog niet standaard is opgenomen) De slachtprijs wordt dan in mindering op het uit te keren bedrag gebracht.

De afgelopen 15 jaar is er veel veranderd en zijn wij zelf gestopt met verzekeren daar er steeds meer sneaky clausules in komen te staan. We nemen nu het risico mede doordat wij nimmer een paard door de verzekering zullen laten overnemen. Een paard aangekocht is gelijk aan "weg centjes". Na 8- 10 jaar niet verzekeren en weinig pech heb je het hele verzekeringsbedrag vaak terug verdiend. Van de uitgespaarde premie kun je weer dierenarts kosten betalen maar dan wel voor behandelingen die JIJ bepaald. Als je meerdere paarden hebt is dit aan te raden.......Je betaalt je scheel aan premie (bij duurdere paarden) en wij zijn daar nooit beter van geworden. Zeker met de verandering dat oudere dieren óf de verzekering uit worden geknikkerd óf de premie onevenredig hoog gaat worden.

Ook komen wij zo op deze manier nooit voor de keuze te staan: inslapen en geld vangen of aanhouden en voor de kosten opdraaien?? Ze blijven tot het eind bij ons....niets en niemand die zich daarmee kan bemoeien over hoe,wat, waar en wanneer. En dat bevalt me UITSTEKEND!

Een vlugge rekensom leert me dat ik de afgelopen 10 jaar op deze manier 10.000 euro heb uitgespaard (na aftrek dierenarts kosten) Dat zet je toch aan het denken.........

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 13:33

En dat zet mij ook aan het denken Knipoog!

Kijk, aan de verzekering van Ivanka ben ik niet zo heel erg veel kwijt. Ik geloof 160 euro per jaar, maar straks komt er een tweede bij en dan wordt het toch alweer het dubbele...
En in de tijd dat ik haar heb, heb ik (gelukkig!) de verzekering wat dat betreft nog niet nodig gehad. En dan denk ik van: die 160 euro die ik dan per jaar bespaar, kan ik dan beter op mijn spaarrekening zetten oid. Maar in mijn achterhoofd blijft rondspoken: wat als er straks wél van alles gebeurd... Dan kan ik dure operaties niet betalen! Scheve mond

Maar als je dan je paard terug zou moeten kopen als hij afgekeurd zou zijn, dan gaat er dus gewoon een bepaald bedrag af van het bedrag wat jij krijgt?
Renske, dat betekent dus dat Q nu maar 800 euro waard zou zijn? *LOL* (sorry dat ik erom moet lachen, maar als ik jouw Q zo eens zie op foto's en je zegt zelf ook al dat het stukken beter gaat.. Knipoog )..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:28

Q is idd een afgekeurd paard(met indirect een doodvonnis Knipoog ) waarvan de waarde op 800 euro is vastgesteld Clown

heb nog nooit zo'n goedkoop paard gehad Tong uitsteken maar ben weer helemaal blij met hem(ondanks mn erg pijnlijke stuitje.... )

maar ik heb hem eigenlijk dus 2x gekocht, 1x van de vorge eigenaar, en 1x van de verzekering, en dan alle DA kosten etc erbij, dan heb ik een erg duur paard Bloos!

Wis, mn jaarling, is niet verzekerd, en na de verzekerings-ellende met destiny ben ik 'blij'dat Q zo makkelijk is afgekeurd&uitbetaald en twijfel sterk of ik wis wel ga verzekeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:35

Ik dacht zelf dat bij afkeuren door de verzekering dit aangegeven werd in het paspoort van het paard (of een ´link´naar de chip). Ik begrijp wel dat een paard wat afgekeurd is niet meer in de reguliere handel terecht moet komen. Maar een jong paard wat afgekeurd wordt, maar wel geschikt is al fokmerrie kan dus niet daarvoor verkocht worden.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:31

Tinne schreef:
En dat zet mij ook aan het denken Knipoog!

Kijk, aan de verzekering van Ivanka ben ik niet zo heel erg veel kwijt. Ik geloof 160 euro per jaar, maar straks komt er een tweede bij en dan wordt het toch alweer het dubbele...
En in de tijd dat ik haar heb, heb ik (gelukkig!) de verzekering wat dat betreft nog niet nodig gehad. En dan denk ik van: die 160 euro die ik dan per jaar bespaar, kan ik dan beter op mijn spaarrekening zetten oid. Maar in mijn achterhoofd blijft rondspoken: wat als er straks wél van alles gebeurd... Dan kan ik dure operaties niet betalen! Scheve mond

Maar als je dan je paard terug zou moeten kopen als hij afgekeurd zou zijn, dan gaat er dus gewoon een bepaald bedrag af van het bedrag wat jij krijgt?
Renske, dat betekent dus dat Q nu maar 800 euro waard zou zijn? *LOL* (sorry dat ik erom moet lachen, maar als ik jouw Q zo eens zie op foto's en je zegt zelf ook al dat het stukken beter gaat.. Knipoog )..

Als je geen geld achter de hand hebt voor het betalen van mogelijk dure operaties moet je het risico NIET nemen!! Zeker niet met een premie van "slechts" 160 euro op jaar basis.

Ik heb het over premies van zo'n 1000 euro per paard, per jaar. Dán gaat het aardig oplopen en daarvan kun je heel wat keren een veearts laten komen. Maar dood is dan dood zonder dat je centen krijgt.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:26

wat stom zeg! gelukkig zijn niet alle paardenverzekerd

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:30

handig dit topic, heb er eigenlijk zelf nog nooit van gehoord Lachen
ik ga dit topic in de gaten houden

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:02

cijsalover schreef:
wat stom zeg! gelukkig zijn niet alle paardenverzekerd

?????