Pfoeh na een hoop gestruin op het internet en hier via zoekfunctie ben ik er nog steeds niet uit. Ik wil straks een veelzijdigheidszadel op Amon, maar zoveel merken zoveel ervaringen, ik weet het dus even niet meer. Ik zoek een zadel dat zacht zit, omdat ik rugklachten heb. Ik vindt het niet erg dat er een prijskaartje aanhangt, het gaat mij erom dat mijn rug het minst te lijden heeft. En natuurlijk ook het paard, want die wisselwerking moet er natuurlijk wel zijn. Amon, mijn paard, heeft een barokke bouw, dus is beest wel breed. Zelf ben ik 1.72 en weeg zo'n 68 kilo. Wat is jullie ervaring, wat zouden jullie mij aan kunnen raden?
ikkemijik
Geplaatst: 07-01-05 12:36
gewoon een zadelmaker bellen die komt passen aan huis met veel verschillende zadels. de zadelmaker kn goed zien of het zadel past en als het past kun je er ook een paar rondjes mee rijden voor je eigen gevoel.
Amon_
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-05 12:44
Ja oke, die optie heb ik zeker in mijn hoofd, maar voel je ook na een paar rondjes het werkelijke effect van een zadel. Ik zou eerst het dressuurzadel van de huidige eigenaresse overnemen, want in eerste instantie voelde het niet verkeerd maar ook nog niet super. Dacht dat ik aan het zadel moest wennen, maar nu na een aantal keren voelt het nog steeds niet geweldig. Plus het feit dat is straks ook veel wil buitenrijden en dan kies ik liever voor een veelzijdigheidszadel. Ik hoopte dat onder jullie mensen zijn met dezelfde klachten als ik, of ervaringen weten van iemand anders met deze problemen, en me zo wat richtlijnen konden geven zodat ik weet welk zadel het meest in aanmerking komt voor mensen met rugklachten.
verootjoo
Geplaatst: 07-01-05 12:49
boomloos . Moet je even aan wennen, maar eenmaal gewend wil je niks anders meer
Dabo
Geplaatst: 07-01-05 12:51
Hoi, goeie! Mijn nieuwe paardje komt over een paar maanden uit Frankrijk over, en ik zit dus ook al een beetje te denken over een zadel. Ik zelf heb ook rugklachten, en ik dacht aan een kunsttofzadel van Thorowgood vhz met 'fish'. Dat houd in dat hij in breedte verstelbaar is, want het paardje is op dit moment vrij smal, maar zal zeker nog in de breedte gaan groeien! Kunststof is lichter, dus om mee te sjouwen prettiger voor mij, en dus ook voor jou, met je rugklachten. Hoe het zit weet ik eigenlijk niet, maar een van mijn vriendinnen is er heel goed over te spreken, en zij heeft ook een dikke kont, net als ik. Buiten dat, het zadel wat ik op het oog heb is ook niet zo vreselijk duur, dus om mee te beginnen uitstekend geschikt denk ik. Succes!
inib
Geplaatst: 07-01-05 22:09
Morgannah, neem als je last hebt van je rug beslist geen dressuurzadel, ik heb ook rugklachten en mijn zadelmaker heeft het afgeraden, in een veelzijdigheid heb je meer bewegingsruimte.
yfande
Geplaatst: 08-01-05 01:08
Hi,
Ik ben geopereerd aan een hernia en moet dus heel goed op mijn rug letten. Bij het passen van mijn zadel kwam mijn zadelmaker o.a. met een Kiefer Aachen en daar kon (en kan ik nog steeds) prima op zitten (vraag het maar aan Odessa1). Verder heb ik een County Competitor die ik ook heerlijk vind zitten. Beide zadels lijken wel schommelstoelen en zijn dus heel goed voor mijn rug.
Verder sluit ik me aan bij de mening dat je gewoon een goede zadelmaker moet laten komen die je bij de keuze kan helpen.
Succes,
Yfande
Amon_
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 11:39
Ik heb gisteren er nog eens met de eigenaresse over gehad. Maar ze heeft zoveel zadels op Amon gepast, door zijn barokke bouw is hij heel breed, en dit zadel (KN) was het enigste wat perfect paste op hem. Zelf vindt ze het zalig zitten, en zo zie je maar weer hoe verschillend het kan zijn. Ik heb van Sanex de tip gehad over een Tweespan, dit zijn zadels speciaal voor frieze en barokke paarden, enigste nadeel is dat deze zadelmaker ver bovenin Friesland woont. Maar dit zadel zit volgens haar als een huis. Dus daar wil ik toch eens achteraan gaan, misschien dat die mensen af en toe richting Zuid Holland komen. Verder ga ik volgende week eens een gelpad op het zadel proberen, misschien dat dat scheelt. In ieder geval iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
StalDiefdijk
Geplaatst: 08-01-05 11:50
Morgannah schreef:
Ja oke, die optie heb ik zeker in mijn hoofd, maar voel je ook na een paar rondjes het werkelijke effect van een zadel.
De zadelmaker kijkt dan hoe jij in het zadel zit, hij meet je -als het goed is- een zadel aan wat goed op het paard ligt én jouw houding ten goede komt (wellicht zelfs wat corrigeert).
_Ilona
Geplaatst: 08-01-05 12:31
Mijn favoriete zadel blijft toch de hulsebos lekker zacht en goeie steun!!!! Ik heb ook wel eens op een KN gezete maar die vond ik vergeleken met mijn hulsebos toch minder stevig zitten en harder.