Onderhoud van een Wit paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis

Onderhoud van een Wit paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:14

Sinds kort hebben wij een wit paard (Schimmel). Onlangs heb ik hem voor het aller eerst in de weide gezet en ja, daarna hadden we een black beauty Knipoog Nu begin ik mij af te vragen, aangezien ik nooit een schimmel eerder heb gehad, wie er tips heeft hoe je de witte vacht van je paard mooi schoon kunt houden ZONDER hem te wassen. De kraan met shampoo werkt natuurlijk altijd echter kun je hem in de winter niet onder de koude kraan zetten omdat hij dan veel te sterk zal afkoelen. Dus in de lange wintermaanden zoek ik naar een oplossing om mijn paard mooi wit te kunnen houden. Bedankt vast voor ideeen en tips! Lachen

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:33

Een deken helpt al een heel eind! Die van mij heeft sowieso een deken op in de winter en bijkomend voordeel is dan dat hij schoon blijft op z'n lichaam. Voor een wedstrijd hoef ik alleen benen en staart te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:36

loess schreef:
Een deken helpt al een heel eind! Die van mij heeft sowieso een deken op in de winter en bijkomend voordeel is dan dat hij schoon blijft op z'n lichaam. Voor een wedstrijd hoef ik alleen benen en staart te wassen.

nou die van mij speelt het klaar om ook onder de deken vies te worden...

helaas maar waar....

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:38

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:04

inpakken in zilverfolie en hopen dat hij niet gesmolten is aan het einde van de winter Haha!

en ach wat is nou wit...
nono is meestal meer marmer kleurig, ook heel bijzonder

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:08

Hoi, Ik ben zelf ook trotse eigenaresse van een 'schimmel'. In de winter gebruik ik op echte hele gore gele vlekken, droogshampoo. Dit is een spuitbus met shampoo poeder die je gewoon bij de drogist kunt halen en echt heel weinig kost. Het werkt vrij goed. Je spuit het op de vieze plekken laat het een paar minuutjes intrekken en dan goed borstelen. Echt spierwit houdt je hem er niet mee, maar de ergste troep haal je er wel mee weg. Het enige nadeel vindt ik dat mijn schimmeltje dan in plaats van naar paard, naar bloemen ruikt. Haha! Maar goed je moet er wat voor over hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:14

Van de lente is mijn schimmeltje de eerste die gewassen word Tong uitsteken.

Ik heb mijn pony's 24/7 buiten staan, waaronder ook 2 schimmels(waarvan 1 een veulen die nog bijna zwart is). Ik doe er niets aan, misschien een rot gezicht, maar ik hoef niet op wedstrijd, niet naar de keuring, niet naar les oid dus gewoon borstel er overheen en rijden met die hap.

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:17

ik heb ook heel vaak gehoord dat je een schimmel met houtskool weer wit krijgt!
Maar ik snap niet hoe en ik ben erg benieuwt!!!!!!!
moet je je schimmel eerst met houtskool invrijven ofzo Verward en dan afslpoelen?
ik zou het niet weten dus kan iemand t me vertellen Haha! ?

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:20

touwens ik hbe sinds 2 maanden ofzo ook een schimmeltje van 2.5 jaartjes.
En daar is was nooit wat mee gedaan nooit helemaal sxhoongemaakt enz. !!
dus die was ook niet al te wit toen ze hier kwam. Dus van de zomer moet ze hier tog wel wat witter gaan worden!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:28

mellylover schreef:
ik heb ook heel vaak gehoord dat je een schimmel met houtskool weer wit krijgt!
Maar ik snap niet hoe en ik ben erg benieuwt!!!!!!!
moet je je schimmel eerst met houtskool invrijven ofzo Verward en dan afslpoelen?
ik zou het niet weten dus kan iemand t me vertellen Haha! ?

Zullen ze wel gewoon een blokje mee bedoelen, werkt meestal wel, kan je gewoon kopen in de paardenwinkel

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:30

houtskool werkt echt. Eerst inwrijven met houtskool en dat er daarna uitborstelen met een harde borstel.
Wordt dus niet zo'n poetsblok mee bedoeld (hoewel ik die wel goed vind werken)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:19

Houtskool vindt ik persoonlijk helemaal niks. Je moet de gele plekken met houtskool inwrijven en op laten drogen want houtskool is vettig. Dan moet je het afborstelen, maar mijn ervaring is dat er hele gore zwarte vegen achterblijven, dus echt oplossen doet t niets.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:35

In de winter kun je dat wel gewoon vergeten Haha! . Met een deken op lukt het aardig, maar wit is het niet te noemen. Bij egaal geel ben ik aardig tevreden.

