Wat mag je na 2 jaar lessen verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kusia

Wat mag je na 2 jaar lessen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:35

Ik les al ruim 2 jaar bij een vrouw die z heeft gereden, maar niet gediplomeerd is. Toen de eigenaar en ik met de pony kwamen, konden we niet eens mooi de hoek door, voltes waren ei-vormig en mijn verzorgpony kon geen linkergalop en had moeite om één regelmatig tempo aan te houden.
Als ik zo kijk naar 2 jaar geleden zijn we wel gegroeid, de voltes zien er beter uit (niet helemaal mooi rond, maar beter Haha! ), de hoeken gaan op de linkerhand beter dan op de rechterhand en mijn verzorgpony begint de linkergalop door te krijgen, maar is nog lang niet bevestigd! Het wijken gaat gewoon niet, ze neemt de achterhand gewoon niet mee, dus het lijkt meer op handveranderen met een lichte stelling. Bij stap en draf is er één mooi tempo, met galop nog lang niet.
Ruim een half jaar geleden zijn we begonnen met de nageeflijkheid, maar is niet doorgezet.
Sommige oefeningen zijn gewoon niet goed, voltes die meer ei-vormig zijn dan rond, en het wijken wat dus voor geen meter gaat. Wat zegt onze instructrice er van: "Goed zo" "Netjes" "Goed gedaan" Scheve mond
Voor mijn gevoel zijn we niet echt vlot vooruit gekomen in die 2 jaar. Het enige wat wij doen is voltes rijden, gebroken lijnen en wijken.
Ik weet dat de basis belangrijk is, maar ik wil toch wel wat meer oefeningen kunnen doen, zoals schoudervoor, halt houden, tempowisselingen, schijnovergangen, achterwaarts en nog meer 'simpele' oefeningen. De meeste oefeningen komen ten goede van de soepelheid van het paard en ik wil niet in een half uur voltes en gebroken lijnen blijven rijden.
De eerste 1,5 jaar was er ongeveer 2 keer een half uur in de week les, nu heb ik om de week les en de eigenaar meestal elke week.

Ben ik te veel eisend of is dit normaal?
Wat doen jullie in de les en hoe lang les je al?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:47

moet je anders eens ergens anders gaan kijken?? of vrtagen om afwisseling..??

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:48

Goh komt mij bekend voor zeg Schijnheilig

Nee hoor zonder gekheid. Ze let ook totaal niet op je houding en dat is erg jammer. Niet op je handen, niet op je zit, niet op je benen niks!

Ik heb er een paar maandjes gelesd en ja ik heb er wel wat geleerd hoor. Aman is beter haar achterhand gaan gebruiken en loopt meer op 1 zelfde tempo.
Ik leerde er nog niet eens middendraf voor bijv. mijn proefjes. Het enigste wat ik daar deed was 3 gangen, wijken en hand veranderen en voltes.
Weinig dus. Ik hou van lekker werken in een les. Lekker met stellingen rijden!
Ook ik heb 3 keer oid de nageeflijkheid geoefend Scheve mond voor zover je dat zo kan noemen en ook niet doorgezet terwijl ik dat toch wel belangrijk vond.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:49

Monster schreef:

Zo makkelijk vind je hier niet iets. Zeker als jezelf geen of slechtere bak tot je beschikking hebt en ook geen mogelijkheid tot vervoer.

En vragen om afwisseling? Sja dat gebeurt dan 1 les Scheve mond

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:51

Monster schreef:

Ik heb al iemand hier gepb't met de vraag of ze eventueel les kon geven.
Ik les bij dat vrouwtje aan huis, ze heeft een perfecte bak.
Helaas is de bak bij ons niet lekker om in te rijden. In de winter erg nat en in de zomer lijkt het net een woestijn Knipoog Maar zodra er wat aan de bak gedaan wordt (wat beloofd is) ben ik wel van plan om verder te kijken.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:52

Ik denk dat je wel wat meer mag verwachten, als ik eerlijk mag zijn. Eea is natuurlijk wel afhankelijk van wat je paard kan en wat jij kan, maar waar jij om vraagt zijn toch geen overvragingen?? Lijkt mij de basis. En bovendien: twee jaar lang alleen maar gebroken lijnen rijden... Gaaaap

Ga eens met de instructrice praten! Waarschijnlijk kom je er wel uit en zo niet, dan zoek je toch iemand anders??

