wat is teugelkreupel precies??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrisDH

wat is teugelkreupel precies??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:54

wat is teugelkreupel eigenlijk precies.ik kreeg het een keer uitgelegd maar de helf snapte ik niet. Verward dus zou iemand mij wat kunnen uitleggen over dit onderwerp want mijn pony doet het namelijk.

enne ik zoek een foto van speyksbosch nando dat is de vader van mijn pony hij staat wel in een lijst van bekende welsh k's maar er is geen foto van hem.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:00

je tweede vraag zou ik bij het topic over fokkerij zetten Lachen
eerste vraag weet ik ook niet precies, ik dacht dat het paard tijdens rijden kreupel loop, maar verder neit...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:03

Teugelkreupel houd kort gezegd in dat een paard in verzet komt tegen de teugel (beter gezegd tegen de hand van de ruiter). Dit uit zich door "gemaakt" kreupel te lopen. Het paard wil de ruiter dus laten weten dat hij/zij het NIET prettig vindt in de manier waarop hij in zijn mond wordt "behandeld". Meestal gaat het hier om gevoelige paarden.

Een rustige stabiele en vriendelijke hand, alsmede een vriendelijker bit én meer bewegingsvrijheid (lees voorwaarts én halslengte) zijn vaak de juiste oplossing.

Het is niet te verhelpen met bijzets, slofteugels en meer van dat soort "rommel". Het is een fout van de ruiter die het paard niet goed genoeg aanvoelt.

Via de zoekmachine kan je denk ik nog veel meer erover vinden!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:21

Ik ben het niet helemaal eens met dat antwoord. Het paard gaat niet gemaakt kruepel lopen, hij gaat echt kreupel lopen ten gevolge van verkeerd teugelgebruik.

De ruiter hindert het paard dan zodanig dat hij helemaal vast word gezet/ zijn passen niet meer af kan maken enz. Hierdoor gaat het paard kreupel lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:40

idd laurae
en gebeurt dat langduring, kunnen ze zo overbelast raken dat het ook nog ernstige gevolgen kan hebben.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:48

mijn pony loopt ook teugelkreupel.
al doet ze dit nu nog maar heel weinig.
het kan zijn dat je pony dit gaat doenom de pijn te vermijden of omdat je niet van achter naar voor rijdt dus hem aan de teugel trekt.
Ik heb toen dit berichtje gekregen van bets en weet nu precies wat het is
Kan zijn dat je ponyteugel kreupel loopt. HIj is dat scheef en loopt niet in balans, de ene schouder draagt bijv 50 kg en andere 150 kg dus in onbalans waardoor je na tijdje het gevolg krijgt dat paard scheef gaat lopen. Antoine de Bodt traint juist paarden op het rechtrichten en in balans lopen van paarden. Zie ook www.hoefkatrol.com voor meer info, hij komt namelijk ook in nederland les geven (hij is een belg.)