gouden regels omgaan paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

gouden regels omgaan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:11

Na veel hier op het forum te hebben gelezen, valt het me op dat sommigen heel soepeltjes omgaan met hun eigen regeltjes .

Mijn gouden regel met het omgaan met paarden is: ja is ja, nee is nee.

Veel mensen maken hier uitzonderingen op en naar mijn mening krijg je zo de grootste problemen.
Voorbeeldje: er stond een stuk over hoe je een paard terug moet nemen als hij er met je vandoor gaat.
Heel veel mensen blijven het maar vriendelijk vragen 'wil je alsjeblieft terug gaan in draf?' door rustige hulpjes te geven, want hij is voor iets gevlucht wat door hem als eng of pijnlijk beschouwd wordt.
Natuurlijk moet je het eerst op de zachte manier vragen, maar na 2 x lief vragen is het niet meer beentjes lang en ophoudinkjes maken, maar dan trek ik em verdilleme op z'n gat ook! Bloos!
Ik wil terug naar draf, dus je gaat ook terug naar draf. Klaar, einde discussie. Natuurlijk moet je de eventuele oorzaak achterhalen, was hij echt ergens bang voor (dan moet je dit oplossen, betrouwbaar paard mee) of nam hij gewoon een loopje met me omdat hij uiteindelijk toch beslist?

Nog een voorbeeld: stil staan is stil staan en niet lopen. Alle pootjes aan de grond en je mag je weer verroeren als ik je dat zeg. Dan kan hij alsnog bokken, bijten en steigeren, maar uiteindelijk MOET jij het winnen!

Wat zijn jullie regels???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:17

Gouden regel: Veiligheid voorop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:24

De mijne? Heb respect voor mekaar en werk samen...

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:39

moet ik even over nadenken eigenlijk Scheve mond

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:30

Mijn regels zijn: ik vraag het duidelijk zodat er geen vergissing over kan bestaan wat ik wil. Reageert ze niet zoals ik wil dan vraag ik het nog een keer dringender. Krijg ik dan nog niet reactie dan maak ik even heel goed duidelijk wat ik wil. Meestal valt het kwartje dan wel.
Ook bij mij staat respect voorop. Ik moet eigenlijk wel anders krijg ik niks voor elkaar bij mijn paard. Geef ik mijn paard onterecht 'op haar donder' dan krijg ik meteen lik op stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:34

Mijn gouden nummer 1 top regel is: Ik ben de baas, dus dat betekent dat ik niet meegesleurd, weggetrokken wordt, Lucky heeft daar alleen problemen mee..

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:38

Ik heb eigenlijk geen gouden regel. Ik gebruik zoveel mogelijk mijn verstand en probeer dingen altijd bij de kern aan te pakken. Als je pony dus niet luistert,niet het directe probleem oplossen maar kijken of er misschien iets schort in de samenwerking en hij jou dus niet als leider ziet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:19

Respect, begrip, zelfonderzoek, er niet automatisch vanuit gaan dat mijn paard me een loer probeert te draaien, consequent maar rechtvaardig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:24

Mijn gouwe ouwe maar weer eens Haha!

Paard lief = ik lief
paard niet lief = ik niet lief

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:28

Nou, heb niet echt een gouden regel, maar hou me wel aan bepaalde dingen, om het toch leuk te houden Knipoog Ik vind het bijvoorbeeld leuk om tegen mijn paard te praten, dan kijkt ze me ook nieuwsgierig aan altijd Haha! Maar ik hou natuurlijk op met lief zijn, zodra ze begint te klieren Tong uitsteken Ik kan er niet echt tegen als mensen alsmaar doen alsof hun paard een etter is en nooit luistert en straf moet hebben enz enz. Dat lijkt me voor de ruiter ook niet leuk Scheve mond Ik merk ook vaak dat het paard er ook erg zuur van wordt. Hou het dus leuk Lachen

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:38

ik ben het wel heel erg met de TS eens, uitgestrekte draf is uitgestrekte draf.. en niet een beetje harder en meer stampen.. oke als ie nog stijf is maar na driekwartier vind ik dat is gewoon mee moet werken.. stilstaan het zelfde.. hij moet gewoon altijd stilstaan.. zoiezo vind ik dat je met het rijden concequent moet zijn, hij moet gewoon altijd rond lopen geen gezeur.. oke in het bos niet altijd.. hehe.

maar bijvoorbeeld op stal maak ik wel eens uitzonderingen.. met schuren bijvoorbeeld.. dan als alles af is, wil ik nog wel een mijn hand achter z'n oren leggen, vind ie heerlijk.. maar verder mag hij dat gewoon niet.. de ene keer ben ik ook wat liever dan de andere keer.. (ik ben ook maar een mens Haha!!)

mijn gouden regel is dus toch wel consequent zijn!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:40

jipkip schreef:
hij moet gewoon altijd rond lopen geen gezeur..

Dus jij geeft de paard nooit lange teugel en als jij je benen er niet bij hebt moet je paard ook rond lopen? Clown