Even ter vergelijking: ik heb twee jaar bij een "gewone" manege gelest en ik leerde al die dingen die jij noemt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:53

ik denk dat je toch wel wat meer kan vragen of misschien toch maar eens naar een andere instructrice gaan kijken...
Ik heb nu denk ik 2 à 3 maand les en ik ben al verder dan jou als ik dit zo hoor. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van het paard af. Hesther is nog niet zo heel lang onder het zadel maar wij zijn ook wel wat bezig met kleine stukjes schouder voor, overgangen etc.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:55

Kun je zelf niet dingen tegen haar opnoemen die jaar graag wil doen/verbeteren, misschien helpt het als je van te voren zegt wat je graag zou willen oefenen? Succes!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:59

Tja, ik ben ook geen expert, dus echt goed advies kan ik je niet geven. Zelf hoor ik wel liever als een oefening fout gaat, dan kan ik er tenminste wat mee. Heb je dit al eens aangekaart bij je instructrice, wat was haar reactie? Als je zelf het idee hebt dat een oefening niet goed gaat, meldt het dan gewoon en vraag of zij dat ook vindt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best moeilijk zou vinden hoor, ik ben echt een held op sokken in dit soort situaties. Maar je hebt die lessen wel om iets van te leren en ik neem aan dat je instructrice niet gratis les geeft...

Bespreek anders (in overleg met de eigenaar van je verzorgpony) eens een proeflesje bij een ander. Kan nooit kwaad en dan heb je in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal.

Succes ermee! [/b]

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:01

Hetja schreef:
Kun je zelf niet dingen tegen haar opnoemen die jaar graag wil doen/verbeteren, misschien helpt het als je van te voren zegt wat je graag zou willen oefenen? Succes!

Tja, daar ben ik niet zo een held in Bloos Ik ga dan gelijk op de agressieve en emotionele toer dan dat ik het subtiel probeer over te brengen.
Maar er zijn al mensen bij haar weggegaan, omdat ze constant bij de basis bleef. Er scheen zelf iemand daar een keer geweest te zijn die zelf M2 reed, maar begon toen ook met voltes en wijken. Verder is er in die proefles niets gedaan en het bleef dus alleen bij die proefles.

Even over de pony: het is een heel lang verhaal, maar we zijn met lessen begonnen toen ze 11 was. Daarvoor is ze ernstig hoefbevangen geweest en heeft iig meer dan 5 jaar geen bak gezien. Het is dus denk ik een 'moeilijker' paard dan dat een paard gelijk ingereden wordt.
In het verleden heeft ze wel les gehad, maar weet niet hoe en wat.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:01

BeNGeL schreef:
ik denk dat je toch wel wat meer kan vragen of misschien toch maar eens naar een andere instructrice gaan kijken...
Ik heb nu denk ik 2 à 3 maand les en ik ben al verder dan jou als ik dit zo hoor. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van het paard af. Hesther is nog niet zo heel lang onder het zadel maar wij zijn ook wel wat bezig met kleine stukjes schouder voor, overgangen etc.

Wow!

Ik vind ook dat ze erg lang bij de basis blijft hangen. Maar goed of het van je paard afhangt of niet na 2 jaar mag ik dan toch hopen dat je wel verder kan dan de basis?

