Registratie via DNA mag niet meer vanaf februari?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Registratie via DNA mag niet meer vanaf februari?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:57

In De Hoefslag stond een stukje over dat vanaf 1 februari 2005 registreren via dna in plaats van chippen niet meer kan Scheve mond
Zouden er soms toch zoveel mensen zijn die hun paard niet willen laten chippen en dus willen laten registreren via dna?
Beetje vreemd dat het nu ineens niet meer mag Scheve mond
Nu heb ik dus drie paarden zonder chip EN zonder dna registratie Bloos!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:01

't Slaat ook nergens op, er zijn zat mensen die hun paard niet willen chippen, en vanaf Februari mogen alleen veulens van merries die niet gechipt zijn geregistreerd worden via DNA... Het wordt dus zo ongeveer verplicht om een raar ding in je paard te laten stoppen...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:23

Heeft het trouwens zin om nog ontheffing aan te vragen nu?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:45

zoals ik in n vorig topic ook al heb gezegd vind ik het juist goed om te chippen, er komt maybe iets lichaamsvreemd in n paard maar dat ding is zo klein en er is zo goed over nagedacht e.d. dat het voor n paard niet schadelijk is! en met n chip kom je er sneller achter van wie n paard is als het bijv. ontsnapt of gestolen word!
weet nie of t nog zin heeft ontheffing aan te vragen, zou het als je t egt wil gewoon proberen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:59

Maar een chip kan je ook wissen, en een chip kan ook opeens in het been zitten. MSN taal is hier trouwens niet toegestaan.

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:26

Sterker nog officieel mag je paard zonder chip
niet meer behandeld worden door een dierenarts
per 1 januari 2005 ivm medicatie registratie.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:34

Noble-Girl schreef:

Daarom kan je tot 1 februari 2005 ontheffing vragen voor chippen Rolleyes .

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:48

Je kunt voor de zekerheid beter voor 1 febr je ontheffing aanvragen. Verder lopen er al procedures tegen de PVV om deze regeling van 1 februari aan te vechten.

Officieel mag je naast chippen ook je paard laten behandelen door een dierenarts welke DNA is geregistreerd. Denk zelfs nog dat de meeste dieren artsen er niet een om vragen Lachen

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 01:04

Eleonoor schreef:
Officieel mag je naast chippen ook je paard laten behandelen door een dierenarts welke DNA is geregistreerd. Denk zelfs nog dat de meeste dieren artsen er niet een om vragen Lachen

Nu misschien nog niet maar dat gaat veranderen aangezien ze aansprakelijk worden gesteld Scheve mond
Als blijkt dat ze niet controleren!!
Bij spoedgevallen moet het paard (als het die niet gechipt is) direct geregistreerd worden.
Heb ik niet verzonnen maar dat zijn de nieuwe regels.....

Esther v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:18

Jus_dOrange, een chip gaat niet zomaar in het been van het paard. Maar er bestaat ook een soort blessure waarbij een stukje bot in het been zit dat het niet hoort te zitten en dat operatief verwijdert kan worden. Alleen dat stukje bot word ook een chip genoemd. Maar is het dus niet. Ken je zelf iemand die een echte chip in het been van het paard heeft zitten. Dat is alleen maar van horen zeggen. OK dan!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:01

Maar wat vinden jullie dan zo vervelend aan een chip??

Mijn paard is al tig jaar geleden gechipped, mn veulen ook een paar maanden geleden en mn hond 6 jaar geleden en geen van alle hebben daar last van.
Dus van mijn kant snap ik het niet! Ik (lees ik) vind het toch veilig zo'n chip, ze zijn geregistreerd en als er een 1 of andere kl..t-viool je paard steeld is de kans toch groter dat ze hem/haar terug vinden. (tuurlijk niet altijd) Dus ik denk ook dat je de voordelen ervan moet zien.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 16:53

Noble-Girl schreef:

Een dierenarts mag een patient niet weigeren hoor, daar leggen ze namelijk een eed voor af, net als artsen Knipoog
Mijn dierenarts vraagt nooit naar het paspoort, en ze weet ook dat ik niet laat chippen.
Ze vinden het allang best hoor, zolang je maar betaald.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:03

Anita_D schreef:
Een dierenarts mag een patient niet weigeren hoor, daar leggen ze namelijk een eed voor af, net als artsen Knipoog
Mijn dierenarts vraagt nooit naar het paspoort, en ze weet ook dat ik niet laat chippen.
Ze vinden het allang best hoor, zolang je maar betaald.

Sterker nog ...ik ken een DA wiens paarden zelfs niet gechipt zijn...

Mijn eigen DA vraagt er ook niet naar.
De aanvraag voor ontheffing van mijn fjord loopt, dus ik hoop dat het me nog lukt..

Mijn mini was al gechipt.. dus dat laat ik maar zo.

dolfijns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:49

Je moet je paard toch laten chippen als je hem langs de weg wilt vervoeren? Ik dacht dat er een paspoort voor nodig was. Rij ik met al die bende in mijn auto rond, misscien wel voor niks Schijnheilig

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:53

eowyn04 schreef:
Maar wat vinden jullie dan zo vervelend aan een chip??

