wat mag de dierenbescherming doen? (verwaarlozing)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

wat mag de dierenbescherming doen? (verwaarlozing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:11

hai,

Ik zal eerst het probleem uitleggen. Mijn vriendin en ik komen al zo'n 3 jaar bij een ouwe boer van 75 ofzo. Hij was een springkampioen en weet heel goed hoe hij met paarden om moet gaan. Hi jheeft een kudde buiten lopen van ongeveer 25 paarden. Er loopt ook een hengst tussen dus alle merrie's krijgen bijna elk jaar veulens.

Er is een paard die altijd binnen staat en een stuk 8 bij 15 naar buiten kan, hier staat geen gras meer. Dit is een hengst van 11 jaar en staat hier al een paar jaar. Toen wij kwamen zag hij er nog gezond uit echt een super mooie hengst. Maar nu ziet hij er niet meer uit heel erg mager en hij staat nu alleen maar binnen in een laag mest. Soms krijgt hij de hele dag geen water, en hij heeft bulten op z'n borst.

De dierenbescherming is al 3 x langs geweest........ maar telkens verstopt de man zich. Mag de dierenbescherming niet het paard weg halen.. of kunnen hun niks anders doen want dit kan zo niet langer!!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:15

Als je hier een aanklacht van indient bij de dierenbescherming en politie (dit kan anoniem) dan moet de dierenbescherming het dier in beslag nemen. Het is dan niet nodig dat de eigenaar aanwezig is. Hij is tenslotte al een paar keer gewaarschuwd. Anders zou hij zich niet verstoppen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:39

Als er echt geen water is etc, en geen goede verzorging dan mag de dierenbescherming idd het paard in beslag nemen. Wel krijgt de eigenaar eerst een waarschuwing en zo de kans om alles te verbeteren.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:21

blijven zeuren bij de dierenbescherming, iedereen die dat paard en de complete situatie kent laten bellen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:33

als je er zelf komt, waarom geef jij hem dan geen water, mest jij de box uit. Verward neem aan als je er al 3 jaar komt dat je een beetje weet hoe het reilt en zeilt daar. neem het hef in eigen handen en doe er samen met vriendin wat aan. Lachen (niet negatief bedoelt hoor) Zeker als er zo,n hoop paarden al lopen en steeds meer bij komen, ga zelf met die man praten dat het zo niet kan. Weet niet wat je allemaal al geprobeert heb. Scheve mond

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:37

Esmeralda, zij is niet verantwoordelijk voor het paard, de eigenaar dient zijn paarden GOED te verzorgen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:44

ja idd ik ga niet andermans paard verzorgen. k heb al handen genoeg aan mijn eigen. We hebben al geprobeerd te praten met hem maar hij kan het gewoon niet aan denk ik.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:48

Citaat:
als je er zelf komt, waarom geef jij hem dan geen water, mest jij de box uit. neem aan als je er al 3 jaar komt dat je een beetje weet hoe het reilt en zeilt daar. neem het hef in eigen handen en doe er samen met vriendin wat aan.

Dit heb ik ook een keer gedaan. En toen kwam de AID die vertelde mij, omdat ik de paarden voerde en verzorgde dat ik ook verantwoordelijk was voor de gezondheid van de dieren. Ik was plotseling "houder" van de paarden geworden. Dus pas op wat je doet, voor je het weet ben jij ineens verantwoordelijk voor die paarden. En klapt de eigenaar in zijn handjes.

Maar de AID kan de paarden alleen in beslag nemen als de paarden totaal geen water meer hebben.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:55

Wat eventueel ook nog een optie is, is om je eigen veearts een keer te laten kijken en hem/haar een klacht in te laten dienen bij de dierenbescherming.
En met dat zelf water geven moet je inderdaad oppassen. Het is in en in triest dat je ze zonder water moet laten staan om iets gedaan te krijgen maar het is helaas wel zo. En inderdaad als jij, hoe goed bedoeld dan ook, voor deze paarden gaat lopen zorgen kan de eigenaar de schuld naar jou schuiven.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:56

Wat eventueel ook nog een optie is, is om je eigen veearts een keer te laten kijken en hem/haar een klacht in te laten dienen bij de dierenbescherming.
En met dat zelf water geven moet je inderdaad oppassen. Het is in en in triest dat je ze zonder water moet laten staan om iets gedaan te krijgen maar het is helaas wel zo. En inderdaad als jij, hoe goed bedoeld dan ook, voor deze paarden gaat lopen zorgen kan de eigenaar de schuld naar jou schuiven.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:04

Spetterlover schreef:
Esmeralda, zij is niet verantwoordelijk voor het paard, de eigenaar dient zijn paarden GOED te verzorgen.

ja uiteraad, maar ALS je zelf iets kan doen, dan doe je dat toch!!
neem aan dat je het paard water geeft wanneer zie dat het dorst heeft, en eten geeft wanneer het honger heeft, en niet denkt, het is mijn paard niet. praat het gedrag van de boer absoluut niet goed

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:09

Tuurlijk mijn vriendin (die er vaak heen gaat) geeft het wel water als het niks heeft. Maar gaat niet elke dag voor het paard daarheen. Zo bedoel ik het.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:12

marijkedam schreef:
Dit heb ik ook een keer gedaan. En toen kwam de AID die vertelde mij, omdat ik de paarden voerde en verzorgde dat ik ook verantwoordelijk was voor de gezondheid van de dieren. Ik was plotseling "houder" van de paarden geworden. Dus pas op wat je doet, voor je het weet ben jij ineens verantwoordelijk voor die paarden. En klapt de eigenaar in zijn handjes.

Maar de AID kan de paarden alleen in beslag nemen als de paarden totaal geen water meer hebben.

Maar ze kunnen je niks maken, omdat jij niet de directe eigenaar bent..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:15

Bij de paarden die ik toen water en eten gaf, had ik als het nodig was, zelfs met ze naar de DA moeten gaan op eigen kosten zei de AID. En voer moeten kopen op eigen kosten. Dat ga ik niet doen voor een paard van iemand anders.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:08

marijkedam schreef:
Bij de paarden die ik toen water en eten gaf, had ik als het nodig was, zelfs met ze naar de DA moeten gaan op eigen kosten zei de AID. En voer moeten kopen op eigen kosten. Dat ga ik niet doen voor een paard van iemand anders.

Verward De logica hiervan ontgaat mij volledig. Heb je dit wel goed begrepen?

Daarnaast heb ik er zelf minder moeite mee om voer voor iemand anders paard te kopen. Als ik de ellende van een dier kan verzachten is dat voor mij voldoende. Wat niet wegneemt dat er natuurlijk wel naar een structurele oplossing gezocht moet worden.

(Om te beginnen een bejaardenhuis voor die ouwe boer Haha! )

Kelso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:58

Oooh mijn godd... .. Wat erg.. Hier moet echt snel iets aan gaan gebeuren.. Anders haal ik hem op:j Tong uitsteken..