Ik heb nu ook les bij een andere. Heb eerst ook bij haar gelesd.
Na deze les liep aman al veel beter Bloos!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:08

Als je al twee jaar aan ronde voltes, hoeken doorrijden en linker galop werkt, en het gaat wel beter maar nog niet zoals het moet dan schiet je in mijn ogen erg weinig op... Dan ben je namelijk over nóg twee jaar misschien zo ver dat het dan eindelijk goed gaat. Zo gaat alles erg lang duren en ben je bejaard voordat je bent waar je zijn wil.

Misschien helpt het als je elke les specifiek dingen gaan vragen, gewoon het hoe en waarom. En veel ook. Zo kun je een beetje testen of de persoon die jou lesgeeft eigenlijk wel geschikt is om les te geven. Want zeggen dat je een volte of gebroken lijn moet rijden kan iedereen. Maar het gaat erom hoe en waarom je op dat moment die gebroken lijn moet rijden. Dat iemand Z rijdt of heeft gereden wil namelijk absoluut niet zeggen dat ze ook goed les kunnen geven. Zelf weten ze hoe ze die oefeningen perfect moeten rijden (en sommige zelfs dát niet eens), maar uitleggen hoe ze 'm rijden en waarom, dat kunnen velen niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:16

dat vind ik wel erg weinig vooruitgang in 2 jaar Bloos! Iemand anders lijkt me best een optie

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:16

Effy schreef:
Zelf weten ze hoe ze die oefeningen perfect moeten rijden (en sommige zelfs dát niet eens), maar uitleggen hoe ze 'm rijden en waarom, dat kunnen velen niet.

Waarom is bij haar altijd hetzelfde: voor een soepel en recht paard.
Uitleggen heeft ze inderdaad moeite mee.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:26

Kusia schreef:
Waarom is bij haar altijd hetzelfde: voor een soepel en recht paard.
Uitleggen heeft ze inderdaad moeite mee.

En daarbij zegt ze altijd dat elk paard Z kan rijden maar als je oefeningen vraagt en dan gewoon B of L niveau dan mag je balkjes gaan rijden Haha!

Ik wilde graag middendraf oefenen dat is echt Aman haar zwakke punt en ook de mijne want ik weet niet hoe het moet Scheve mond
Maar ze hielp me er niet mee........

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:11

Citaat:
Hetja schreef:
Kusia schreef:
Tja, daar ben ik niet zo een held in Bloos Ik ga dan gelijk op de agressieve en emotionele toer dan dat ik het subtiel probeer over te brengen.

Schrijf voor jezelf een trainingsplan waarin je duidelijk je ambities omschrijft (omschrijf wat je met dit paard wil bereiken en wat jijzelf als ruiter wil bereiken) en vraag aan haar of het haalbaar is. Ik weet niet in welke discipline je verder wilt, maar ik ga even uit van dressuurmatige oefeningen die je paard soepel en lenig maken. Het maakt daarbij niets uit of je ooit een wedstrijd wil gaan rijden.

Schrijf bijvoorbeeld op dat je de komende lessen aan wijken voor het been wilt werken, daarna aan de schouder binnenwaarts wil werken en daarna aan een wending om de achterhand enz. Vraag aan haar hoeveel lessen jij daar voor nodig zal hebben. Op die manier hoef je niet op een emotionele manier te reageren. Lachen Zij heeft zelf Z heeft gereden en ze kent jou nu twee jaar, dus een redelijke inschating moet mogelijk zijn.

Natuurlijk blijven sommige mensen altijd in hun eigen "riedeltje (niet bot bedoeld) hangen". Meestal hebben ze daar nooit commentaar op gehad. Het is ook helemaal niet erg. Dit geldt trouwens voor zowel ruiters als lesgevers.