Mijn paard is al tig jaar geleden gechipped, mn veulen ook een paar maanden geleden en mn hond 6 jaar geleden en geen van alle hebben daar last van.
Dus van mijn kant snap ik het niet! Ik (lees ik) vind het toch veilig zo'n chip, ze zijn geregistreerd en als er een 1 of andere kl..t-viool je paard steeld is de kans toch groter dat ze hem/haar terug vinden. (tuurlijk niet altijd) Dus ik denk ook dat je de voordelen ervan moet zien.

die klootviool gaat even met een magneet langs de hals van je paard en *ping* chip gewist.... Nuttig toch, zo'n stuk elektronica in een levend wezen stoppen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:03

Zo'n ding hoort gewoon niet in een paard, dat is en blijft mijn mening. Ik heb er nog eentje niet gechipt, die is wel DNA geregistreerd. Maar ik zal er waarschijnlijk niet onderuit komen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:59

T zal altijd een strijd blijven denk ik.
Ik vind het niet zo'n ramp zo'n stuk electronica in mn paard, gezien ze daar geen last van hebben.
Maar helaas hebben wij als gewone burger toch nix in te brengen, dus het druk maken om zo'n chip heeft geen zin, of we het nu wel of niet leuk vinden.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:10

make my day heeft er dus wel last van.
tis nu een jaar geleden dat de chip geplaatst is en ze heeft nog steeds een bult!
ik heb nog een pony ze is niet gechipt.
Dit is gewoon omdat ze dan straks belasting gaan heffen als je een paard hebt (net als bij honden)maar dat zeggen ze er nog maar even niet bij

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:28

Kennisje van me heeft een heel projekt geschreven over chippen van paarden. Het is echt niet zo dat je chip zomaar door het hele lichaam van je paard gaat zweven. Ook kun je de chip niet zomaar met een magneet wissen.

Verder zijn er heel veel voordelen aan een chip. Paarden op markten zijn beter terug te vinden, dus je hebt minder kans dat je gestolen paard daar wordt verkocht. Ook kun je bij diefstal sneller de eigenaar terug vinden. Bij aankoop van het paard kun je via de chip en gegevens weer de dierenarts gegevens opvragen van het paard. Mocht je paard losbreken of weg komen tijdens het rijden en er gebeurt iest waardoor het paard met spoed behandeld moet worden (denk aan een ongeval) dan kunnen ze de eigenaar sneller achterhalen.

Heb dit allemaal van een kennisje en zij heeft zich hier in verdiept.

Groetjes Tittel

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:50

Tittel schreef:
Kennisje van me heeft een heel projekt geschreven over chippen van paarden. Het is echt niet zo dat je chip zomaar door het hele lichaam van je paard gaat zweven. Ook kun je de chip niet zomaar met een magneet wissen.

Verder zijn er heel veel voordelen aan een chip. Paarden op markten zijn beter terug te vinden, dus je hebt minder kans dat je gestolen paard daar wordt verkocht. Ook kun je bij diefstal sneller de eigenaar terug vinden. Bij aankoop van het paard kun je via de chip en gegevens weer de dierenarts gegevens opvragen van het paard. Mocht je paard losbreken of weg komen tijdens het rijden en er gebeurt iest waardoor het paard met spoed behandeld moet worden (denk aan een ongeval) dan kunnen ze de eigenaar sneller achterhalen.

Heb dit allemaal van een kennisje en zij heeft zich hier in verdiept.

Groetjes Tittel

gelukkig voel ik me nu niet zo alleen. Haha!

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:03

Ik vind een chip wel een goed ding. Als een pony gestolen is kan je daar met een chip heel makkelijk achter komen. Ik ken trouwens niemand die een paard heeft die problemen heeft gehad met de chip. Pling

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:13

Citaat:
Dit is gewoon omdat ze dan straks belasting gaan heffen als je een paard hebt (net als bij honden)maar dat zeggen ze er nog maar even niet bij

Ik heb ook geen chip, maar betaal toch belasting. Hondenbelasting werd ook al geheven voordat honden werden gechipt en nog zijn lang niet alle honden ervan voorzien. Oftewel: voor het heffen van belasting is geen chip nodig en vereenvoudigt het heffen van belasting niet of nauwelijks.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:22

Ik ook. (Honden)belasting heeft niks met chippen te maken. Omdat er zoveel paarden in nederland zijn is de overzicht weg. Daarom hebben ze de chip ingevoerd.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:58

Hondenbelasting doen ze echt niet via een chip.
En trouwens nu hangt het ervan af waar je woont, in de ene woonplaats moet je nog wel hondenbelasting betalen en voor de andere niet.
Ik geloof zeker niet dat ze dit voor de paarden gaan gebruiken.
Tsis net wat Tittel zegt. Er zijn zo gigantisch veel paarden dat het overzicht weg is. Zo kunnen ze toch dingen beter in de gaten houden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 02:33

Pas beter vij Vraag-maar-raak.