Wat ik wel doe als het weer het toelaat is de staart uitspoelen met koud water (niet de staartwortel meenemen natturlijk). Ik ben er ondertussen achter dat dat veel meer zin heeft dan wassen met zeep. Want dan is het 1 dag een beetje wit en daarna drie keer zo vies omdat je het vet wegwast waardoor het vuil makkelijke blijft kleven. Met spoelen blijft hij over het algemeen aardig een beetje wit Haha!

Maar wen er alvast maar aan dat je ongeveer 3 dagen per jaar een wit paard hebt voor een paar minuten, en voor de rest is het geel of zwart .

Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:47

Hallo allemaal, bedankt voor alle tips zover. Ik was er al bang voor dat er eigenlijk niet 1 echte oplossing voor is. Zelf had ik bij de kruidenstal (zie www.kruidenstal.com) van die spuitbussen met shampoo zonder wassen besteld, maar je paard ruikt heerlijk erna maar helemaal schoon wordt hij niet. Het voordeel is wel dat hij een soort laagje op zijn vacht krijgt en toekomstige vlekjes gemakkelijk af te borstelen zijn. Maar tegen een fikse rol partij in de modder is dus feitelijk niks wat een echte goede oplossing biedt! Lachen THX allemaal!

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:30

Je moet je eigenlijk er gewoon overheen zetten dat je paard alle dagen van het jaar wit is.
wat is nou lekkerder voor ze om in een modderplas te rollen?
Mijn paard is meestal ook wat grauwer. Meestal zorg ik dat hij een paar dagen voor een wedstrijd niet meer rolt ('s winters) en begin dan met een hele grote schoonmaak. De rest van het jaar poets ik hem wel goed, maar ga niet als een bezetene in de weer met schuurblokken, waar z'n huidje ook niet blij mee is.

Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 17:45

Hi Petra, je hebt helemaal gelijk. Eerlijk gezegd lag ik helemaal dubbel van het lachen toen ik hem 's avonds pik zwart op stal zette. Ik dacht, ik heb nu een zwart paard maar wel een overgelukkig paard! Lachen Ik rij puur recreatief met hem maar heb hem net 3 weken. Hij was zwaar verwaarloost, vel overbeen en ik ben al lang blij dat hij weer wat gewicht erbij heeft gekregen. Daarom juist wil ik het allerbeste voorhem, het is een giga knuffel en zacht aardig paard! Ik ga proberen hem gewoon weer lekker schoon te borstelen vanavond Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:19

Tjee, wel deprimerend zeg, ik rijd sinds kort ook een schimmel, en het komt erop neer dat ik dus 360 dagen per jaar voor paal rijd Knipoog . Ze heeft wel een deken op maar staat dag en nacht buiten, dus haar staart is egaal zwart. En dat gele is niet eraf te poetsen, heb ik gemerkt. Nou ja, als ze maar lekker lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:28

Een deken doet idd wel wat.

Voor de rest is het elke dag poetsen zodat je je zoveel mogelijk vies kwijt bent.

Als ik op wedstrijd moest, waste ik wel de staart en wat vieze plekken op zijn kont, maar voor de rest niet.
Ik had toen koud water uit de slang en ver weg een wasbak met warm water voor een emmer water te halen.

En zonder wedstrijden, was het gewoon niet helemaal een schimmel Lachen

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:40

Inderdaad accepteren dat je paard weleens een vies plekje heeft. En je box goed schoonhouden. Persoonlijk vind ik een beetje modder minder erg dat al die gele vlekken.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:52

vind dit wel leuk...heb 14 jaar een ''witte'' gehad,ze was dus nooit wit,hoe ik haar ook deed poetsen,wassen,ze was de dag erna gewoon weer bruin,zwart,beige,groen(gras),ik heb giga spierballen,2 tennisellebogen....ik had aandelen bij guhl i.v.m de zilvershampoo(staart wassen)..en iedereen zei altijd tegen mij>jij zult wel nooit meer een schimmel kopen>....heb nu weer een schimmel.... Haha!

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:02

PriscaZ schreef:
houtskool werkt echt. Eerst inwrijven met houtskool en dat er daarna uitborstelen met een harde borstel.
Wordt dus niet zo'n poetsblok mee bedoeld (hoewel ik die wel goed vind werken)

ok OK dan! bedankt Tong uitsteken

Gambler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:04

Met biotex wassen! Wondermiddel vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:07

betadineshampoo werkt goed tegen de gele vlekken

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:08

Biotex werkt nooit echt bij mij. Terwijl het water toch echt heet is en ik de staart er een kwartier in laat hangen. Scheve mond