Als je niets nieuws meer leert, is het tijd voor een frisse kijk op jouw rijkunst en tijd voor een andere lesgever. Dat is niemand 'zijn schuld', zo werkt dat nu eenmaal. Succes!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:18

Denk dat je wel wat meer mag verwachten van twee jaar les. Ik ben nu een half jaartje met Djirwa aan het lessen en ik geloof dat ze veel beter aan de hulpen staat, een regelmatig tempo heeft, dat ze meer de achterhand eronder zet en vooral dat ze meer spieren krijgt. We krijgen elke zondag een uurtje les, samen met nog een paar anderen via de rijvereniging.

Als ik jou was zou ik nog een keer serieus met je instructrice praten en als dat toch echt niet helpt kijken of je echt niet ergens anders terecht kunt met je verzorgpony. Lijkt me helemaal niet leuk als je elke les hetzelfde weer moet doen.

Succes hoor!!:)

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:25

Denk inderdaad dat je wel wat meer mag verwachten na 2 jaar.
Woon zelf ook in de buurt en kan je evt wel helpen aan andere telefoonnummer, misschien dat die je wel verder kunnen helpen.
Heb zelf ook wel eens het idee als je instr. niets in de combinatie ziet er ook niet helemaal voor zal gaan.
Je moet wel motiverend als instr. blijven overkomen, dit houd ook de ruiters gemotiveerd.
Probeer zelf wat meer afwisseling in je lessen in te brengen, misschien brengt het haar dan op iedeeen.
Ga eens een slange volte maken en dan op a-c Lijn een overgang naar stap (2 passen) dan weer in draf en ga zo maar door, afwisselen door halt te houden, dan gaat er misschien bij haar ook wel branden

Sanne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:35

Ik denk toch wel dat je iets meer mag verwachten na 2 jaar tijd.. het ligt er natuurlijk ook aan hoe fanatiek jezelf bent als je zelf traint denk ik, maar je kunt op een gegeven moment toch wel een goede volte,gebroken lijn enz. rijden en wat andere oefeningen gaan doen.
ik denk dat je een keer bij andere instructices zou moeten gaan kijken, en hopen dat het gauw in je eigen bak kan of eventueel weer bij iemand anders thuis.. succes

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:17

Hmm dat is indd niet veel beter er op geworden... Hoeveel betaalde je er per half uur voor als k vragen mag? En als je nou lid word bij een vereniging? Bijv. Tramput, daar had ik altijd heel goed les, die lette op je houding, je paard, deed je meer oefeningen dan voltes, gebroken lijn, wijken. Als jij aan gaf wat je wou hielp ze je daar bij. Nou scheelt het dat zij wel op een hogfer niveau dan Z rijd, en heel veel paarden in rijd. En ook de kur op muziek in de brabanthallen heeft mee gereden etc. ik heb ongeveer 8 maanden les gehad van haar.. en ben van niks naar wedstrijdklaar gereden, en mn verzorgpony kon zelfs al netjes wijken, schoudervoor en lichtjes travers.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:45

Citaat:
Ruim een half jaar geleden zijn we begonnen met de nageeflijkheid, maar is niet doorgezet.

Wat was hier de reden van?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:01

@sweet_angel: ik betaalde in 2004 €15,- per half uur, nu is het €17,- geworden. Lid bij een verenigng worden zie ik niet zitten. Dat zou dan bij de Rhoonse Ruiters moeten, want de Tramput is te ver weg.

@shan: de exacte reden weet ik niet. Van de ene naar de andere les hield het op, terwijl we redelijk goed op weg waren. Ik denk dat ze zich meer wou focussen op de galop.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:05

Vreemd hoor, ze heeft dus bepaald geen lijn in haar lessen en een bepaald doel voor ogen. Ik zou het eens met haar bespreken.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:08

Ik denk dat ik er uit ben.
Ik hoorde namelijk vrijdag van een stalgenootje dat een ander stalgenootje (met instructeursdiploma) heel veel mensen op stal les schijnt te geven. Dat is mij dus nooit opgevallen Bloos
Nu wil ik aan haar vragen of zij mij misschien ook les wilt/kan geven, maar dit eerst in overleg met de eigenaar van mijn verzorgpony.